Pagina 2 van 3

alround wielset

Geplaatst: 23 jul 2005 23:55
door scepticus
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 23 Juli 2005


Als je wielen geen comfort bieden, los je dat niet op door je banden zachter te zetten zonder dat je dit op een ander gebied cash betaalt (kans op lekrijden, rolweerstand,...); vind dat een absurde redenering.


Hoezo, dit is toch ook een non-redenering?
Reken met die 2500 n/mm maar eens na hoe absurd weinig een wiel meegeeft in verticale richting. (als je gewoon rijdt nog geen 0,2 mm dus!)
Kijk maar eens hoeveel je banden (ook met 8 bar erin) meegeven: zeker 5 a 10x zoveel als het wiel.
 
(en ok al heb je een wiel dat 30 stijver is, dan geeft het 0,15 mm in plaats van 0,2mm mee, nog steeds nihil dus.)

alround wielset

Geplaatst: 24 jul 2005 00:09
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 23 Juli 2005

Hoezo, dit is toch ook een non-redenering?
Reken met die 2500 n/mm maar eens na hoe absurd weinig een wiel meegeeft in verticale richting. (als je gewoon rijdt nog geen 0,2 mm dus!)
Kijk maar eens hoeveel je banden (ook met 8 bar erin) meegeven: zeker 5 a 10x zoveel als het wiel.
 
(en ok al heb je een wiel dat 30 stijver is, dan geeft het 0,15 mm in plaats van 0,2mm mee, nog steeds nihil dus.)


Je bandenkeuze is toch een hele andere... kijk, ik heb nu 20mm Veloflexjes liggen. Dat zijn niet de meest comfortabele bandjes. Wil ik dat oplossen door ze er aan 6bar (ipv 9) mee rond te hossen, dan bollen ze een pak minder maar ga ik er vooral binnen de kortste keren mee lekrijden: een hele domme keuze dus. Comfort moet ik dus in andere bandjes gaan zoeken, of latex binnenbandjes, of bandjes die zich lenen tot lagere spanning, of tubes (en ook niet elke tube kan een lage druk verdragen).
En daarnaast kies ik mijn wiel.
 

alround wielset

Geplaatst: 24 jul 2005 00:47
door scepticus
Ja maar als je 23 mm bandjes op 7,5 bar zou nemen zou dat meer schelen dan die wielen.
Trouwens, bredere banden hebben minder rolweerstand

alround wielset

Geplaatst: 24 jul 2005 01:04
door amclassic-fan
Ik ben het in ieder geval voor een gedeelte met casran eens. Wat sommige mensen hier beweren dat SL's super wielen zijn is gewoon niet zo. En ja je kan er mee op kasseien gaan rijden, maar als ze zelfs bij lampre niet meer op ksyriums rijden zou je toch eens na moeten gaan denken. Die wielen zijn er niet voor gemaakt, door het lagere aantal spaken is de onder andere de spaakspanning heel hoog. Dit levert meer stress bij de velg op, en dat bij een velg waar ze al een heleboel hebben weggevreesd, en dan scheurt er wel eens 1. Of te wel, ksyriums zijn geen wielen waar je mee moet gooien en smijten. Dan zal ik me nu alvast voorbereiden op alle wapenfeiten van K SL's die ik over me heen gestord zal krijgen :D. Maar ja een wiel wat nooit gebruikt is en alleen maar in een garage heeft gestaan dat na 3 maanden spontaan scheurt is niet wat ik echt super vind.
Er zijn echt wel betere dingen voor het geld te dan SL's. Bijv setje AMC 350 velgen, met 32 CX-Ray, en Record naven (of tune, is nog stuk lichter). Of als je tube wielen wilt iets Ambrosio Crono velgen. En als je iets echt robuster wilt, gewoon als trainingswiel dan gewoon een open pro velg. En het voordeel als je die open pro verrot rijdt heb je voor €30 een nieuwe en die kan je er zo in zetten en ben jet niet weken je wiel kwijt.

alround wielset

Geplaatst: 24 jul 2005 01:23
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 23 Juli 2005

...Althans ik heb met campa Vento's en Scirocco's gereden en nu met sl's maar ik merk echt geen verschil in verticale stijfheid wel in zijde linkse stijfheid daar zijn de scirocco's wat minder in dan de sl's. de scirocco's lopen wat sneller tegen de remblokken aan dan de sl's en dat geldt ook voor de Vento's.


Ik kan niet spreken voor de Scirocco's, wel voor andere Campa wielen. Ik heb nog nooit een Campagnolo wiel tegen een frame of een remblok aan getrokken, Ksyriums echter wel.
Als ik dan zie dat die Ksyriums, die ook niet al te licht zijn, 600€ kosten en je Neutrons voor dik 100€ minder (mét wielhoezen) kan krijgen, dan is mijn rekening gauw gemaakt.
edit: @ big rosa: Eurus is aan 550€ en minder te krijgen.

alround wielset

Geplaatst: 24 jul 2005 01:48
door casran
Versta me niet verkeerd: Ksyrium SL's zijn zeker geen slechte wielen, maar ik vind ze helemaal niet de toppers waarvoor sommige mensen ze willen uitroepen, en ik vind ze toch ook wat minder "all round". Bovendien vind ik de prijs net iets te hoog: er is m.i. beter (gewicht, kwaliteit) op de markt aan 100€ minder (en dan heb ik het niet alleen over Campagnolo wielen, als ik al het goeds over om. Easton wielen mag geloven).
 

alround wielset

Geplaatst: 24 jul 2005 02:31
door casran
Quote: Origineel geplaatst door big rosa op 24 Juli 2005
ik ben niet boos hoor! integendeel. ...



Was ik niet bang voor. Maar voor de duidelijkheid dus...

alround wielset

Geplaatst: 24 jul 2005 18:23
door mr.scott
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 23 Juli 2005


Ik ben het in ieder geval voor een gedeelte met casran eens. Wat sommige mensen hier beweren dat SL's super wielen zijn is gewoon niet zo. En ja je kan er mee op kasseien gaan rijden, maar als ze zelfs bij lampre niet meer op ksyriums rijden zou je toch eens na moeten gaan denken. Die wielen zijn er niet voor gemaakt, door het lagere aantal spaken is de onder andere de spaakspanning heel hoog. Dit levert meer stress bij de velg op, en dat bij een velg waar ze al een heleboel hebben weggevreesd, en dan scheurt er wel eens 1. Of te wel, ksyriums zijn geen wielen waar je mee moet gooien en smijten. Dan zal ik me nu alvast voorbereiden op alle wapenfeiten van K SL's die ik over me heen gestord zal krijgen :D. Maar ja een wiel wat nooit gebruikt is en alleen maar in een garage heeft gestaan dat na 3 maanden spontaan scheurt is niet wat ik echt super vind.
Er zijn echt wel betere dingen voor het geld te dan SL's. Bijv setje AMC 350 velgen, met 32 CX-Ray, en Record naven (of tune, is nog stuk lichter). Of als je tube wielen wilt iets Ambrosio Crono velgen. En als je iets echt robuster wilt, gewoon als trainingswiel dan gewoon een open pro velg. En het voordeel als je die open pro verrot rijdt heb je voor €30 een nieuwe en die kan je er zo in zetten en ben jet niet weken je wiel kwijt.


Hi Amclassic-fan,
Gezien uw nickname neem ik aan dat u met am classic wielen rijdt (welke)? Bent u daar tevreden over ? Ik gelezen dat er wat problemen waren met de naven maar die zouden tegenwoordig opgelost zijn naar het schijnt. En het remoppervlak zou 8mm hoog bedragen ipv 10mm waardoor de plaatsing vd remblokken moeilijker is.
Graag uw ervaringen/bevindingen indien mogelijk aub.
Thx