Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing 3 herspaken

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 24 mei 2011 23:35

Ik heb zojuist halverwege mijn trainingsrondje een spaak gebroken in mijn Fulcrum Racing 3 wielen. Ze hebben voor mij anderhalf jaar lang geweldig hun werk gedaan. Heb mijn huidige fiets 2de hands gekocht. Maar over anderhalve week ga ik richting Alpe d'Huez voor Alpe d'HuZes.

Ik lees hierboven dat een spaak vervangen waarschijnlijk rond de 35 euro kan kosten. Dat valt mij dan nog reuze mee. Ik heb zelf tussen de 8000 tot 9000km met deze wielen gemaakt. Geen idee hoeveel de voorganger ermee gefietst heeft. Maar als de wielen nog prima werken, zijn ze het dan nog waard om te laten repareren (het achterwiel in dit geval).
Of kan ik verwachten dat er andere spaken kunnen volgen?
In dat geval zijn nieuwe wielen misschien een betere oplossing?

Ik ben eigenlijk nog een beginnend fietser, fiets pas 2 jaar. Dus heb nog nooit eerder wielen versleten. Daarom heb ik dus ook geen idee hoeveel kilometers willen mee gaan. Eigenlijk hoop ik dat iemand hier zo aardig wil zijn om mij wat advies te geven over of ik het wiel zal repareren (waarschijnlijk sowieso goed ivm met reservewielen) of dat ik op zoek zal moeten voor nieuwe wielen.

Edit: Voordat iemand het vraagt, ik ben 1,78 en weeg 79kg, nog iets aan de zware kant maar geen zwaargewicht.

Groetjes,

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 24 mei 2011 23:39

Is de spaak spontaan gebroken of is er iets mee gebeurd? Als het het achtewiel betreft; betreft het een spaak aan de drive-side of de nondrive-side?

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 24 mei 2011 23:43

Nou ik ben dus beginner (weet niet wat je bedoel met drive of nondrive side) en de spaak is spontaan gebroken, is afgebroken met het stukje wat in het wiel zit er nog uitstekend. Las net dat dit het nibbeltje heet? Ofzoiets, daar zit dus nog een stuk spaak in.

Het kan wel zijn dat het een oorzaak heeft. Je zult het misschien niet geloven maar afgelopen zondag was ik kleding halen in Papendal voor Alpe d'HuZes. Aangezien ik niet uit deze buurt kom, wilde ik direct even de Posbank beklimmen. Gewoon, omdat het kon. Nu is er in de afdaling een onbekend persoon achter mij gevallen. Heeft mijn achterwiel aangeraakt en mijn ventiel was afgebroken.
Het zou dus kunnen dat de spaak hierdoor ook verzwakt was. Ik ben met een half opgepompte band richting de auto gefietst en naar huis gereden. Gister nog goed kunnen rijden, maar vandaag is er 1 spaak (in de buurt van het ventiel) afgebroken. Als ik het goed herinner komt de spaak van de andere kant dan mijn cassette. Ik weet niet of dit iets verteld over drive-side of nondrive-side? Het is inderdaad het achterwiel.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 24 mei 2011 23:48

Cassette-kant is de drive-side, dus bij jou is de spaak aan de nondrive-side gebroken.
Aangezien er aan deze kant maar 7 spaken zitten (aan de andere kant zitten er 14, dus 21 totaal) vraag ik mij af of het wiel weer goed recht te krijgen is. Want als er 1 van de 7 spaken aan die kant breekt komt er ineens veel meer spanning op de resterende spaken te staan.
Zit er nu een grote slag in het wiel of valt dit nog mee?

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 24 mei 2011 23:50

Ja er zit op moment een behoorlijke slag in, ik kon er absoluut niet mee door fietsen. Kon niet eens ermee lopen. Betekend dit dat ik nieuwe wielen moet gaan kopen? Als er een buiging in blijft weet ik niet of ik er wel mee durf af te dalen in de alpen...

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 24 mei 2011 23:55

Zoals ik al zei staat er nu een pak meer spanning op de resterende spaken. Dus als je het wiel laat repareren loop je de kans dat je binnenkort weer een spaak breekt. Bovendien krijg je het wiel misschien nooit meer goed recht.
Maar ik zou hem sowieso proberen te laten repareren. Niet geschoten is altijd mis. Maar mocht er na de reparatie weer een spaak breken is het hele wiel herspaken waarschijnlijk de enige optie om het wiel te redden. En dat is erg duur. Dan kun je beter naar nieuwe wielen kijken.
Maar eerst dus maar eens kijken hoe het wiel zich houdt na reparatie.

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 24 mei 2011 23:57

Oke, harstikke bedankt voor je advies/info! Ik ga evengoed alvast op zoek naar nieuwe wielen, al denk ik dat ik voor dezelfde kies. Heb heel veel plezier beleefd aan deze Racing 3 wielen.

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 25 mei 2011 00:10

Misschien beetje offtopic, maar ik heb een probleem met mijn Zonda 2009 achterwiel. Een paar spaken draaien vanzelf een beetje los waardoor er regelmatig een slagje in mijn wiel zit. Ben niet gevallen of door een gat gereden, maar dit probleem is helemaal uit zichzelf ontstaan.

Ik heb elf al een paar keer het slagje uit mijn wiel gehaald, maar het probleem blijft terugkomen. Weet iemand een goede FM in de omgeving van Delft die dit kan oplossen? (opnieuw spaken nodig?)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16440
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 mei 2011 00:37

jasperr schreef:Zoals ik al zei staat er nu een pak meer spanning op de resterende spaken. Dus als je het wiel laat repareren loop je de kans dat je binnenkort weer een spaak breekt. Bovendien krijg je het wiel misschien nooit meer goed recht.
Maar ik zou hem sowieso proberen te laten repareren. Niet geschoten is altijd mis. Maar mocht er na de reparatie weer een spaak breken is het hele wiel herspaken waarschijnlijk de enige optie om het wiel te redden. En dat is erg duur. Dan kun je beter naar nieuwe wielen kijken.
Maar eerst dus maar eens kijken hoe het wiel zich houdt na reparatie.


+1
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie