Pagina 2 van 3
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 31 aug 2005 23:55
door marconi
Zoals ik schreef heb ik NOOIT problemen met mijn ceramic open pro s gehad. Uitgezonderd dan die klap in een put vorig jaar waardoor het achterwiel scheurde bij een spaakgat. Dat wiel was 12 jaar oud! De nieuwe open pro, geen ceramic, heeft het 14 maanden uitgehouden en wie weet korter. Ik kijk nooit zo nauwkeurig als ik de wielen schoonmaak en van een afstandje zie je het bijna niet. Gisteren keek ik echter wel nauwkeurig en ontdekte die haarscheurtjes, steeds om en om. 1 spaakgat wel het volgende niet.
Zoals ik schreef ,alle spaakgaten voor de rechterspaken vertoonden haarscheurtjes.
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 01 sep 2005 14:34
door idbiketuning
@ Marconi: Je geeft aan dat alleen de spaakgaten van de rechterspaken gescheurd zijn, maar zijn dit dan de spaken aan de aandrijfkant of aan de 'vrije' kant? En hoe is het achterwiel opgespaakt?
Wat betreft de andere onderdelen die ik in de topic-start genoemd heb: Tune of Hugi 240s naven / mavic CXP33 of open pro CERAMIC (gezien bovenstaande ervaring), ben ik benieuwd of er mensen zijn die een voorkeur voor een combi hebben, ervaringen met genoemde delen of alternatieven.
Wil eventueel budget iets aanpassen richting 700 euro mits er dan wel een goede, stevige, onderhoudsarme wielset uitkomt die er ook nog eens goed uitziet.....
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 01 sep 2005 20:51
door delsol
mijn voorkeur gaat naar tune of king naven met dt swiss spaken 2.0 achter en 1.8 voor met alu nippels ,met mavic open pro velgen. 32gt.
met een opmerking king naven hebben veel "drag" dwz delagers zijn wat "stroef" in het begin.
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 01 sep 2005 21:29
door hans
Ik zou gaan voor 240 naven met cx-ray spaken en cxp33 velgen. dit zijn volgens mij de beste naven gecombineerd met super spaken een super degelijke velgen.
Het verschil tussen de ceramic en gewone open pro is volgens mij alleen de ceramische laag op het remoppervlak dat minder snel uitslijt en beter remt.
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 01 sep 2005 22:12
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door delsol op 01 September 2005
mijn voorkeur gaat naar tune of king naven met dt swiss spaken 2.0 achter en 1.8 voor met alu nippels ,met mavic open pro velgen. 32gt.
met een opmerking king naven hebben veel "drag" dwz delagers zijn wat "stroef" in het begin.
Oa. bij Chris King en DT Swiss naven moet je 500km rekenen eer ze echt ingereden zijn!
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 01 sep 2005 22:38
door marconi
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 01 September 2005
@ Marconi: Je geeft aan dat alleen de spaakgaten van de rechterspaken gescheurd zijn, maar zijn dit dan de spaken aan de aandrijfkant of aan de 'vrije' kant? En hoe is het achterwiel opgespaakt?
Ja, aan de aandrijfkant. Ik zat al te denken aan te grote kracht bij het klimmen maar zo'n krachtpatser ben ik nu ook weer niet.
Velgen zijn 36 spaaks waarbij steeds 2 spaken elkaar kruisen. Beide zijden identiek gespaakt. Achter de spaakkoppen zitten kleine ringetjes. Naaf is Campa Record, 8 speed.
Je kan zien dat er een grote trekkracht op de spaken staat of heeft gestaan tijdens zware belasting want sommige scheurtjes vertonen een licht bolling naar buiten. Op 2 plaatsen is het remvlak van de velg zelfs iets naar buiten gekomen waardoor remmen met schokjes ging. Deze 2 plekken liggen zo'n 25 cm van elkaar af.
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 02 sep 2005 00:46
door maatchen
Quote: Origineel geplaatst door TS-Biker op 30 Augustus 2005
1. cx-ray spaken hebben zo'n grotere trekkracht dan ronde dat de kans op spaakbreuk "veel" kleiner zal zijn !
2. waarom zou je bij een noodstop ivm spaakbreuk geen ronde spaak kunnen steken ipv je cx-ray om thuis te geraken?
Op CC-site staat alleen info over de trekracht in het midden, gewoonlijk breken spaken bij de nippel of de bocht. Zijn die delen van de spaak relevant beter dan bijv. DT of Wheelsmith.
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 04 sep 2005 19:40
door mcf1
Quote: Origineel geplaatst door Hans op 01 September 2005
Ik zou gaan voor 240 naven met cx-ray spaken en cxp33 velgen. dit zijn volgens mij de beste naven gecombineerd met super spaken een super degelijke velgen. Het verschil tussen de ceramic en gewone open pro is volgens mij alleen de ceramische laag op het remoppervlak dat minder snel uitslijt en beter remt.
hoe duur zou zo'n droomsetje ongeveer zijn?
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 04 sep 2005 20:24
door hans
hoe duur zou zo'n droomsetje ongeveer zijn?
met standaard spaken zo'n 500 euro met de "droomspaken" komt daar nog een eurotje of 100 bij.
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 05 sep 2005 17:23
door idbiketuning
Allereerst iedereen bedankt voor jullie reacties en ervaringen!
Ben momenteel met een tweetal FM in gesprek over de aankoop van zilverkleurige Tune naven, 32 gaats. Wat betreft de spaken ben ik er nog niet uit, rond of aero, als ze maar zilverkleurig zijn. De velgen worden zilverkleurige CXP33, wel iets zwaarder maar volgens mij ook iets beter houdbaar.
Totaalgewicht zal net onder de 1600 gram uitkomen, en de prijs valt binnen de 600 euro (opgespaakt). Volgens mij een beter alternatief dan een kant en klaar wielset voor evenveel geld (Ksyrium SL2 of DT R1450). Toch ?
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 05 sep 2005 18:01
door remi
Quoten: Origineel geplaatst door ID Biketuning op 05 September 2005
Allereerst iedereen bedankt voor jullie reacties en ervaringen!
Ben momenteel met een tweetal FM in gesprek over de aankoop van zilverkleurige Tune naven, 32 gaats. Wat betreft de spaken ben ik er nog niet uit, rond of aero, als ze maar zilverkleurig zijn. De velgen worden zilverkleurige CXP33, wel iets zwaarder maar volgens mij ook iets beter houdbaar.
Totaalgewicht zal net onder de 1600 gram uitkomen, en de prijs valt binnen de 600 euro (opgespaakt). Volgens mij een beter alternatief dan een kant en klaar wielset voor evenveel geld (Ksyrium SL2 of DT R1450). Toch ?
DT 1450 is wel weer 150 gram lichter hé!
Wielset of handgebouwd?
Geplaatst: 05 sep 2005 22:14
door sharkman
Denk toch dat je op een verkeerd spoor zit.......
Bepaal eerst eens waar je het wiel voor wilt gebruiken (training, klimmen etc.) en zoek er dan de onderdelen bij. Een tune navenset is mooi en licht maar niet superdegelijk terwijl king en in beperktere mate DT zwaarder en degelijker zijn.
Aero spaken zijn mooi maar niet noodzakelijk en als je geen wedstrijden rijdt is een Dt competition spaak net zo sterk als een CXray (de DT aerolite is overigens een betere spaak).
Een 36 spaaks tune naaf met een CXP33 velg heeft niet super veel zin aangezien je dan weer onnodig gewicht toevoegd.
Dus stem je wielset af op het gebruik (bijv. tune met 32/28 spaaks Dt revolution en comp aan de aandrijfzijde met AC 350 of open pro velgen voor een chique klimset of bijvoorbeeld Dt240S of king met 36/32 comp spaken en mavic Cxp33 velgen voor een zwaardere maar onverwoestbare trainingsset)