Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

’’Late’’ beginners

marrrtin
Forum-lid

marrrtin 05 okt 2005 23:24

Quote: Origineel geplaatst door Chub op 05 Oktober 2005
NEOS, je geeft me het idee dat het straks allemaal mogelijk is. Je bent 1 van m'n vele voorbeelden die ik hier tegenkom. Daar spiegel ik me aan.Jimbo, het gevoel van trots na een afstand van 20 a 25 km heb ik ook helemaal. Toch maar mooi gedaan. Ik denk dat hier niemand lacht om het feit dat het een afstand van 20 a 25 is en met een relatief laag gem. maar dat iedereen (ik in ieder geval) het ijzersterk vindt dat je je gezondheid serieus neemt en lekker geniet van het fietsen zoals het je nu afgaat.Ook ik wordt in m'n semi serieuze outfit door collega bikers voorbij gevlogen alsof ik stil sta, maar als ik thuis kom na een km. of 30 ben ik apetrots op mezelf en heb ik alweer zin om op te stappen voor de volgende rit.Hou ons op de hoogte van je voortgang Jimbo, er zijn er velen zoals ons...groeten.. 

Chub: Ik ben in Maart van dit jaar begonnen met fietsen.
Waarom? dat zal ik je vertellen. Ik heb 20 jaar lang mijn lichaam verwaarloosd, en dan bedoel ik ECHT VERWAARLOOSD.
Ik rookte al zware vannelle toen ik 14 was en in de eerste klas van de zeevaartschool zat. Na de schoolperiode veel uitgaan en doorhalen, en alles wat daarbij hoort. Begin dit jaar woog ik precies 120 Kg, had het gevoel alsof ik een oude man was van pakweg 65 (ben nu 38)en besloot het toen anders aan te pakken
Op zoek naar een hobby kwam ik uit bij het fietsen. Ik draai wisseldienst, en zocht iets wat ik altijd zou kunnen doen zonder eerst naar sportschool te moeten reizen of afspraken te moeten maken met anderen. Ik wist al dat ik graag individueel bezig ben, en fietsen is hier heel geschikt voor.
Vroeger vondt ik het heel vervelend als ik transpireerde, op zaterdag naar het winkelcentrum op de oma-fiets van moeders was al een crime, pijn in mij achterste, in mijn rug, en zeiknat van het zweet. Toch doorgezet, en in Maart een racefiets gekocht. Apetrots naar mijzelf kijkend in etalageruiten voelde ik langzaam aan verbetering komen in conditie en lichaamsgewicht.
Ik schafte knappe schoenen aan en goede pedalen, mijn kleding werd steeds beter, en zo ook mijn condite.
Afgelopen zomervakantie de fiets meegenomen naar Frankrijk, en heb daar volop genoten van al het moois in de omgeving. (ik heb daar 13 dagen gefietst, iedere dag 's morgens vroeg als het gezin nog in diepe slaap was) Inmiddels hebben wij de vakantie voor 2006 al gereserveerd (bourg d'Oisans) waar ik wil proberen om
o.a. de Alpe d'Huez te beklimmen. Ook ben ik mij aan het verdiepen in trainingschema's en alles wat daarbij hoort.
In Juni dit jaar ben ik ook een keer meegeweest met een toertocht van de lokale vereniging. We hebben de ronde van Nrd Holland grotendeels nagefiets, en was apetrots toen ik voor het eerst een rit over de 100 Km heenreed!
Ik voel me een ander mens, beleef ontzettend veel plezier aan het fietsen, probeer ook weleens om iemand die achter mij "blijft plakken" eraf te rijden en haak ook wel eens aan bij een ander groepje. Maak leuke praatjes onderweg, vindt het leuk om over materiaal te praten en groet altijd uit een vorm van respect voor andere fietsers.
Voor de volledigheid: ik ben nu 97 kilo ipv de 120 begin dit jaar. Heb vel over, maar ben vet kwijt...
Verantwoord bezig zijn, (in mijn geval)een beetje op je eten letten, en veel fietsen doen de rest. O, ja gestopt met roken was ik iets meer dan 3 jaar geleden al. en dat voelt lekker!

Welkom bij de club!

O,ja: als ik zo de bovenstaande reactie's lees, kunnen we wel een seniorenclubje oprichten, niet?
Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

whocares
Forum-lid

whocares 06 okt 2005 12:12

ALs je gaat fietsen is het juist ook mooi om wegen te nemen die een grote groep normaal niet/nooit zal nemen.
Toen ik begon met fietsen nam ik altijd de bekende wegen , later ben ik de binnenlandse wegen in de omgeving gaan zoeken. Dit omdat dat ook weer een uitdaging geeft om te fietsen.
Net als 2 weken gelden toen ik samen met NEOS de 2 "fietspaden" door het bos in Duitsland heb bereden ( al had ik die al eens gehad in een toertocht vorig jaar ( augustus , vv EDE )maar dan de andere kant op.
Nou weet ik dat niet elk gebied uitgerust is met een aantrekkelijk wegennet, maar gebruik de wegen in je omgeving.
Mijn kameraad , onze clubroute-uitzetter , gebruikt een wegenboek ( met alle wegen erin ) als leidraad om routes uit te stippelen.

Maar het belangrijkste is geniet van de natuur als je gaat fietsen , zeker als je snelheid niet hoog in je vaandel opneemt maar sportieve ontspanning als leidraad neemt.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

chub
Forum-lid

chub 06 okt 2005 16:11

Hallo Marrrrtin (zo heet ik ook, alleen met 1 r),
Je bent goed bezig man. Kwaliteit van het leven gaat zo met sprongen vooruit. Mooiere combinatie ken ik niet, lekker fietsen, lekker buiten, toch een uitdaging om net even iets beter te zijn dan de vorige keer. Daarmee ga je vanzelf bewuster eten, want stel je voor dat het ten koste gaat van de volgende prestatie. Zo stimuleert het ene gezonde het andere. Je had de ronde van n-holland nagereden, dat is mijn doel van komend voorjaar, de 110 km. Hoe heb je de route gekregen? Ik heb gezocht maar kon deze nergens vinden, kan ik stiekum me voorbereiden op deze tocht. Ik zie dit echt als mijn ultieme doel, nooit bedacht dat ik een route van boven de 100 ga rijden. Maar het moet lukken. Vandaag voor het eerst een rit van boven de 50 km gemaakt, zonder al te veel vermoeidheid (22 gem.). Het was vandaag dan ook windstil en dan is het heerlijk om veel meters maken.
Lijkt me geweldig de fiets mee te nemen op vakantie, echter ik heb nog 2 hele kleine kids en die vragen ook veel aandacht. Alpe d'Huez op is voor mij nog ondenkbaar, eerst maar eens die rit door n-holland. Bedankt voor je verhaal.

janjanssen
Forum-lid

janjanssen 09 okt 2005 14:52

Hoi Chub ...je bent nooit ergens te oud voor , zelf ben ik 46 jaar en fiets al vanaf mijn 21ste elke dag ,,maar dat is niet waar het jou om gaat ,ik ken veel mensen om mijn heen van de Tourclub RTC Express Amsterdam die ook op latere leeftijd zijn gaan fietsen ,een voorbeeld een medefietser die ik goed ken is op 60ste begonnen met fietsen ,hij had toen een fiets gewonnen hij is nu 84 jaar en fiets nog als de beste ,,,ik bedoel maar.
Je moet wel rustig opbouwen,,,we hebben bij onze club onze tourtochten afstand 150 km, of elke zaterdag een kortere route 100 km met veel 40 / 50 plussers dat is harstikke leuk en ontspannen.de tocht leider is 74 jaar ,wel allemaal op de Racefiets.
Kijk, met die jonge honden moet je natuurlijk niet meer mee gaan ,die maken van een tourtocht een wedstrijd .ik hoop dat je hier wat aan heb.

gr Jan Janssen

colnagog
Forum-lid

colnagog 09 okt 2005 16:22

Ben zelf vier jaar geleden op 44 jarige leeftijd begonnen. Na een voetballeven maar eens op de fiets. Conditie was gewoon goed maar het fietsen op zich was een nieuwe ervaring. In het begin helemaal niet leuk. Ik hing constant aan het elastiek en moest er gewoon af. Voor mezelf gericht gaan trainen en het tweede jaar ging het prima. Kon lekker voorin meekomen en zeker bij tegenwind was het wel prettig als ik met mijn lange lichaam de kop nam. Het derde jaar reed ik met de " snelle" groep mee en kwam fris als een hoentje terug. De Dolomieten meegepakt en alhoewel ik beslist geen klimmers lijf heb heerlijk gefietst. Het afgelopen jaar door omstandigheden meer dan 20.000 kilometer op de fiets gezeten. Snelle rondjes met een groepje van 80 kilometer met 34/36 gemiddeld heerlijk!!  Fietsen ik kan niet meer zonder! 
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 09 okt 2005 17:29

Nou, hier dan iets van een 70 jarige. Ik heb vanaf mijn 15de tot 20 redelijk intensief gefietst en korte periode gereden bij rennersclub Rotterdam. Toen 9 jaar gevaren , getrouwd en pas op mijn 40ste weer een sportfietsje gekocht om met de jongens te gaan rijden. Daarna, rond mijn 50ste een racer, Koga Miyata, gevolgd door een Gazelle en nu een Pinarello. Op mijn 54ste de Alpe Huez en andere  Alpen bulten beklommen. Kon echter vanwege drukke werkzaamheden niet voldoende fiets km maken. Reed tot mijn pensioen (65!) wel regelmatig toertochten zoals Zwijndrecht-Zwijndrecht ( 220 km)  3x en meer dan 10 of 12 x de Vael Ouwe op de veluwe ( 100 km)  Ook enkele malen de Huchies tocht.( 100 km) Het is wel zaak om de afstanden wat langer te maken is mijn ervaring. Blijf je hangen op 50 km dan schijnt je lichaam daaraan te wennen en is een stap naar 100 km toch wel redelijk zwaar. In het voorjaar begin ik rustig met tochtjes van 40 km, dan 50 of 60  en als ik totaal zo'n 500 km heb gereden dan gooi ik er af en toe een 80 of 100 km tussendoor. Mijn snelheid ligt in het voorjaar  op max 25 km/u dan voer ik dat op tot 30 km/u of iets hoger afhankelijk van hoe ik mij voel. Dit zijn geen gemiddelden , maar het tempo waarmee ik op vrije fietspaden rij. Het gemiddelde is meestal  een paar km lager vanwege afremmen, kruispunten, enz en omdat ik wat langzamer begin en pas na een 15 a 20 min  pas lekker "draai ". (Leeftijds probleem, doorbloeding is minder snel op gang van de benen.) Probeer af en toe een aantal minuten zo hard mogelijk te fietsen en dan weer een tijdje rustiger. Blijf je altijd hetzelfde tempo draaien dan schiet je niets op. Dit jaar heb ik meer dan 4200 km afgelegd op de fiets en still going strong! Je kan voorlopig nog wel een paar decennia vooruit!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

jimbo
Forum-lid

jimbo 09 okt 2005 17:50

Kijk dat geeft de burger moed!
CC, agr 100; limo 100

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 10 okt 2005 23:30

Hoi,
Ik ben zo'n 4 jaar geleden (ik ben nu net 50) begonnen met serieus fietsen. Samen met een collega maakte ik 2 á 3 keer in de week een tochtje voor het werk van circa 30-35 km en na het werk circa 15 km. In dat seizoen voor het eerst 100km+ gefietst. Ik was helemaal kapot (ook veel te hard gefietst) met trillen, braakneigingen enz. Wel enige weken later, blijkbaar toch goed getraint, meermalen de Aubisque opgefietst. Twee jaar later (met het mooie voorjaar) tochten van 160 km gefietst met 28 gemiddeld! Twee jaar later in de alpen (zonder af te stappen) diverse cols gedaan. Niet snel (1.30 alpe d'huez) maar wel met veel voldoeningen, en zonder helemaal kapot te gaan!
Wat wil ik zeggen: ik ben de slechtste fietser die ik ken, ik haal alleen bejaarden met rollators in (vermoedelijk met een sleoende rem) maar heb een grote progressie doorgemaakt en beleef daar heel veel plezier aan: wat helemaal te gek is de endorfine door je lijf voelen gaan als je thuiskomt na 160 km!
Als je in de buurt van Badhoevedorp woont kun je mooie rondjes maken om je duurvermogen uit te bouwen: halfje Haarlemmermeer; heel rondje Haarlemmermeer; richting Zandvoort; Noordwijk door de duinen; langs de Amstel richting Nieuwkoop en via Aalsmeer en ringdijk (of via Hoofdvaart)terug.
Misschien komen we elkaar nog eens tegen!
Laat je niet gek maken door al dat heel hard fietsende jonge spul; heel veel succes
Courir c'est mourir un peu

chub
Forum-lid

chub 11 okt 2005 01:33

Quoten: Origineel geplaatst door Synapse op 10 Oktober 2005

Hoi,
Ik ben zo'n 4 jaar geleden (ik ben nu net 50) begonnen met serieus fietsen. Samen met een collega maakte ik 2 á 3 keer in de week een tochtje voor het werk van circa 30-35 km en na het werk circa 15 km. In dat seizoen voor het eerst 100km+ gefietst. Ik was helemaal kapot (ook veel te hard gefietst) met trillen, braakneigingen enz. Wel enige weken later, blijkbaar toch goed getraint, meermalen de Aubisque opgefietst. Twee jaar later (met het mooie voorjaar) tochten van 160 km gefietst met 28 gemiddeld! Twee jaar later in de alpen (zonder af te stappen) diverse cols gedaan. Niet snel (1.30 alpe d'huez) maar wel met veel voldoeningen, en zonder helemaal kapot te gaan!
Wat wil ik zeggen: ik ben de slechtste fietser die ik ken, ik haal alleen bejaarden met rollators in (vermoedelijk met een sleoende rem) maar heb een grote progressie doorgemaakt en beleef daar heel veel plezier aan: wat helemaal te gek is de endorfine door je lijf voelen gaan als je thuiskomt na 160 km!
Als je in de buurt van Badhoevedorp woont kun je mooie rondjes maken om je duurvermogen uit te bouwen: halfje Haarlemmermeer; heel rondje Haarlemmermeer; richting Zandvoort; Noordwijk door de duinen; langs de Amstel richting Nieuwkoop en via Aalsmeer en ringdijk (of via Hoofdvaart)terug.
Misschien komen we elkaar nog eens tegen!
Laat je niet gek maken door al dat heel hard fietsende jonge spul; heel veel succes

Het is toch allemaal niet te geloven. Ik heb werkelijk met open mond jullie ervaringen gelezen. Met verbazing en waardering. Wat een progressie iemand van rond de 50 (en ouder) kan maken. Het geeft de burger echt moed, zoals Jimbo ook schrijft. Afgelopen zaterdag inderdaad zoals Synapse schrijft langs de ringvaart Badhoevedorp richting Leidmuiden gereden. Om het grote meer heen, Kudelstaart, Uithoorn en langs de Amstel weer terug.
Een record van 62 km. Oke, het was nagenoeg windstil. Ik was wel knap stuk de rest van de dag. Onderweg aangehaakt bij een groepje van 4 maar die reden strak 30, en dat hield ik niet te lang vol. Wel een leuke ervaring in het wiel hangen. Toen ze me zagen hielden ze rekening met me, met waarschuwingen e.d., heel erg collegiaal en sportief!!
Een clubje lijkt me helemaal te gek, hoewel ik eerst een wintertje door wil trainen anders hou ik de rest van de groep toch maar op. Misschien doe ik daarna wel een verzoek aan Jan Janssen, die tenslotte ook uit Amsterdam komt.
Namens alle starters en beginners, bedankt voor de berichten. Alle begin is moeilijk maar gezien de ervaringen zoals hierboven beschreven is het nog een lange weg naar Alpe d'Heuz, maar ik geloof nu werkelijk dat het niet onmogelijk is.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 11 okt 2005 14:24

Wat mij het tweede serieuze jaar erg heeft geholpen bij het vergaren van duurvermogen is het fietsen van uitgepijlde toertochten.
Ik ben samen met mijn collega lid geworden van de Driebergse Tour Club(DTC, website www.dtcnet.nl). Deze is zeer actief en organiseert in de periode vaf begin maart tot eind september bijna tweewekelijks uitgepijlde tochten vanaf 70 km, vaak op de Utrechtse heuvelrug, maar ook de Veluwe de Gelderse Valei en de Betuwe.
Dit zijn mooie, vaak goed uitgepijlde tochten waarbij je zelf je afstand kiest bijvoorbeeld afhankelijk van het aantal heuveltjes dat er in zit. En geloof mij, ze kennen daar elk metertje dat omhoog -en dus ook omlaag, daar doe je het voor-  gaat.
Voor mij speelt bij het lidmaatschap van DTC mee dat ik na zo'n lange tijd ook wel uitgekeken raak op het polderlandschap en tegenwind en ik het fietsen in de bossen en over heuvels sowieso leuker vind.
Ook kun je zo (welliswaar vaak oppervlakkig) in contact komen met andere fietsers van je eigen niveau (de snelle jongens fietsen je toch met een noodtempo voorbij)!
Courir c'est mourir un peu

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 okt 2005 14:53

Wanneer je over een bepaalde leeftijd bent (bvb 45) en je jaren geen sport meer hebt gedaan of misschien nooit gedaan hebt kun je nog verschillende jaren progressie maken.
Voordat je spieren zich voldoende ontwikkeld hebben en je lichaam zich instelt op zware fisieke prestaties kunnen er wel een paar jaren voorbij gaan . Voordeel van laat beginnen fietsen is dat je nog veel streken en dingen kunt ontdekken en verkennen.
Degenen die het meeste kms afmalen zijn meestal mensen die op latere leeftijd zijn beonnen met fietsen!
ik persoonlijk fiets al ( niet fanatiek) sedert mijn 12° (ben nu 48) maar heb soms een deja vu gevoel, zo van : het hoeft allemaal niet meer zo. Deze zomer naar de provence met de club gaan rijden met beklimming van de ventoux en had moeite om echt diep te gaan, 'k hield het liever ontspaanen daar waar ik vroeger zowat bijna alle cols in de alpen / en pyreneen heb gefiets en nog liever zou doodgevallen hebben dan iemand mij te laten passeren . 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

whocares
Forum-lid

whocares 11 okt 2005 15:00

@fiedoo

Probeer dus nu die beklimmingen te nemen met het oogmerk op de omgeving ipv snelheid omhoog. Zoals je al zelf schreef , alleen ergens anders voor , kun je dan dingen nog ontdekken. Dat kun je nu dus ook. Kijk eens rond als je de bergen "rustig" beklimt ipv ze hoog te "vliegen".
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie