Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe nieuwe remmen te monteren??

rene1
Forum-lid

rene1 29 jan 2006 21:08

hmmm, ik laat het wel zo denk ik. Ik hoop alleen dat ik op de motor bij een noodstop aan m'n remhendel trek (rechts dus) en niet aan m'n koppeling

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 30 jan 2006 14:12

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 29 Januari 2006

Het heeft dacht ik iets te maken met de Engelsen, verder weet ik het ook niet echt.. Je zou die van je racer gewoon om kunnen draaien lijkt me, zodat links je achterrem wordt en rechts je voorrem.

Vroeger, in de tijd van Fausto Coppi, Bartali  werd er met rechts vóór geremd. Later, ik schat in de jaren 70, werd dit veranderd. Zie ook wat oude foto's op:
http://www.geocities.com/biciclenet/gal21.html

Zelf heb ik als "old timer" nog lang met rechts voor geremd. De voorrem wordt m.i. het meest gebruikt, heeft het meeste effect en omdat de meeste mensen rechtshandig zijn kon je daarom beter rechts voor remmen denk ik. Later werden de remmen veel beter, de kracht benodigd werd minder en blijkbaar vond men het beter om rechts achter te gebruiken en links voor.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

wesley
Forum-lid

Gebruikersavatar wesley 30 jan 2006 14:24

Goede uitleg Marconi! Voor mij is het duidelijk!

ilko
Forum-lid

ilko 30 jan 2006 14:43

Dit zegt Sheldon Brown erover:

Right Front or Left Front?The usual system is to have the rear brake controlled by the lever on the side of the bicycle that corresponds to the side of the road that it will be driven on, i.e., right in most of the world; left in the British Isles, Japan, and other places where they drive on the left.
Nobody knows exactly why this is. My theory is that it is based on the reasonable idea that you should be able to have your primary braking hand on the handlebars while making a turn signal with the appropriate hand--coupled with the erroneous idea that the rear brake is the primary brake.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 30 jan 2006 15:30

Heel soms willen cyclocrossers de achterrem nog wel eens aan de linkerhendel bevestingen. Mario de Clerq deed dit bijvoorbeeld. Het voordeel hiervan is dat als je van de fiets afstapt om een hindernis te gaan nemen (de meeste renners stappen aan de linkerkant van de fiets af) je nog bij kan remmen terwijl je van de fiets springt. Als je met je voorrem remt terwijl je al van de fiets af bent komt het achterwiel omhoog en wordt de fiets moeilijk controleerbaar.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

rene1
Forum-lid

rene1 30 jan 2006 20:59

ha lollig allemaal....maar dan zitten de remmen van m'n gewone gazelle (4jr oud) waarschijnlijk verkeerd. Of heeft iemand nog een mooie verklaring voor het verschil in racefiets<->stadsfiets?

fietsfanaat
Forum-lid

fietsfanaat 30 jan 2006 21:10

bij mijn stadsfietsen ook

ik weet het verschil ook niet, best grappig eigenlijk inderdaad.

Ik zou in elk geval motor gelijk stellen aan racefiets, is toch best belangrijk in noodsituaties!
be Special, ride a Special

poets
Forum-lid

Gebruikersavatar poets 30 jan 2006 21:53

sprak een tijdje terug een motorcrosser die druk aan het mountainbiken is gegaan.
vertelde dat hij de voorrem meteen rechts heeft geplaatst omdat hij dat gewend was met crossen en hij meer gevoel had in z'n rechter hand,kon hij beter doseren.

arjanhkc
Forum-lid

arjanhkc 07 feb 2006 23:02

Quoten: Origineel geplaatst door poets op 30 Januari 2006

sprak een tijdje terug een motorcrosser die druk aan het mountainbiken is gegaan.vertelde dat hij de voorrem meteen rechts heeft geplaatst omdat hij dat gewend was met crossen en hij meer gevoel had in z'n rechter hand,kon hij beter doseren.

De fabrikanten wisselen de remmen om de zoveel tijd af, maar volgens mijn opleiding is links achter en rechts voor.

mikesbike
Forum-lid

mikesbike 08 feb 2006 17:38

en dat is dus niet zo
Niet zeuren maar rijden

speric
Forum-lid HC

speric 08 feb 2006 18:01

waar je schakelt rem je ook. achter schakelen is achter remmen. rechts doorgaans.

Plaats reactie