Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Eddy Merckx of Colnago

only1merckx
Forum-lid

only1merckx 19 aug 2005 22:29

Afgetest in Duitsland ? Dat is Bullshit die hun testen, om goede punten te krijgen als niet Duits merk, moet je produkt al bijna buitenaards zijn en dat geldt niet alleen voor fietsen maar voor alle mogelijke produkten, want ze werken met 2 maten en gewichten in Fritsenland.

Ze hebben nog geeneens goede wielrenners, laat staan dat ze iets van een fiets kennen. En wat nog is, bij het Eddy merckxfabriek hebben ze 2 soorten frames, een USA frame en een Belgisch frame, en die testen waren gedaan met het USA frame.
Ik ben recreant, heb een budget van rond de 3000,00€, en wil een echte koersfiets, met een mix van carbo/alu. met een iets of wat tijdloos kleurtje, want als je die fancy toestanden gebruikt heb je na een jaar net een oude fiets.

Al wil ik hier u allen al danken voor jullie reactie's die er al geweest zijn
proficiat vinokourov,gelukkig was jij erbij

only1merckx
Forum-lid

only1merckx 19 aug 2005 22:32

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 19 Augustus 2005
Quote: Origineel geplaatst door only 1 merckx op 18 Augustus 2005
Ik zou graag een nieuwe racefiets kopen, en twijfel nog tussen een Eddy Merckx of Colnago, wat zijn jullie aanbevelingen ?

Ik weeg 78,5 kg recreatieveling, en zo een goede prijs/kwaliteitsfiets, deels in aluminium, deels carbon, en afgemonteerd met een goede (liefst)campagroep.

Graag uw aanbevelingen heren kenners

Hoi,

Je weet blijkbaar wat je wil. Ik kan je meer gericht advies geven als je iets specifieker bent.
In welke prijsklasse zoek je iets? Wat is het type van gebruik? Ik veronderstel niet competitief en weinig zwaar sportief? En waar hecht je veel belang aan, comfort, looks, unieke fiets,...? Hoe wil je hem opbouwen: als complete fiets kopen bij de leverancier of een kader kopen en alle compontenten erbij laten opbouwen bij je fietsenmaker?

Merckx en Colnago zitten een stuk op de zelve markt. Duur geprijsde fietsen, uiteraard kwaliteit voor die prijs, maar mensen die willen betalen voor een fiets met een naam erop.

Deels alu, deels carbon kader. Dan denk ik bij Colnago dadelijk aan de Colnago Dream. Bij Merckx moet je veleer kiezen tussen full carbon (3 types: AXM, de MXM waar ik mee rijd, 3XM) of alu frame (met carbon voorvork uiteraard: Premium, Team SC or Racing).

Gr.

daar ik een echte doe het zelver ben, wil ik hem grotendeels zelf opbouwen, uiteraard hetgeen ik zelf kan, geen crankstel want daar heb ik het juiste materiaal niet voor, zo hoop ik de kosten toch wat te drukken.

schmo
Forum-lid

schmo 19 aug 2005 22:35

Quote: Origineel geplaatst door only 1 merckx op 19 Augustus 2005
Afgetest in Duitsland ? Dat is Bullshit die hun testen, om goede punten te krijgen als niet Duits merk, moet je produkt al bijna buitenaards zijn en dat geldt niet alleen voor fietsen maar voor alle mogelijke produkten, want ze werken met 2 maten en gewichten in Fritsenland.

Ze hebben nog geeneens goede wielrenners, laat staan dat ze iets van een fiets kennen. En wat nog is, bij het Eddy merckxfabriek hebben ze 2 soorten frames, een USA frame en een Belgisch frame, en die testen waren gedaan met het USA frame.

Goh, dat heb ik nooit geweten, vertel daar eens wat meer over want het klinkt verdomd interessant. Heb je ook bronnen oid of is het algemeen bekende informatie zoals de Bende Van Nijvel die een complot van de nationale veiligheid was...

gertjan
Forum-lid

gertjan 19 aug 2005 22:43

inderdaad. Al die zgn. testen in de "vak"bladen zijn altijd met een journalistiek sausje overgoten. De persoonlijke voorkeur druipt er vaak vanaf. Maar bijv. een test tussen een Trek en een Giant is volkomen waanzin. Die dingen worden nl. door de zelfde persoon ontworpen en dezelfde (Taiwanese) fabriek gemaakt. Vlg, mij de emotionele voorkeuren veel belangrijker. En daarnaast geloof ik dat niemand bij een zgn blind test het verschil tussen een Colnago, Merckx, Pinarello (in hetzelfde segment en zelfs iets daarbuiten) kan voelen. Dus koop een fiets waarbij het gevoel gewoon goed is. Zo vaak koop men nu ook weer geen (dure) fiets.

be.rt
Forum-lid

be.rt 19 aug 2005 22:53

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 19 Augustus 2005

Quote: Origineel geplaatst door only 1 merckx op 19 Augustus 2005

Afgetest in Duitsland ? Dat is Bullshit die hun testen, om goede punten te krijgen als niet Duits merk, moet je produkt al bijna buitenaards zijn en dat geldt niet alleen voor fietsen maar voor alle mogelijke produkten, want ze werken met 2 maten en gewichten in Fritsenland.Ze hebben nog geeneens goede wielrenners, laat staan dat ze iets van een fiets kennen. En wat nog is, bij het Eddy merckxfabriek hebben ze 2 soorten frames, een USA frame en een Belgisch frame, en die testen waren gedaan met het USA frame.

Goh, dat heb ik nooit geweten, vertel daar eens wat meer over want het klinkt verdomd interessant. Heb je ook bronnen oid of is het algemeen bekende informatie zoals de Bende Van Nijvel die een complot van de nationale veiligheid was...

Merckx dumpt dus zijn afgekeurde frames in Amerika? Die obese Amerikanen rijden waarschijnlijk liever op een zwabberframe, net zoals het rijgedrag van hun auto's.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2005 23:24

Quoten: Origineel geplaatst door GertJan op 19 Augustus 2005

Die dingen worden nl. door de zelfde persoon ontworpen en dezelfde (Taiwanese) fabriek gemaakt.

Dat 2e okej, maar dat 1e is toch echt nieuw voor mij...
En dat Duitsers geen verstand hebben van fietsen.... geen woorden voor. Ga lekker lopen generaliseren. Volgens mij ben je toch echt vergeten dat bijv de 1e Duitser in Tour 3e was, en wanneer kwam de 1e Belg??? stukkie later pas volgens mij. Niet dat het er ook maar iets mee te maken heeft.
Al die colnago frames komen ook gewoon uit Taiwan en niet uit Italie, dus die vallen voor jouw ook al af ben ik bang. Vrees voor je dat de Merkx carbon frames ook gewoon uit Taiwan komen. En dat al die nieuw komers gewoon betere fietsen maken, tja misschien zijn de ouwe heren wat te lang lui achterover gaan liggen.

‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2005 23:31

Quoten: Origineel geplaatst door only 1 merckx op 19 Augustus 2005

Bij mij is de beste ook, een merk dat een mooie geschiedenis heeft, qua overwinningen en vooral duurzaamheid, ze zijn mss niet zo fancy als die nieuwere merken, maar ik wil zien over 20 jaar, welke van die fancy merken er nog op de markt zijn, en deze fietsen worden in landen gemaakt waar men kwaliteit en duurzaamheid op de eerste plaats zet.In beide fabrieken werken ex TOPcoureurs en geen bureaukampioenen.

En misschien hebben die gepensioneerde mannen wel helemaal geen ene bal verstand van hoe om te gaan met moderne materialen. Denk je dat die mensen die daar voor geleerd hebben 5 jaar of langer nix hebben zitten te doen aan universiteiten.
haha je gaat toch niet 20 jaar op een racefiets rijden. Over 5 jaar rij je al met iets rond wat waarschijnlijk veroudert is, om maar niet te spreken over 10 jaar of langer. En dan gaat het niet om iets als tijdloosheid, maar er is gewoon spraken van vooruitgang en de daar bij behorende verbetering.
En het verschil tussen Taiwan en Taiwan zie ik niet zo erg, is toch volgens mij allebei Taiwan.
En Italie en betrouwbaarheid is toch ook niet echt een lekker combinatie.
Afbeelding

only1merckx
Forum-lid

only1merckx 19 aug 2005 23:33

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 19 Augustus 2005
Quoten: Origineel geplaatst door GertJan op 19 Augustus 2005Die dingen worden nl. door de zelfde persoon ontworpen en dezelfde (Taiwanese) fabriek gemaakt.
Dat 2e okej, maar dat 1e is toch echt nieuw voor mij...En dat Duitsers geen verstand hebben van fietsen.... geen woorden voor. Ga lekker lopen generaliseren. Volgens mij ben je toch echt vergeten dat bijv de 1e Duitser in Tour 3e was, en wanneer kwam de 1e Belg??? stukkie later pas volgens mij. Niet dat het er ook maar iets mee te maken heeft.Al die colnago frames komen ook gewoon uit Taiwan en niet uit Italie, dus die vallen voor jouw ook al af ben ik bang. Vrees voor je dat de Merkx carbon frames ook gewoon uit Taiwan komen. En dat al die nieuw komers gewoon betere fietsen maken, tja misschien zijn de ouwe heren wat te lang lui achterover gaan liggen.

Hoeveel ritten hebben de duitse ploegen of renners gewonnen ? en de Belgische ploegen ? En hoeveel koersen rijden die Duitse (zogezegde) Topwielrenners ? Hoeveel Klassiekers hebben de Duitsers afgelopen 100 jaar al gewonnen ? En zo kan ik nog oneindig lang doorgaan ! We gaan Duits wielrennen toch niet op hetzelfde niveau plaatsen als het Belgische zeker, of ben je pas een toprenner als je de tour kan winnen ? Je gaat me toch niet vertellen dat Armstrong een groter renner was dan Merckx omdat hij 2x meer de Ronde van Frankrijk heeft gewonnen ? Ken jij echt wel niks van wielrennen, sorry hoor, niks persoonlijk, maar je zet de haren van menig liefhebber rechtop hoor.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2005 23:44

Wat ben jij voor wielerliefhebber? Je weet niet eens wie vorig jaar Ronde van Vlaanderen heeft gewonnen. Ene Wesemann.
Kessler, Rich, Zabel, Ullrich, Jaksche, Voight, kan ik al stoppen of moet ik nog ff door gaan. Ik weet wel dat jij ze er zo uit fiets maar ja, voor de rest, behoren ze toch tot de top van het Prof peleton.
En wie beter is Armstrong of Merkx, geen idee. Totaal onvergelijkbaar. Armstrong heeft op sterven gelegen door kanker. Heeft ook laten zien dat ie 1 daagse wedstrijden kon rijden. En tja 7x de Tour.
Maar hoe renners rijden heeft er geen fluit mee te maken. Hoe goed een frame is heeft bijna alleen maar te maken met hoe goed de materiaalkundige en werktuigbouwkundige hun werk doen.

Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2005 23:55

Oh ja hoe zie je eigenlijk het verschil tussen een Belgische frame en een USA frame. Staat dat erop ofzo? En komt die naam USA omdat het in Amerika is gemaakt ofzo, of omdat het voor de Amerikaanse markt is bedoeld. Neem toch niet aan dat er slechtere frames naar Amerika gaan, want als er daar iets breekt dat de schuld van Merkx is zijn ze meteen failliet aan de schadeclaim als ze beetje pech hebben.
Afbeelding

stefan
Forum-lid

stefan 19 aug 2005 23:59

ik vind het nog wel 1-0 voor AM. Bedoel ik als wedstrijd rijder kies liever voor een hoogstaand technisch model Scott. Ik zou van mijn centen nooit een Colnago kopen gewoon weg omdat ik ze zwaar vind en ook niet echt stijf. En dat is niet wat ik wil!! Dat frames in italie nog worden gemaakt is echt lulkoek ik geloof daar niks van. En trouwens in Taiwan doen ze niks onder voor ons hier in Europa. Tenminste als je ziet wat dr allemaal vandaan komt. Oke ze worden misschien in Europa/N Amerika ontworpen maar in Azie worden ze toch echt gemaakt.

casran
Forum-lid HC

casran 20 aug 2005 00:07

Quoten: Origineel geplaatst door GertJan op 19 Augustus 2005

... Maar bijv. een test tussen een Trek en een Giant is volkomen waanzin. Die dingen worden nl. door de zelfde persoon ontworpen en dezelfde (Taiwanese) fabriek gemaakt. Vlg, mij de emotionele voorkeuren veel belangrijker. En daarnaast geloof ik dat niemand bij een zgn blind test het verschil tussen een Colnago, Merckx, Pinarello (in hetzelfde segment en zelfs iets daarbuiten) kan voelen. Dus koop een fiets waarbij het gevoel gewoon goed is. Zo vaak koop men nu ook weer geen (dure) fiets.

1. Wat een onzin over Trek!! Wat staat die grote fabriek in Waterloo (Wisconsin, USA) te doen? Trek OCLV in een Taiwanese fabriek? Bullshit, of bewijs het... actori probatio incumbit.
2. Ik daag je uit om mij blind op een C40 en daarna op een Merckx Team SC of MXM te zetten: ik zal wel voelen dat het comfortabelere doch slappe frame de Colnago is en de iets nerveuzere stijve fiets de Merckx!

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie