Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Traingsschema of gewoon zo hard ik kan

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 08 jan 2006 20:19

Iedereen wil alles altijd zo makkelijk.Kan je voor mij een trainingsschema maken. Kan je mij vertellen welke trainingen ik moet uitvoeren. Hoe moet dit, hoe moet dat.....
NEE
Dat kan ik niet.
Ik kan niet in iemands lichaam kijken en zien wat het beste voor die persoon is. Ik kan adviezen geven. Maar je zal toch echt zelf er werk van moeten maken. Koop, of huur desnoods, een paar trainingsleer boeken, struim het internet af, luister naar mensen die er verstand van hebben, en ga aan de slag. En heb je geen zin in er (zoveel) tijd in te steken, dan niet. Het zal echt niet zo zijn dat je veel kapot maakt (tenzij je echt veel traint en een keer overtraind raakt). Maar verwacht niet (mits je een super talent bent) dat je dan top tijden rijd.
Adviezen:1. Luister naar je lichaam; Hij vertelt je of je herstelt bent of niet. Voel je je slecht, ga je niet trainen.2. Het gaat om het totaal pakket. Je kan wel hard trainen, maar als je elke dag pizza's eet en om 2:00 uur naar bed gaat, zal je lichaam er niet snel conditioneel op vooruit gaan, sterker eerder achteruit. Kortom zoek de balans tussen training, rust, voeding, etc.3. De basis is de duurtraining. Het heet niet voor niks een duursport. Rustige trainingen aan 75-80% van je omslagpunt. En ja idd. je wordt er nauwelijks moe van.4. Niets doet af aan ervaring (en tijd). Je kan nog over zoveel theorie beschikken, in de praktijk is het altijd anders. Je kan dan ook niet verwachten dat je na een paar maanden training opeens met de besten meerijd.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 08 jan 2006 20:50

Quoten: Origineel geplaatst door Stayer op 08 Januari 2006

Ik zit met verbazing te lezen. Leden/lezers van het blad Fiets moeten nu toch beter weten. Ieder jaar geeft Fiets een bijlage uit met trainingsinfo en schema's. Zorg dat je min. een hartslagmeter bezit en gebruik deze zoals omschreven middels de schema's. Je zal verstandig een opbouw kunnen volgen en zonder overtraind te raken je doel bereiken. Veel trainen, kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit. Ik probeer zelf deze schema's ook te volgen en ik moet zeggen je hebt er absoluut baat bij. (De schrijver is ook niet de 1e de beste). Zo krijg je ook inzicht in je sterke en zwakke punten. Je kan later ook schema's mixen. Kortom lees de trainingsbijlage. Succes met trainen.


1. Vanwaar uw verbazing? Staat boven uw post dan iets dat u wenst tegen te spreken?
2. Ik lees het blad Fiets niet. Een trainingsbijlage, hoe goed en onderbouwd ze ook mag zijn, is nog niets vergeleken met een persoonlijke begeleiding: iedereen is anders en zo idealiter een eigen begeleiding behoeven. Ik sluit me aan bij wat Coulthard hierboven zegt.
3. Ik ben altijd op mijn hoede als iemand dit over zichzelf zegt. Grappig zelfs.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 08 jan 2006 21:19

Jongens, de topic starter heeft het over de marmotte, maar die beste man heeft die vraag al in september gesteld dus ik betwijfel of hij die reacties nog leest.

Ik heb geantwoord op een vraag van pinarellofan die hij gisteren in dit topic stelde in dit topic en die heeft het woord marmotte nog niet in zijn mond genomen hoor.
CC, agr 100; limo 100

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 08 jan 2006 22:14

uoten: Origineel geplaatst door jimbo op 08 Januari 2006

Jongens, de topic starter heeft het over de marmotte, maar die beste man heeft die vraag al in september gesteld dus ik betwijfel of hij die reacties nog leest. Ik heb geantwoord op een vraag van pinarellofan die hij gisteren in dit topic stelde in dit topic en die heeft het woord marmotte nog niet in zijn mond genomen hoor.


..."Wat een bak" Hij heeft inderdaad deze discussie gestart en is daarna nooit meer actief geweest op dit forum..! Benieuwd of hij van plan is om de marmotte te gaan fietsen....
Neemt niet weg dat het voor mij allemaal erg leerzaam is om dit door te lezen.  Dus ik ben blij dat deze discussie weer boven is komen drijven..!
"Afstappen is geen optie"

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 jan 2006 23:41

Verrek zeg. Hoelang zou Stayer hebben gezocht om dit naaldje in de hooiberg te vinden? Trouwens: 5.49 in de Marmotte.... Grapje zeker.

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 09 jan 2006 00:16

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 08 Januari 2006

Verrek zeg. Hoelang zou Stayer hebben gezocht om dit naaldje in de hooiberg te vinden? Trouwens: 5.49 in de Marmotte.... Grapje zeker.


Beginners overmoed. Zelf ook gehad, totdat je merkt dat alleen maar HARD trainen niet meer autmatisch progressie betekent, en je eerste beste lange duurwestrijd (>4 uur) echt tegenvalt.

stayer
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jan 2006 22:55

stayer 13 jan 2006 22:41

Grappig inderdaad. Casran is wel actief op het forum, maar leest niet het blad Fiets. Alles kan. Speld in een hooiberg. Ik heb hem gevonden en jij dus ook. Je bent net zo goed.Maar goed, training is mensenwerk en daarom is het behalen van goede prestatie's geen automatisme, waar of niet?
Verder was mijn bedoeling om de steller op weg te helpen en dan lees ik andere reactie's en vraag ik me af of zij de zelfde intentie's hebben. Afzeiken kunnen we allemaal en zeker via een anoniem medium als internet.

stayer
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jan 2006 22:55

stayer 13 jan 2006 22:47

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 08 Januari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Stayer op 08 Januari 2006Ik zit met verbazing te lezen. Leden/lezers van het blad Fiets moeten nu toch beter weten. Ieder jaar geeft Fiets een bijlage uit met trainingsinfo en schema's. Zorg dat je min. een hartslagmeter bezit en gebruik deze zoals omschreven middels de schema's. Je zal verstandig een opbouw kunnen volgen en zonder overtraind te raken je doel bereiken. Veel trainen, kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit. Ik probeer zelf deze schema's ook te volgen en ik moet zeggen je hebt er absoluut baat bij. (De schrijver is ook niet de 1e de beste). Zo krijg je ook inzicht in je sterke en zwakke punten. Je kan later ook schema's mixen. Kortom lees de trainingsbijlage. Succes met trainen.
1. Vanwaar uw verbazing? Staat boven uw post dan iets dat u wenst tegen te spreken?2. Ik lees het blad Fiets niet. Een trainingsbijlage, hoe goed en onderbouwd ze ook mag zijn, is nog niets vergeleken met een persoonlijke begeleiding: iedereen is anders en zo idealiter een eigen begeleiding behoeven. Ik sluit me aan bij wat Coulthard hierboven zegt.3. Ik ben altijd op mijn hoede als iemand dit over zichzelf zegt. Grappig zelfs.

Ik ben blij dat het je het grappig vindt Casran. Want je leest het stukje niet geheel juist. Met schrijver bedoel ik Adrie van Diemen, hij is degene die zich bezig houdt met trainingsschema's en adviezen in het blad Fiets. Misschien moet je het toch eens lezen. Dan zat je nu niet in de gordijnen.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 13 jan 2006 23:00

Quoten: Origineel geplaatst door Stayer op 13 Januari 2006

Ik ben blij dat het je het grappig vindt Casran. Want je leest het stukje niet geheel juist. Met schrijver bedoel ik Adrie van Diemen, hij is degene die zich bezig houdt met trainingsschema's en adviezen in het blad Fiets. Misschien moet je het toch eens lezen. Dan zat je nu niet in de gordijnen.


Ah, I'm not impressed moet ik zeggen; ik heb ook wel m'n redenen om het blad Fiets niet te lezen.
Daarnaast:1. U kan zien dat ik hier niet de anonieme keyboard warrior uithang.2. Ik zat helemaal niet "in de gordijnen"; beetje arrogant van u om te denken dat u zo'n reactie bij me kunt losweken, niet?
Maar dit alles doet weinig terzake eigenlijk.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

stayer
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jan 2006 22:55

stayer 21 jan 2006 14:11

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 13 Januari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Stayer op 13 Januari 2006 Ik ben blij dat het je het grappig vindt Casran. Want je leest het stukje niet geheel juist. Met schrijver bedoel ik Adrie van Diemen, hij is degene die zich bezig houdt met trainingsschema's en adviezen in het blad Fiets. Misschien moet je het toch eens lezen. Dan zat je nu niet in de gordijnen.
Ah, I'm not impressed moet ik zeggen; ik heb ook wel m'n redenen om het blad Fiets niet te lezen.Daarnaast:
1. U kan zien dat ik hier niet de anonieme keyboard warrior uithang.
2. Ik zat helemaal niet "in de gordijnen"; beetje arrogant van u om te denken dat u zo'n reactie bij me kunt losweken, niet?
Maar dit alles doet weinig terzake eigenlijk.


Dan zullen we het zo laten, misverstand, en onze energie bewaren voor het fietsen.

fuego
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 nov 2005 17:25

fuego 23 jan 2006 02:34

Quoten: Origineel geplaatst door Groot P op 07 September 2005


Ik ben sinds een ca. 7 maanden gem. 3 keer per week aan het trainen. Iedere keer probeerde ik mijn gemiddelde (bij ca. 70 km is dit nu 33.5km/h) op te voeren en ik was na bijna ieder trainen zeer voldaan.
Totdat ik besloten heb om met een aantal vrienden de Marmotte van 2006 te gaan rijden. Toen ben ik me een beetje gaan verdiepen in trainingsmethode en heb een soort van trainingsprogramma opgesteld. Dit volg ik nu ca. 3 weken.
Het probleem wat ik nu heb is dat ik niet het gevoel heb dat ik goed bezig ben. Na een training ben ik nauwelijks moe. Ik vind het ook zo raar dat het ik het meest van de tijd op ca. 65-70% van mijn maximale hartslag moet rijden (volgens de schema's van bijv. Lance Armstrong).  Zelf tijdens de "tempo" momenten mag mijn hartslag niet boven de 80% van het max. komen.
Lang verhaal maar mijn vraag is nu: Zal ik weer volgens mijn oude trainingsmanier gaan fietsen (afstand en gem. snelheid opvoeren) of gaat dit relatief saaie nieuwe trainingsschema ooit zijn vruchten afwerpen??
Wie helpt mij zodat ik volgend jaar een top tijd kan rijden tijdens de Marmotte (5:49:40)?


Toen ik begon met wedstrijden te rijden in een lang vervlogen tijd deed ik net hetzelfde van jou.
 
FOUT
ik begon roofbouw te plegen op mijn lichaam, waardoor ik zelfs spierafname had ipv spiertoename !
Volg C a s r a n zijn raad op,
't is wijze raad die hij en anderen jou geeft, seen it, done that, en geloof me, 't brengt helemaal niets op als je progressie wil maken
Afbeelding

Plaats reactie