Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

lichte wielen

delsol
Forum-lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 28 okt 2005 19:48

ik heb er geen ervaring mee
kijk maar op http://weightweenies.starbike.com/phpBB2/ staan genoeg ervaringen op zowel positief als negatief.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2005 20:10

@beukje. Licht en duurzaamheid gaan niet samen. American classic velgen zijn dunner dan bijv Mavic Open pro velgen. Je remt er dus een stuk eerder doorheen. De naven zijn veel minder goed afgedicht dan bijv 240s of record naven. De hele set slijt gewoon veel harder. En waarom zou je in vredesnaam met een super lichte wielset willen gaan trainen? Je hebt er toch helemaal nix aan als je net wat harder gaat tijdens training. Tijdens wedstrijden en cyclo's heb je er wat aan, maar niet tijdens training
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 30 okt 2005 14:10

OK, bedankt voor je antwoord. Ik heb altijd gedacht dat dure naven wel een betere afdichting zouden hebben. Ik train trouwens vaak in groepsverband waar zo hard mogelijk gefietst wordt. Er zitten n.l wielrenners tussen die proberen de anderen eraf te fietsen. Dus bijblijven en aanklampen is het devies. Daarom wil ik eigenlijk lichtere wielen kopen die sneller accelereren zodat ik plotselinge tempo versnellingen makkelijker opvang. Zelf rijd ik geen wedstrijden (te oud) maar dat betekent niet dat ik een een racefiets heb om er alleen maar mee te toeren.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 30 okt 2005 22:12

"Die prijzen zijn debiel. In Duitsland betaal je meer dan €200 minder bij een heel stel shops. Wil je Soul Kozak naven dan zou ik Sharkman ff mailtje sturen, anders moet je ze zelf van uit Duitsland of Polen halen, want niemand heeft die naven in nederland"
Het eerste is niet waar. Je betaalt 200 Euro minder voor de fabrieksgespaakte wielen die zo dramatisch slecht zijn (blijf vooral uit de buurt van de versies met no name spaken) dat je er niets dan ellende mee koopt, goedkoop is hier duurkoop. Hommes levert (overigens mede op advies van mij) enkel handgespaakte wielen en doet dit met veel aandacht (en goede service). Ik wordt overigens gek van de forumleden die een "goedkoop" setje via internet op de kop hebben getikt en nu klachten hebben. (sommige hebben niet eens van de terugroepaktie gehoord en hebben echt een probleem).
Voor de duidelijkheid: AC naven zijn niet duur! voornaaf kost vrijwel niets en kan mits hij na elke regenbui in wordt gevet best lang mee. Achternaaf ben ik mee gestopt, daar zijn betere alternatieven voor.
Wat betreft Soul Kozak. begin december komt de nieuwe navenreeks met keramische lagers dan kan ik meer vertellen over de eigenschappen. Overigens maken ze ook zeer fraaie trapassen voor shimano en campa passing.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 nov 2005 00:07

In tegenstelling tot amclassic fan heb ik al bijna 3 jaar ervaring met wekelijks op een 1311 gram wegende wielset set trainen en in de dolomieten en alpen cyclos rijden. Velgen zijn uiteraard AC 350, naven Tune 66Radiaal en Tune 200, spaken zijn de fantastisch sterke en lichte (en dure) Sapim CX Ray+alu nippels, 28 spaken voor 32 achter. Ik weeg 65 kg. Destijds hebben deze wielen me €600,- gekost, nu met lagere dollar moet het voor €500,- kunnen. Ik heb de velgen zelf geimporteerd. Of koop de complete American Classic wielen op
http://www.ingenieurtec.de/, nog een stuk minder, wel geen Tune naven, maar je kunt niet alles hebben. Voorwiel en achterwiel zijn elk eenmaal opnieuw gericht, zat een klein slagje in (2 mm). De remvlakken zijn veel stroever dan die van Mavic Open Pro, overigens prima velgen.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 06 nov 2005 09:59

Prima kombinatie enkel op de spaken is nog een lichte verbetering mogelijk (DT aerolites verdraaien minder makkelijk en zijn fractioneel sterker).
Eigenlijk is met 65 kg alles goed en is de set zeer goed op jouw gebruik afgestemd. Overigens met de lage dollar.... klopt misschien voor de velgen maar Tune, Sapim en het arbeidsloon is inmiddels behoorlijk gestegen en we zitten hier wel in Europa...... (met de AC naven klopt je verhaal weer wel maar de achternaaf is wel een stukje minder dan die van Tune)

Plaats reactie