Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Heras betrapt tijdens Vuelta

speric
Forum-lid HC

speric 08 nov 2005 18:23

Quoten: Origineel geplaatst door delirium op 08 November 2005

Quoten: Origineel geplaatst door .marcel. op 08 November 2005

Quoten: Origineel geplaatst door PMME op 08 November 2005

Ik ben er ondertussen  stevig van overtuigd dat " clean" racen aan gemiddeldes boven de 45km/h (solo) onmogelijk is.

ik denk dat het een beetje ongelukkig is om er een cijfer op te plakken, zoals hierboven die 45 per uur. Met genoeg wind in de rug zal dat wél kunnen. En er zullen altijd mensen zijn die (terecht?) beweren dat het wél kan.
De piekprestaties van sommige renners spreken veel meer voor zich. Als een prof al jaren traint en leeft alleen maar om koersen te winnen, is er geen enkele reden waarom hij na al die jaren plotseling zoveel procent beter gaat rijden, om daarna weer weg te zakken.... Hiervan hebben we genoeg voorbeelden gezien, eerder opgesomd hierboven.
Laten we gewoon heel blij zijn dat er nog steeds zoveel toppers betrapt worden, anders gaan we echt denken dat we abnormaal traag zijn met een gemiddelde dat nog niet aan de 35 per uur komt.

ik denk dat er strak een heleboel gemiddeldes voorbij komen. Mooi voor PMME  dat ie zo'n groei heeft doorgemaakt. Maar ik fiets nu 3 jaar. En weet zeker dat 45 km over 40 km mogelijk is en zelf zonder er extreem voor te trainen of te eten. Maar wel met een heel stuk aanleg en talent.
Hier op het forum is ook zo'n talent onder ons als ik de cijfer voorbij zie komen.  Fiets nog niet zo lang, maar wel heel hard. Dus ik denk dat het niet handig is om er cijfers aan te plakken, dat zorgt misschien alleen maar voor eeen des-illusie voor jezefl. Er zijn altijd anderen die harder rijden namelijk.
En alles begint met de vraag wat is doping ? Zelfs met doping rijd ik bij lange na niet zo hard.

iets anders, ik zou best wel een een jaar me helemaal willen richten op gesturctureerd trainen en eten, en dan eens kijken hoeveel groei je doormaakt.. ( nee niet de illusie dat ik ergens kom) Wat kan je uit jezelf halen.. dat vind ik wel heel interessant ..

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2005 19:05

Nieuwelingen rijden al een dikke 40 gemiddeld in tijdritten (dan wel geen 40 km). Is het dan niet erg onlogisch dat van al die Nieuwelingen, waarvan er hooguit een paar prof worden, er niet 1 na nog eens 10 jaar training 5 km/h kan rijden zonder doping??
Het is gewoon een kwestie van talent en training.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kweetni
Forum-lid

kweetni 08 nov 2005 19:30

Ik heb de laatste jaren ervaren dat het meestal mensen zijn met minder talent, die beweren dat er door toppers tegen onmogelijke snelheden gereden of gelopen wordt. En hoe minder talent, hoe harder en groffer er meestal geroepen wordt.

Ikzelf heb zeker niet veel talent (verre van zelfs), maar door verstandig te trainen (niet op de manier hoe ik het vroeger altijd ZELF dacht, maar wel zoals het "in de boekjes" staat of zoals mensen, die er wel verstand van hebben, het aan mij uitgelegd hebben) heb ik destijds een niveau bereikt dat ik nooit verwacht had te kunnen bereiken. Het is volgens mij dus maar erg normaal dat mensen die veel meer talent hebben dan ikzelf ook een veel hoger niveau kunnen halen.

Ik heb een grondige hekel aan mensen die vals spelen, maar zolang er niet voor 100 (als dat überhaupt al mogelijk is) bewezen is, dat iemand schuldig is, zal ik - zeker op een forum - mij van elke beschuldiging onthouden, ook al ben ik er soms stellig van overtuigd dat iemand "genomen" heeft.

casran
Forum-lid HC

casran 08 nov 2005 21:08

...
Ik rijd nu al 10 jaren met een racefiets en tracht ook door regelmatige trainingen (4x per week -10.000 km/jaar) mijn snelheid op te drijven.Met schema's, hartslagmeters en andere toeters en bellen, ben ikvan een 28km/h over 10 jaar dit jaar eindelijk gekomen tot een gemiddelde van 36.8km/h dit jaar (over 40 km) tijdens een bedrijventriatlon.
Ik ben er ondertussen  stevig van overtuigd dat " clean" racen aan gemiddeldes boven de 45km/h (solo) onmogelijk is.   ...

Er vanuit gaande dat jij op een goede manier traint (hoewel ik je waarschijnlijk efficiënter kan doen trainen), kan ik je met een 1 handigheid je 2 km/u extra bezorgen: rij wedstrijden en ga snelheidstraining achter de wagen doen. Je beseft als niet-renner niet hoe wedstrijdsnelheid zijn invloed heeft. Als je dit nog niet doet, kan jij volgens mij wel naar de 40 km in 1 u gaan... dus is de stap dan zo groot naar 45 km/u? Op bepaalde tijdritparcoursen haal ik ook 45 km/u hoor... sja, sorry dan.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 08 nov 2005 21:52

Lotz, Heras, Frigo en er zullen nog vele volgen.............
Voor al die nog steeds in een schone TOP sport geloven, slaap verder.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

coulthard
Forum-lid

coulthard 08 nov 2005 22:05

45 over een uur op een gewone fiets is idd. een vrij onmogelijke opgave voor de sterveling. Maar zet een TT-fiets onder zijn kont met prachtige mooie earo wielen (dicht achter), een goed earo-frame (en stuur), een earo-helm, earo pak en zet hem fatsoenlijk op zijn fiets. Moet jij eens kijken hoeveel makkelijker het zal zijn 45 te halen.
En over dat laatste is nu excact waar de profs over beschikken. Dat scheelt zo al 2-3 km/h t.o.v. een gewone wegfiets(houding).
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 08 nov 2005 22:21

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 November 2005

Nieuwelingen rijden al een dikke 40 gemiddeld in tijdritten (dan wel geen 40 km). Is het dan niet erg onlogisch dat van al die Nieuwelingen, waarvan er hooguit een paar prof worden, er niet 1 na nog eens 10 jaar training 5 km/h kan rijden zonder doping??
Het is gewoon een kwestie van talent en training.

in tijdritten bij nieuwelingen rijden sommige 2e jaars al tegen de 45 per uur gemiddeld (met tt fiets en aero pak). met stevige wind mee en tegen op het nk en Dk. dus dat is best te doen hoor. ik reed op het dk 44 gem. ploegmaat van mij won en reed net geen 45 gem. over 10 km.  ik was 2e..
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 08 nov 2005 23:51

Ik heb eens uitgerekend dat iedere lul zo'n 7 km/h sneller kan met een professionele uitrusting. 45 - 7 = 38. Dat klinkt al heel wat beter niet?
Maar over HERAS. Het verhaal zal hetzelfde zijn als alle andere. Hij zal blijven ontkennen, schermen met bloedafwijkingen (die plotseling tijdens een cruciale rit optreden, om meteen erna weer af te zwakken). Ik zou het wel een zielig afscheid vinden van een groot renner. En ik begin het ook een beetje zat  te worden. IK kan verdomme niemand meer vertrouwen. Het gaat maar door en het gaat maar door. Allemaal slikken, of niemand, maar niet zoals het nu al jaren gaat. Terug naar de tijd dat niemand er geheimzinnig over deed ?

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 09 nov 2005 00:01

Ik zit nu al een hele namiddag te twijfelen of ik hierop nog een reactie wil geven, maar kan het uiteindelijk niet laten.
Ik rijd nu al 10 jaren met een racefiets en tracht ook door regelmatige trainingen (4x per week -10.000 km/jaar) mijn snelheid op te drijven.Met schema's, hartslagmeters en andere toeters en bellen, ben ikvan een 28km/h over 10 jaar dit jaar eindelijk gekomen tot een gemiddelde van 36.8km/h dit jaar (over 40 km) tijdens een bedrijventriatlon.
Ik ben er ondertussen  stevig van overtuigd dat " clean" racen aan gemiddeldes boven de 45km/h (solo) onmogelijk is.

Ik reed zelf al 32 gemiddeld op mijn crosshybride toen ik nog rookte. Inmiddels is mijn record na 3 jaar 38,3 gem (racefiets zonder extra hulpmiddelen).
Niet iedereen zit gevangen in dezelfde progressie-curve.

cor01
Forum-lid

cor01 09 nov 2005 00:19

Vergeet niet dat over het algemeen de betere amateurs prof worden. Die gaan van nature al harder als de gemiddelde fietser of hebben een ongewoon groot koersinzicht. Vlak ook de begeleiding rondom zo'n prof ploeg niet uit en het materiaal wat ze gebruiken. Het is hun vak,broodwinning en ze zijn er dus dag en nacht mee bezig.
Maar van de andere kant. Volg het wielrennen nu al meer als 30 jaar en het is nooit anders geweest....! We hebben al heel wat drama's gehad. Ook bij Nederlandse renners. Heb zelf ooit een ex-prof gesproken en die vertelde mij dat hij zelf ook gebruikt had om metname in de Tour mee te kunnen.
Dus..............!
"Afstappen is geen optie"

jimbo
Forum-lid

jimbo 09 nov 2005 00:35

Ponsteen schreef:

"Terug naar de tijd dat niemand er geheimzinnig over deed ?"

Wanneer was dat dan?
CC, agr 100; limo 100

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 09 nov 2005 13:42

Vanaf het begin van het wielrennen heeft iedereen altijd zijn eigen methodes erop nagehouden. Italiaanse wielrenners kregen geld van hun fans om elke avond een kilo biefstuk te kunnen betalen. De een trainde door enorme afstanden te rijden, de ander door vooral hard te rijden. En natuurlijk verschillende stofjes om beter te kunnen rijden. Nu is het zo dat eigenlijk pas met de komst van EPO eind jaren tachtig er een goed werkende doping was. Alles daarvoor was beperkt prestatieverhogend tot niet werkend met daarnaast aanzienlijke bijwerkingen (denk aan Simpson). XTC achtige stoffen waarbij je enorm opgefokt gewoon de grenzen van je lichaam laat vervagen; Hierdoor rij je 1 of 2 etappes de sterren van de hemel, maar rij je daarna geen deuk meer in een pakje boter. Van kampioenen in de TOUR de FRANCE, die gaandeweg slechter gingen rijden, zeiden ze altijd dat ze teveel drugs hadden gebruikt. Als je tegen een Gino Bartali moest rijden, had je dat 'nodig'.
Naarmate de drugs beter werden, ging langzamerhand het slot op de openheid (EPO). Maar laten we niet vergeten dat in de oude Giro's en Tours gewoon pilletjes werden geslikt, gewoon als middel om beter te rijden. Het is een beetje vergelijkbaar met de sportbeleving in de VS (baseball, basketball). Daar wordt vreselijk veel gebruikt, iedereen weet het, maar de Amerikanen vinden het niet erg. Je wilt gewoon het beste uit jezelf halen.

Plaats reactie