Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

GPS voor de fiets....??

ronengels
Forum-lid

ronengels 15 mar 2006 00:43

Ik heb net de laatste Garmin Etrex Vista CX gekocht. Met kleurenscherm, en losse geheugen kaartjes. De mogelijkheden zijn nogal uitgebreid, dus ik ben nog steeds aan het studeren op alle mogelijkheden.
Ik houd me aanbevolen voor GPS routes, of links naar sites hiervoor.

Harde wind is meestal tegen.

marcello
Forum-lid

marcello 20 mar 2006 12:22

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 20 mar 2006 12:58

Sauerland GPS routes voor Race, ATB en MTB:
http://www.bike-arena.de/start_.php

pinarellofan
Forum-lid

pinarellofan 26 mar 2006 00:47

En, heb je hem al getest? En werken dit soort dingen ook als je op een fietspad rijdt?

ronengels
Forum-lid

ronengels 26 mar 2006 03:00

Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 25 Maart 2006

En, heb je hem al getest? En werken dit soort dingen ook als je op een fietspad rijdt?

Ik heb er nu één keer mee gefiets. Het werkt prima, maar is niet perfect.
Je kunt dit apparaat op meerdere manieren gebruiken.De 'primitieve' methode is van coördinaat naar coördinaat navigeren, via rechte lijnen. Op deze wijze heb je niks te maken met wegen, en kun je elke denkbare route programmeren. Zo kun je dus ook fietspaden of onverharde paden, of zelf routes door het terrein programmeren. Maar je moet dan wel zelf die route samenstellen.
De meer 'geavanceerde' methode is de route te laten bereken door het appaat. Je kunt hierbij invoeren dat je fietser bent, en dat je gebruik wilt maken van wegen. Snelwegen worden dan vermeden, maar niet alle fietspaden worden gebruikt.  Ook wegen die zijn afgesloten voor auto's, maar nog wel toegankelijk voor fietsers worden soms niet gebruikt.
Neemt niet weg, dat dit volgens mij het beste apparaat is voor op de fiets momenteel. Niet in de laatste plaats omdat het klein en licht is. Daarnaast is het ook nog te gebruiken in de auto (zolang het maar onder de voorruit staat, zodat de satelieten te ontvangen zijn) en zelfs met wandelen.De 'Vista' heeft ook nog een kompas, zodat hij richting kan aangeven als je stil staat. Een 'normale' GPS moet bewegen om een richting te kunnen bepalen.Bij het apparaat komt een zeer uitgebreid programma voor op de computer (Map Source) dat op allerlei manieren routes kan maken, die vervolgens weer in de Vista kunnen worden 'ge-upload'.
Of je een GPS op de fiets zinvol vindt moet je zelf bepalen, maar mocht dat zo zijn, dan kan ik deze van harte aanbevelen.
De volgende route heb ik zelf samengesteld op de pc, door eerst de software de kortste route te laten uitrekenen (Hilversum - Amerongse berg), en deze route vervolgens aan te passen door het invoeren van waypoints, herkenbaar als de zwarte blokjes in de kaart.Als deze route wordt ge-upload in de Vista, dan navigeert het apparaat via wegen van waypoint naar waypoint. Dat werkt bijna perfect.

t.trapper
Forum-lid

t.trapper 26 mar 2006 21:30

Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 26 Maart 2006

Snelwegen worden dan vermeden, maar niet alle fietspaden worden gebruikt.  Ook wegen die zijn afgesloten voor auto's, maar nog wel toegankelijk voor fietsers worden soms niet gebruikt.

Doormailen aan Garmin. Kan dan in de volgende versie verbeterd worden.

ronengels
Forum-lid

ronengels 26 mar 2006 22:02

Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 26 Maart 2006

Doormailen aan Garmin. Kan dan in de volgende versie verbeterd worden.

Ok, dat ga ik doen. Ik heb ook een kleine bug in de software, en was buitengewoon verbaasd dat ik binnen 24hr antwoord had op mijn mailtje met het verzoek voor meer informatie. Binnen enkele dagen ben ik drie of vier maal gemaild door Garmin met opmerkingen en suggestie's. De bug is er nog steeds, maar het is toch prettig dat je de indruk krijgt dat ze er iets mee doen.

sumie
Forum-lid

sumie 14 apr 2006 22:35

Ik heb de Garmin Quest voor wandelen, fietsen en voor op de motor. Een ideaal apparaat.Ik heb op mijn race fiets dezelfde houder (RAM-mount) gemonteerd als op de motor, werkt perfect.Als jezelf een route maakt op de PC (met Mapsource) dan kun je inderdaad kiezen voor 'vermijd snelwegen'. Op de kaart staan volgens mij alleen wegen waar je ook met de auto kunt rijden, dus alleen fietspaden kan niet. Als je vanaf internet (fiets)routes gaat downloaden kun je die prima narijden. Op bijvoorbeeld www.gpstrack.nl staan heel veel GPS routes (ook van bekende tochten).
De Garmin Quest is klein, waterdicht en kan tegen trillingen. Als je het scherm niet op maximale helderheid hebt staan gaat de accu enorm lang mee.
Voor allerlei vragen op GPS gebied (ook specifiek voor de Quest) is het forum op www.gps.nl een echte aanrader. 

t.trapper
Forum-lid

t.trapper 14 apr 2006 23:21

Quoten: Origineel geplaatst door sumie op 14 April 2006

Als jezelf een route maakt op de PC (met Mapsource) dan kun je inderdaad kiezen voor 'vermijd snelwegen'. Op de kaart staan volgens mij alleen wegen waar je ook met de auto kunt rijden, dus alleen fietspaden kan niet. Als je vanaf internet (fiets)routes gaat downloaden kun je die prima narijden. Op bijvoorbeeld www.gpstrack.nl staan heel veel GPS routes (ook van bekende tochten).
Voor allerlei vragen op GPS gebied (ook specifiek voor de Quest) is het forum op www.gps.nl een echte aanrader. 

Je kan wel routes aanmaken van alleen fietspaden als je die aanmaakt via de topomap van Garmin (België) of via stafkaarten en OziExplorer. Ik gebruik die om routes te maken waar jaagpaden (kanalen) en gedeeltes van het limburgs fietsroutenetwerk in komen. Weet wel niet of de topomap van Nederland nu beschikbaar is, de release had/heeft erg veel vertraging. De topomappen ondersteunen wel niet de autorouting - behalve de topomap van Frankrijk. Had de topomap aangeschaft voor mountainbike-gebruik en dat lukt prima, zelfs met de simpele houder van Garmin zelf. RAM-mount is wel ideaal natuurlijk.

antoni
Forum-lid

Gebruikersavatar antoni 14 apr 2006 23:35

Mischien wisten jullie het al, maar er komt eind april een zeer gedetaileerde kaarten set uit van Nederland voor Garmin http://www.topo-nederland.nl/
Alle wegen dus ok fietspaden staan erop. Het zijn de kaarten van de topografischedienst die ze hiervoor gebruiken, extreem gedetaileerd dus.
Aleen jammer dat de uiteindelijke release datum steeds wordt uitgesteld
Ik zit er in ieder geval met smart op te wachten
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

roos1
Forum-lid

roos1 21 jun 2006 22:47

Vraagje... Ik ben nogal stom in het weten van de weg...
Nu zie ik dat Tom de Garmin Etrex Vista CX gekocht heeft....
Nu is mijn vraag aan hem of aan andere... heeft deze een goede van A naar B navigatie... En herkent hij alle wegen...?? Ik heb zelf voor in de auto Tom Tom... Deze heeft ook als optie dat je op de fiets gaat... maar als je dan gaat kijken hoe hij je stuurt is dat niet de beste mogelijkheid... Ik hoop eigenlijk dat de Garmin Etrex Vista CX dat wel geeft...

Of moet je voor elke route dat zelf bepalen door de route uit te stippelen op je computer en die te uploaden?

en als je TOPO NL erbij neemt staan daar dan alle wegen op??

kortom Helpppp...
Gr Roos

Plaats reactie