tacx slecht voor frame??
Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 26 Augustus 2005
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Augustus 2005
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 26 Augustus 2005
Er zit trouwens waarschijnlijk meer beweging in de Tacx zelf dan in je frame.
Ik zie daadwerkelijk m'n bracket van links naar rechts gaan hoor (bij een Trek OCLV150). Vooral goed zichtbaar als m'n Tacx op het tapijt staat (daar zijn streepjes in ).
Helemaal niet zo gek, mijn bracket doet het ook (taiwan gelast alu Jan Janssen frame). Op de weg gebeurt dat ook.
Inderdaad. Alleen op een tacx zie je het veel beter omdat de fiets zelf stevig geklemd staat. Moet je maar eens naar een massaspurt kijken in de slowmotion. Niet normaal meer hoe die fietsen heen en weer zwabberen! Ik heb weliswaar minder materiaal maar ik heb ook iets minder kracht in de benen dan die topspurters
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Augustus 2005
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 26 Augustus 2005
Er zit trouwens waarschijnlijk meer beweging in de Tacx zelf dan in je frame.
Ik zie daadwerkelijk m'n bracket van links naar rechts gaan hoor (bij een Trek OCLV150). Vooral goed zichtbaar als m'n Tacx op het tapijt staat (daar zijn streepjes in ).
Helemaal niet zo gek, mijn bracket doet het ook (taiwan gelast alu Jan Janssen frame). Op de weg gebeurt dat ook.
Inderdaad. Alleen op een tacx zie je het veel beter omdat de fiets zelf stevig geklemd staat. Moet je maar eens naar een massaspurt kijken in de slowmotion. Niet normaal meer hoe die fietsen heen en weer zwabberen! Ik heb weliswaar minder materiaal maar ik heb ook iets minder kracht in de benen dan die topspurters
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 26 Augustus 2005
Helemaal niet zo gek, mijn bracket doet het ook (taiwan gelast alu Jan Janssen frame). Op de weg gebeurt dat ook.
Niet dat ik me zorgen maakte hoor... als er iets fout was geweest met dat frame, had ik het op de weg wel al gevoeld. Alleen leuk om zien!!
Helemaal niet zo gek, mijn bracket doet het ook (taiwan gelast alu Jan Janssen frame). Op de weg gebeurt dat ook.
Niet dat ik me zorgen maakte hoor... als er iets fout was geweest met dat frame, had ik het op de weg wel al gevoeld. Alleen leuk om zien!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27 aug 2005 12:41
'k Heb er nog eentje staan van 3 jaar die ik van de hand doe - ik zit 's winters liever in de fitness
Bert
Hoi bert,
Welk model is het? Hoeveel wil je er voor hebben en waar is hij evt. op te halen? Heb je evt. een foto?
Caspervanschelven@hotmail.com
Welk model is het? Hoeveel wil je er voor hebben en waar is hij evt. op te halen? Heb je evt. een foto?
Caspervanschelven@hotmail.com
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox
Zo al heel wat reacties.
Toch wel wat discussie over dit onderwerp.
Ik heb mijn tacx vandaag gehaald de cycleforce excel via marktplaats. Werkt perfect.
Maar inderdaad ik zie het frame wel bewegen, net zoals de tacx zelf. Overigens dat van die sprint in slow motion klopt ook aardig. Ik zal het eens een winter aanzien.
Kan ik in het beginnend voorjaar mijn vraag waarschijnlijk zelf beantwoorden.
Toch wel wat discussie over dit onderwerp.
Ik heb mijn tacx vandaag gehaald de cycleforce excel via marktplaats. Werkt perfect.
Maar inderdaad ik zie het frame wel bewegen, net zoals de tacx zelf. Overigens dat van die sprint in slow motion klopt ook aardig. Ik zal het eens een winter aanzien.
Kan ik in het beginnend voorjaar mijn vraag waarschijnlijk zelf beantwoorden.
De krachten zijn inderdaag vergelijkbaar met de krachten die je op de weg krijgt, alleen de as krijgt meer te voorduren maar aangezien je daar een speciale tacx as voor het is dat geen probreem
Er is wel een ding dat slecht is voor je frame tijdens het taxen: zweet! dit zoute water zorgt snel voor corrosie van de metalen onderdelen. Ik raad aan om de fiets af te dekken met een speciale tacx mat of simpelen handdoeken en om een ventilator voor je te zetten.
Er is wel een ding dat slecht is voor je frame tijdens het taxen: zweet! dit zoute water zorgt snel voor corrosie van de metalen onderdelen. Ik raad aan om de fiets af te dekken met een speciale tacx mat of simpelen handdoeken en om een ventilator voor je te zetten.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
We hadden deze discussie enige tijd geleden... dus, Tacx kan geen kwaad voor het frame, en toch las ik dit onlangs, geschreven door Sharkman:
"So far I liked the tacx (topline) trainers best. But beware Carbon and lighter alu frames dislike home trainers (seatstays will easily crack). I use a steel de rosa which is great for the job and only use my Scott on free rolls (although I'm not sure you should try them at home if you're no track racer)."
Dus toch?
"So far I liked the tacx (topline) trainers best. But beware Carbon and lighter alu frames dislike home trainers (seatstays will easily crack). I use a steel de rosa which is great for the job and only use my Scott on free rolls (although I'm not sure you should try them at home if you're no track racer)."
Dus toch?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Door de construktie van de Tacx is ie iets minder schadelijk voor je frame (beperkte mogelijkheid tot beweging van de achternaaf) maar over het algemeen geldt:
Topframes van Alu en Carbon mogen niet worden gebruikt op een fietstrainer. De zeer zwakke achterbrug wordt op een oneigenlijke manier belast waardoor schade onvermijdelijk is.
De beste tip is om een goedkoop stalen frame of beter nog (als je plaats hebt) een spinfiets zoals een tomahawk aan te schaffen.
Tenslotte: breuk door een ergotrainer is detecteerbaar (altijd op twee plekken in de achtervork) en je garanite vervalt bij alle leveranciers. Principia was er bekend om maar ook bij Scott, Isaac en cannondale heb ik dezelfde schade gezien. (frames met ingelijmde carbon achterbrug scheuren in het ergste geval gewoon af.....)
Mocht iemand het toch willen proberen dan zou ik de trainer zo kort mogelijk gebruiken en nooit gaan staan op de trappers (dus ook niet bij aanzetten).
Topframes van Alu en Carbon mogen niet worden gebruikt op een fietstrainer. De zeer zwakke achterbrug wordt op een oneigenlijke manier belast waardoor schade onvermijdelijk is.
De beste tip is om een goedkoop stalen frame of beter nog (als je plaats hebt) een spinfiets zoals een tomahawk aan te schaffen.
Tenslotte: breuk door een ergotrainer is detecteerbaar (altijd op twee plekken in de achtervork) en je garanite vervalt bij alle leveranciers. Principia was er bekend om maar ook bij Scott, Isaac en cannondale heb ik dezelfde schade gezien. (frames met ingelijmde carbon achterbrug scheuren in het ergste geval gewoon af.....)
Mocht iemand het toch willen proberen dan zou ik de trainer zo kort mogelijk gebruiken en nooit gaan staan op de trappers (dus ook niet bij aanzetten).
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 13 September 2005
Tenslotte: breuk door een ergotrainer is detecteerbaar (altijd op twee plekken in de achtervork) en je garanite vervalt bij alle leveranciers. Principia was er bekend om maar ook bij Scott, Isaac en cannondale heb ik dezelfde schade gezien. (frames met ingelijmde carbon achterbrug scheuren in het ergste geval gewoon af.....)
Ik vind dit wel een beetje een vreemd verhaal. Cannondale waarschuwt in haar Owners Manual over de veiligheid van indoor trainers ('pas op dat kinderen hun vingers niet tussen de wielen zetten e.d.). Ook staat er dat je de fiets goed schoon moet maken na het gebruik van zo'n trainer.
Verder wordt er met geen woord over gerept in de garantie-voorwaarden. Hierbij mag je aannemen dat het onder 'normaal' gebruik valt en dat dit gewoon door de garantie wordt gedekt.
Cannondale sluit overigens wel 'normale slijtage' en 'vermoeidheid' uit van de garantie, zodat ze alsnog wel van alles uit kunnen sluiten. Ik denk dat je behoorlijk sterk staat als je Caad8 na een wintertje Tacxen al breekt.
Tenslotte: breuk door een ergotrainer is detecteerbaar (altijd op twee plekken in de achtervork) en je garanite vervalt bij alle leveranciers. Principia was er bekend om maar ook bij Scott, Isaac en cannondale heb ik dezelfde schade gezien. (frames met ingelijmde carbon achterbrug scheuren in het ergste geval gewoon af.....)
Ik vind dit wel een beetje een vreemd verhaal. Cannondale waarschuwt in haar Owners Manual over de veiligheid van indoor trainers ('pas op dat kinderen hun vingers niet tussen de wielen zetten e.d.). Ook staat er dat je de fiets goed schoon moet maken na het gebruik van zo'n trainer.
Verder wordt er met geen woord over gerept in de garantie-voorwaarden. Hierbij mag je aannemen dat het onder 'normaal' gebruik valt en dat dit gewoon door de garantie wordt gedekt.
Cannondale sluit overigens wel 'normale slijtage' en 'vermoeidheid' uit van de garantie, zodat ze alsnog wel van alles uit kunnen sluiten. Ik denk dat je behoorlijk sterk staat als je Caad8 na een wintertje Tacxen al breekt.
Ik denk dat cannondale in het verleden erg goed is gebleken in het afwimpelen van schadeclaims. Ik denk dat als het frame net voor de achterpat afbreekt (ziet eruit alsof er iemand op je achterderaiileur is gereden....) cannondale de eerste is die het op verwijtbare schade zal gooien.
En een goede tip van mijn kant: wees zo bijdehand om (als je frame afbreekt) je frame niet na de winter in te sturen..... De importeur krijgt dan erg veel van dit soort claims te verwerken en is natuurlijk ook niet van gisteren.
P.s. vanaf een Caad 6 zijn Cannadale frames zo licht en kritisch gebouwd dat ik het sowieso niet verstandig (zonde van een mooi frame) zou vinden om het risico te lopen.....
En een goede tip van mijn kant: wees zo bijdehand om (als je frame afbreekt) je frame niet na de winter in te sturen..... De importeur krijgt dan erg veel van dit soort claims te verwerken en is natuurlijk ook niet van gisteren.
P.s. vanaf een Caad 6 zijn Cannadale frames zo licht en kritisch gebouwd dat ik het sowieso niet verstandig (zonde van een mooi frame) zou vinden om het risico te lopen.....
Bedankt voor de uitleg, Sharkman!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -