Ik gebruik het SPD-SL systeem in combinatie met de Nike Altea II schoenen met carbonzool. Op mijn schoenen zit op de voor en achterkant van de zool een nokje met wat profiel zodat je wat makkelijker loopt (en het carbon niet krast). Ik heb mijn veerspanning ongeveer in het midden zitten en heb absoluut geen problemen met uitklikken. Ik gebruik de zoals al eerder genoemde methode van het enkel uitklikken van de linker voet in de hoogste positie.
Ik zit er wel over te denken om in plaats van de gele cleats de rode zonder speling te kopen, lijkt me toch wat fijner.
Lekkere manier om te oefenen lijkt me het opzoeken van een paaltje (bv. van een stoplichtknopje), en je hier aan vast houden en zo de voet waarmee je niet je eerste aanzet geeft bij het wegrijden te oefenen op losklikken. Neem een inbussetje mee (standaard uitrusting dunkt me) zodat je altijd nog wat kan bijstellen.
Schoenplaat te stroef?
-
- Forum-lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44
Heb sinds kort ook klikpedalen [look] en spd-sl schoenen. Heb gemerkt dat het uitklikken mij makkelijker afgaat als ik mijn voet wat naar voren duw en dan m'n voet naar buiten draai. In mijn theorie heb je dan de meeste ruimte met uitdraaien. Maar het is bovenal idd een kwestie van wennen...en niet te veel vertrouwen in je surplace-capaciteiten - dan val je om
Mijn fiets is bezeten!
Hello, thanks voor de respons en vele tips!
Nou het is inderdaad gewoon een kwestie van doen, op je fiets stappen, tegen een muur aanrijden en hopla weg...
Mijn eerste 50 km met dit systeem zit erop... Erg spannend zo nu en dan, vooral als de stoplicht te snel op rood springt en de auto-freaks op hun gaspedaal gaan staan.
Bij mij werkt het makkelijkst door rechts los te klikken en met links op te trekken zodat ik met de rechterschoen makkelijk kan vastklikken terwijl ik in beweging kom. Ben ik wat behendiger mee... Ik moet wel toegeven dat het fietsen met de kliksysteem een stuk vermoeiend is dan met zonder. Zelfde route zelfde aantal kilometers maar ik was kapot! Heeft vast te maken met het feit dat je normaal geproken geen argwaan koestert voor je schoenen en pedalen... (?)
Nou het is inderdaad gewoon een kwestie van doen, op je fiets stappen, tegen een muur aanrijden en hopla weg...
Mijn eerste 50 km met dit systeem zit erop... Erg spannend zo nu en dan, vooral als de stoplicht te snel op rood springt en de auto-freaks op hun gaspedaal gaan staan.
Bij mij werkt het makkelijkst door rechts los te klikken en met links op te trekken zodat ik met de rechterschoen makkelijk kan vastklikken terwijl ik in beweging kom. Ben ik wat behendiger mee... Ik moet wel toegeven dat het fietsen met de kliksysteem een stuk vermoeiend is dan met zonder. Zelfde route zelfde aantal kilometers maar ik was kapot! Heeft vast te maken met het feit dat je normaal geproken geen argwaan koestert voor je schoenen en pedalen... (?)
Quoten: Origineel geplaatst door taXoudanT op 08 Augustus 2005
Ik moet wel toegeven dat het fietsen met de kliksysteem een stuk vermoeiend is dan met zonder.
Nou dan moet je echt nog ff wennen! Ik vind zonder klikpedalen véél vermoeiender (moet je de hele tijd zorgen dat je voeten niet van je pedaal glijden)
En dat uitklikken gaat ook echt wennen hoor. Ik heb mijn SPD-SL's bijna op maximale veerspanning staan en zelfs als ik vanuit sur-place ineens heel snel uit de pedalen moet kom ik er makkelijk op tijd uit!
Ik moet wel toegeven dat het fietsen met de kliksysteem een stuk vermoeiend is dan met zonder.
Nou dan moet je echt nog ff wennen! Ik vind zonder klikpedalen véél vermoeiender (moet je de hele tijd zorgen dat je voeten niet van je pedaal glijden)
En dat uitklikken gaat ook echt wennen hoor. Ik heb mijn SPD-SL's bijna op maximale veerspanning staan en zelfs als ik vanuit sur-place ineens heel snel uit de pedalen moet kom ik er makkelijk op tijd uit!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4718
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Vandaag trouwens gemerkt dat de pedalen op mijn mtb wel erg los staan. voor het eerst weer eens op de mtb gefietst sinds lange tijd en jemig mijn voeten schieten bijna vanzelf los
Nou sorry mensen, ik ga weer gewoon terug naar mijn normale hardloopschoen om te fietsen. Ik kan er echt niet aan wennen, gisteren weer lekker kunnen fietsen zonder kopzorgen met me sportschoen...
Wie nog geintresseerd is in de shimano SPD SL pedaal en shoen kan mij mailen... maat schoen is 45, zijn nauwelijks gebruikt verder!
Wie nog geintresseerd is in de shimano SPD SL pedaal en shoen kan mij mailen... maat schoen is 45, zijn nauwelijks gebruikt verder!
Mijn ervaring is dat je bij het losklikken op moet letten dat je je hak niet naar boven draait/trekt. Het moet echt een zuivere draaibeweging opzij zijn! Anders krijg je inderdaad je schoen niet los! Ook je opmerking omtrent 'losslaan' snap ik niet helemaal. Het losmaken gaat met beleid, in een constante beweging van je hak naar buiten. Er hoeft echt geen 'slaande' beweging aan te pas te komen...
Zeg taxoudant: welke kleur plaatjes heb je onder je schoenen?? Zijj ze rood of geel?
Volgens mij klik je de gele (die wat speling geven tijdens het fietsen) makkelijker los dan de rode...
Het zou zonde zijn om niet met "klikpedalen" te fietsen want het voegt zoveel toe aan het fietsen: extra power/efficientie, snelheid en ook gemak/comfort!! (ja, echt waar..)
En het ziet er natuurlijk "professioneler" uit.......... (voor sommigen belangrijk..!)
Volgens mij klik je de gele (die wat speling geven tijdens het fietsen) makkelijker los dan de rode...
Het zou zonde zijn om niet met "klikpedalen" te fietsen want het voegt zoveel toe aan het fietsen: extra power/efficientie, snelheid en ook gemak/comfort!! (ja, echt waar..)
En het ziet er natuurlijk "professioneler" uit.......... (voor sommigen belangrijk..!)
Gang is alles!!
Ik ben van de ATB met SPD overgestapt op de racefiets met SPD-SL. Ik heb de platen met speling en die gaan zonder problemen lost uit de pedalen. Je moet wel wat aandacht besteden aan de afstelling van het pedaal, te los betekend dat je het risico loopt dat de voet er op een gegeven moment uit schiet. Te strak betekend dat je er bijna niet meer uit komt. Als je dit hebt gedaan heb je er een paar super pedalen aan. Ik hou overigens bij kruisingen ed. wel rekening met het feit dat ik aan de fiets "vast" zit.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;