Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Uitdaging: de steilste klim

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 11 nov 2005 00:25

Quote: Origineel geplaatst door alstro op 10 November 2005
Wat ik me nou afvraag. Stel je valt/stopt en je moet weer verder, hoe kom je weer op je fiets en weer op gang naar boven?? Laat staan in je klikkers

Het lijkt mij het handigst om vantevoren wat intervaltraining te doen op dit korte klimmetje van slechts 1 km. Als je deze 10x oprijdt op het grote mes (53x12), dan is de Scanuppia een eitje voor je. Alleen de 7e hectometer mag je effies terugschakelen naar de 53x13. Moet lukken, dit stukje vals plat...

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 11 nov 2005 00:52

Je kan ook even dichter bij huis, nl op de Keutenberg uittesten of je nog kan opstappen bij >20

Waar ligt die Scanuppia nu precies? Vind het wel een uitdaging hoor

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 11 nov 2005 01:20

Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 10 November 2005
...Waar ligt die Scanuppia nu precies? Vind het wel een uitdaging hoor

Hier ligt ie glimlachend op je te wachten...

bigm
Forum-lid

bigm 11 nov 2005 01:38

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 10 November 2005

Je kan ook even dichter bij huis, nl op de Keutenberg uittesten of je nog kan opstappen bij >20 Waar ligt die Scanuppia nu precies? Vind het wel een uitdaging hoor

pfff heb al moeite met de brienoord brug maar ben dan ook pas begonnen

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 11 nov 2005 12:23

Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 11 November 2005

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 10 November 2005

Je kan ook even dichter bij huis, nl op de Keutenberg uittesten of je nog kan opstappen bij >20 Waar ligt die Scanuppia nu precies? Vind het wel een uitdaging hoor

pfff heb al moeite met de brienoord brug maar ben dan ook pas begonnen

Dit is toch al snel 4... Voor je het weet rij je daar met 30 omhoog (wind mee).
Dit is een leukere uitdaging:

jero2
Forum-lid

jero2 11 nov 2005 12:47

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 11 November 2005Je kan ook even dichter bij huis, nl op de Keutenberg uittesten of je nog kan opstappen bij >20

Afbeelding hierboven is steilste straat van Nieuw Zeeland (Baldwin street): 38 maar 300 meter. Dus mooi testgebied......... Echt zo ziet Scanuppia er voor een flink deel uit!
Die Kunzarte, vorige profiel, ken ik niet. Is ook indrukwekkend maar is helaas maar 1 kilm. Dat kan je (met veel pijn...) op de macht doen. Is wel perfecte training! Buzz heeft wel gelijk: 10x achter elkaar en Scanuppia is een eitje (wel erg pittig dubbelzijdig gebakken ommeletje met peper en heel veel zout)
Keutenberg, ook op getraind: maar die is te smal voor het overdwars herstarten wel nuttig (combi met Dodeman, op en neer). Brienenoord is natuurlijk heerlijk breed....brede stuk wel veel auto's ;-)
Wat ik bijv. gedaan heb is Posbank (Veluwe), kan je van drie kanten op. Zwaarste verzet erop, gewichtsvestje aan, niet schakelen en rammen en NIET zitten. En af en in de rem en dan sur place en weer gasgeven. Dan dalen en ook tijdens dalen blijven staan, niet zitten en benen laten draaien. Zo hou je spanning. En dat dan een een uurtje, nou....dan voel je het wel. Daarna nog uurtje gewoon fietsen. Scanuppia kost je 2 - 2,5 uur, dus da's zo een mooie training. Trouwens, La Roche, bij de kerk omhoog zo groot mogelijk en verder zelfde opzet...Is iets langer en best rustig.  Als je tijd en zin hebt: Ventoux vanuit Bedoin, zwaarste verzet, niet zitten tot de top.
Andere fietsers kijken je wel meewarig aan: waarom schakelt hij niet........ extra grappig..

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 11 nov 2005 14:57

Voorheen trainden een aantal profs met dezelfde opzet nogal eens op de Kluisberg. Vanaf fietsen Jowan op het grootste verzet naar boven knallen, boven omdraaien, terug rijden en weer een sprint naar boven enz.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 11 nov 2005 15:39

Quoten: Origineel geplaatst door jero2 op 11 November 2005

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 11 November 2005Je kan ook even dichter bij huis, nl op de Keutenberg uittesten of je nog kan opstappen bij >20

Afbeelding hierboven is steilste straat van Nieuw Zeeland (Baldwin street): 38 maar 300 meter. Dus mooi testgebied......... Echt zo ziet Scanuppia er voor een flink deel uit!

Er is nogal wat verwarring over deze straat geweest omdat er een fout is gemaakt bij de invoer in het Guinness Book of Records er werd gesproken over een hellingshoek van 38 graden (terwijl het stijgingspercentage 38 is), dat maakt nogal een verschil, want een hellingshoek van 38 graden betekent een stijgingspercentage van 79.De hellingshoek is 20 graden.

jero2
Forum-lid

jero2 14 nov 2005 10:09

Er is nogal wat verwarring over deze straat geweest omdat er een fout is gemaakt bij de invoer in het Guinness Book of Records er werd gesproken over een hellingshoek van 38 graden (terwijl het stijgingspercentage 38 is)

Yes, dus Scanuppia op steilste stukken zoiets 38 (....tot 45).
Il Grasso: Kluisberg: yes, als je in het zuiden woont ook OK toffe klim (net als Posbank etc. wel beetje druk soms). Alles goed als maar beetje ruimte weinig verkeer (je slingert iets meer) steil en niet te kort. Ook heerlijk  Zeelandbrug (vooral bij tegenwind) staan niet meer zitten, zwaarste verzet, wat extra zandzakken meenemen en vast gemiddeld rijden: en paar keer op en neer. Moet ook niet druk zijn (lastig inhalen).

eddiebouncer
Forum-lid

eddiebouncer 14 nov 2005 12:20

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 11 November 2005

Quoten: Origineel geplaatst door jero2 op 11 November 2005

Er is nogal wat verwarring over deze straat geweest omdat er een fout is gemaakt bij de invoer in het Guinness Book of Records er werd gesproken over een hellingshoek van 38 graden (terwijl het stijgingspercentage 38 is), dat maakt nogal een verschil, want een hellingshoek van 38 graden betekent een stijgingspercentage van 79.De hellingshoek is 20 graden.

Haha, krijgen we dat weer!  Percentages, graadjes, hellinghoek
Ik ga trouwens echt niet me knieën slopen door op mijn grootste verzet 25 stijgingspercentage keer op keer te bedwingen .
Mijn fiets is bezeten!

jero2
Forum-lid

jero2 14 nov 2005 14:54

Haha, krijgen we dat weer!  Percentages, graadjes, hellinghoek
Ik ga trouwens echt niet me knieën slopen door op mijn grootste verzet 25 stijgingspercentage keer op keer te bedwingen .

ach, komt ieder week wel weer ergens terug. Ik denk maar gewoon: heeel steil.  Ik wilde eerst ook niet, maar de verleiding was te grooot...Ja, is inderdaad niet best voor je knieën, zei mijn fysiotherapeut...
Niet te vaak doen en na training sauna in/knieën even in ijs inpakken
Maarrrrr, als je echt dit drama op wilt zal je toch iets dergelijks moeten oefenen. Ik weet niet of dit soort klimmen kan zonder dit soort oefeningen. Wellicht met flink krachttraining in honk (heb ik hekel aan en ook slecht te vergelijken).  Zwaar (staand) spinnen (is ook slecht) maar aardig alternatief. Maar ja: heel veel leuke dingen zijn niet zo goed/gezond etc....Heb na de klim ook echt benen en vooral knieën veeeel rust gegeven. Die van mij waren ook wel beetje slof (vocht) na de laatste trainingen, Scanuppia en Nebelhorn.

wegpiraat
Forum-lid

wegpiraat 15 nov 2005 23:19

ja, heb dit ook eens voorgesteld aan een paar fietsmaten van me, maar werd meteen beticht van levensmoeheid. Hij is wel heel gaaf hoor! Telkens als ik de foto's bekijk lopen aan de ene kant de rillingen over mn rug, en aan de andere kant toch steeds de wil dit een keer te gaan doen.
hem uberhaupt alleen fietsend te beklimmen, lijkt mij al een doel op zich.

Plaats reactie