Pagina 2 van 4
Geplaatst: 12 jun 2008 11:38
door lior63
Eric schreef:Ik zit me al een tijdje af te vragen of de binnenband of de buitenband de maximale bandendruk "bepaald." De maximale druk staat alleen op de buitenband geschreven, maar de binnenband is het onderdeel dat die druk binnen moet houden. Weet iemand hier iets van? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een heel goedkoop eenvoudig binnenbandje dezelfde druk aankan als een hele dure band.
De binnenband moet de lucht binnenhouden,
de buitenband moet de druk kunnen opvangen en de indringers (steentjes, glas, spijkers etc) tegenhouden.
Geplaatst: 12 jun 2008 12:16
door rob74
jeroenbo schreef:rob74 schreef:Een aardig experiment in deze questie is om een binnenband in te klemmen een buis met eenzelfde diameter als een buitenband. De buis moet dan van een materiaal zijn gemaakt dat vele malen sterker is dan een buitenband. Vervolgens de binnenband oppompen en kijken bij welke druk deze ontploft. Zo kan gemeten worden bij welke druk een binnenband ontploft zonder dat deze opgerekt wordt.
Denk dat je binnenbandje niet zal ontploffen in deze proefopstelling. Het zal enkel moeilijker en uiteindelijk onmogelijk worden om er nog lucht in te krijgen (mits het systeem gesloten is). Daarnaast is ontploffing het gevolg van oprekking en dus zal het binnenbandje enkel worden geklemd tussen "buis en luchtdruk".
Correct me if Im wrong
Waarschijnlijk gaat de binnenband in deze proefopsteling idd niet ontploffen. De binnenband kan namelijk geen kant op en het is de buis die de druk tegenhoud. Als de binnenband stuk gaat, zal dat bij het ventiel zijn. Dit gedachte experiment bewijst dus dat de buitenband de bepalend factor is over hoeveel druk je in een band kan stoppen. De buitenband moet onder grote druk niet uit de velg springen of uit zichzelf scheuren. In feite is de combinatie van velg en buitenband bepalend hoeveel druk je kwijt kan in je banden.
Geplaatst: 13 jun 2008 18:10
door daanjansen
Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht.
Vandaag heb ik betere bandjes om mijn velgen gelegd.
Daarna mijn band oppompen tot maximale Bar. De buitenbanden kunnen 7 tot 10 bar hebben staat op de buitenband.
De binnenband niet heb ik gemerkt. Bij ietsmeer dan 6 bar knalde de binnenband kapot. Niet bij het ventiel, maar geoon ergens in het midden. Het kan natuurlijk een slechte plek zijn, maar volgens mij kloppen een aantal bovenstaande opmerkingen niet. Er zit overigens geen scherp randje aan mn velg of een ander oneffenheidje.
Mijn ervaring is dat de binnenband bij het hard oppompen kan knappen zonder dat er iets gebeurd met de buitenband.
Geplaatst: 13 jun 2008 21:24
door rene1
Da's gewoon een keer pech hebben. veel mensen gebruiken 7-8 bar zonder problemen.
Heb je wel een velglintje gebruikt?
Geplaatst: 13 jun 2008 21:33
door patatje0101
op mijn buitenband staat max. 11 bar heb vredestein volante
Geplaatst: 14 jun 2008 11:45
door pepino
Vroeger reed ik (73kg) vaak met 8 bar, tegenwoordig fiets ik met 7 bar. Gaat even snel, is comfortabeler en je hebt meer grip.
(Continental GP4000)
Geplaatst: 15 jun 2008 12:50
door biker-sander
De druk die je kunt rijden hangt volgens mij af van hoe dun de band is gevlochten, dus veel vezels, weinig vezels, en hoe dicht bij elkaar.
Zo zijn wedstrijd banden soepelere omdat ze fijner geweven zijn.
Dus daarom kun je in wedstrijd banden, Ultremo's, GP 4000 en Fortezza tri comps met meer druk rijden.
Dat is mijn idee.
Geplaatst: 15 jun 2008 15:04
door sjefjanssen
@Daan Jansen.
Volgens mij moet die binnenband een fabrikage-fout gehad hebben.Anders kan ik mij niet voorstellen dat een binnenband kapot springt bij 7 tot 10 bar,behalve bij het ventiel of een zwakke plek.
Groet Sjef
Geplaatst: 15 jun 2008 17:45
door foosho
Ik pomp m'n bandjes altijd netjes op tot 8 bar (Conti GP4000), met een Joe Blow is het ook een plezier om te doen
Ik merk dat ze heel langzaam leeglopen (poreus denk ik), 1x per 2 weken oppompen lijkt me het minimum.
Geplaatst: 15 jun 2008 19:01
door Zorro
daan jansen schreef:Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht.
Vandaag heb ik betere bandjes om mijn velgen gelegd.
Daarna mijn band oppompen tot maximale Bar. De buitenbanden kunnen 7 tot 10 bar hebben staat op de buitenband.
De binnenband niet heb ik gemerkt. Bij ietsmeer dan 6 bar knalde de binnenband kapot. Niet bij het ventiel, maar geoon ergens in het midden. Het kan natuurlijk een slechte plek zijn, maar volgens mij kloppen een aantal bovenstaande opmerkingen niet. Er zit overigens geen scherp randje aan mn velg of een ander oneffenheidje.
Mijn ervaring is dat de binnenband bij het hard oppompen kan knappen zonder dat er iets gebeurd met de buitenband.
Hoi,
Ik zou eens goed kijken op je binnenband dan. Hoe ziet het lek eruit? Mooi rond gaatje?
Ondergetekende was namelijk ook eens een keer lekker slim bezig toen deze nieuwe wielen kreeg. Enthousiast snel binnenbandjes en buitenbandjes er snel omheen gelegd in de fiets en oppompen maar.......bij ongeveer 6 Bar........voorband......pang!! Huh.....? Vast de biba niet goed gelegen en wellicht tussen buitenband en velg gekomen ofschoon zeer onwaarschijnlijk aangezien ik altijd de banden door mijn vingers laat lopen en kijk dat de biba mooi ligt.
En, hoe dom kun je zijn Zorro
, maar de achterband maar eens oppompen......op 6 Bar....pang!!
Moraal van het verhaal. Vorige wielen hadden geen velglint nodig en deze wel maar er zaten er standaard geen omheen
Door mijn enthousiasme gewoon niet opgelet en dan krijg je dit. Biba perfect door de spaakgaten naar buiten gedrukt.
Wil je echt een perfect mooi rond gaatje in je biba dan moet je het zo doen weet Zorro nu.
Mvg, Zorro
Geplaatst: 15 jun 2008 19:14
door andromeda
Ik wil geen perfect rond gaatje in mijn biba's.....
Geplaatst: 15 jun 2008 19:17
door Zorro
andromeda schreef:Ik wil geen perfect rond gaatje in mijn biba's.....
Jajajaja....is goed zo he