Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Profs versus ligfietser

lowracer
Forum-lid

lowracer 22 jun 2005 02:39

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2005

Ach wat maakt het. Een formule 1 auto op een rally circuit richt ook helemaal nix uit.

En een koersfiets wel? 

bart-jan
Forum-lid

bart-jan 22 jun 2005 12:15

Quote: Origineel geplaatst door Lowracer op 22 Juni 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2005Ach wat maakt het. Een formule 1 auto op een rally circuit richt ook helemaal nix uit.

En een koersfiets wel?

@ low racer,
Waar Amclassic Fan op doelde, is dat het appels met peren vergelijken is. En dat is het ook. Dus om die ligfietser alle eer te geven voor zijn prestatie is, hoe cynisch dit ook moge klinken, niet terecht. In het ontwerp van een lig'fiets' ligt nou eenmaal besloten dat je veeeel minder last hebt van de luchtweerstand, en omdat dat de belangrijkste remming is op de snelheid, kun je met hetzelfde vermogen een heel stuk harder.

Naast dit voordeel kent de ligfiets ook een hoop nadelen. Er zijn blijkbaar teveel minpunten, want de ligfiets is nog niet echt doorgebroken. m.a.w. ze domineren nog niet bepaald het straatbeeld.

Maar ik wil ligfietsen niet afzeiken, ik kan me voorstellen dat mensen er veel lol mee hebben en ik wil het zelf ook nog wel eens proberen. Maar ik denk niet dat ik mijn racefiets ervoor zal verkopen.

lowracer
Forum-lid

lowracer 22 jun 2005 12:47

Quoten: Origineel geplaatst door Bart-Jan op 22 Juni 2005

Quote: Origineel geplaatst door Lowracer op 22 Juni 2005

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2005

Ach wat maakt het. Een formule 1 auto op een rally circuit richt ook helemaal nix uit.

En een koersfiets wel?

@ low racer,Waar Amclassic Fan op doelde, is dat het appels met peren vergelijken is. En dat is het ook. Dus om die ligfietser alle eer te geven voor zijn prestatie is, hoe cynisch dit ook moge klinken, niet terecht. In het ontwerp van een lig'fiets' ligt nou eenmaal besloten dat je veeeel minder last hebt van de luchtweerstand, en omdat dat de belangrijkste remming is op de snelheid, kun je met hetzelfde vermogen een heel stuk harder.Naast dit voordeel kent de ligfiets ook een hoop nadelen. Er zijn blijkbaar teveel minpunten, want de ligfiets is nog niet echt doorgebroken. m.a.w. ze domineren nog niet bepaald het straatbeeld.Maar ik wil ligfietsen niet afzeiken, ik kan me voorstellen dat mensen er veel lol mee hebben en ik wil het zelf ook nog wel eens proberen. Maar ik denk niet dat ik mijn racefiets ervoor zal verkopen.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, een (lage) ligfiets heeft 50 minder luchtweerstand.  Maar als we het gewicht erbij halen, weegt een koersfiets aanzienlijk minder, toch ook een belangrijke factor.
En waarom een ligfiets niet is doorgebroken?  Allereerst, de prijs.  Het kost gewoon belachelijk veel.  Het is ook veel gevaarlijker, maar als je zelf al oppast in het verkeer, is er weinig aan. 
Voordelen dan: Het gaat sneller met minder moeite, als je valt val je nooit op je hoofd.  Het is leuker, je hebt geen last van rugpijn, het valt op, je krijg regelmatig leuke reacties, ..

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 22 jun 2005 14:16

lowracer zei:
Daar heb je natuurlijk gelijk in, een (lage) ligfiets heeft 50 minder luchtweerstand.  Maar als we het gewicht erbij halen, weegt een koersfiets aanzienlijk minder, toch ook een belangrijke factor.
En waarom een ligfiets niet is doorgebroken?  Allereerst, de prijs.  Het kost gewoon belachelijk veel.  Het is ook veel gevaarlijker, maar als je zelf al oppast in het verkeer, is er weinig aan. 
Voordelen dan: Het gaat sneller met minder moeite, als je valt val je nooit op je hoofd.  Het is leuker, je hebt geen last van rugpijn, het valt op, je krijg regelmatig leuke reacties, ..

maar dat gewicht speelt geen factor meer als je op snelheid bent. sterker nog, dan is een zwaardere fiets fijner.  alleen bij het optrekken heb je er nadeel bij
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

lowracer
Forum-lid

lowracer 22 jun 2005 15:49

Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 22 Juni 2005

lowracer zei:

maar dat gewicht speelt geen factor meer als je op snelheid bent. sterker nog, dan is een zwaardere fiets fijner.  alleen bij het optrekken heb je er nadeel bij

Ja, inderdaad, enkel bij het optrekken is er wat verschil, bij het uitkomen van bochten heb je daar baat bij.  Al bij al, liever licht dan zwaar.

sharkman
Forum-lid

sharkman 22 jun 2005 23:11

Ik heb ook nog een snelle fiets in mijn schuur staan, komt uit Japan, heeft een slordige 170 pk en loopt over de 300 km/h en heeft ook geen moeite met heuvels/bochten. Mag ik meedoen???
P.s. vraag me af of er in Assen nog ligfietsen starten.

maatchen
Forum-lid

maatchen 23 jun 2005 03:45

Quote: Naast dit voordeel kent de ligfiets ook een hoop nadelen. Er zijn blijkbaar teveel minpunten, want de ligfiets is nog niet echt doorgebroken. m.a.w. ze domineren nog niet bepaald het straatbeeld.

Hmmm, racefietsen domineren ook bepaald niet het straatbeeld, blijkbaar hebben die toch ook teveel minpunten.
Nu maar met z'n allen op een opoefiets of Batavus classic op naar Frankrijk. Op een opoefiets heb je trouwens ook diezelfde ergonomische houding als op een ligfiets, je kan je benen vanuit je hele lichaam strekken............

bart-jan
Forum-lid

bart-jan 23 jun 2005 14:05

Quote: Origineel geplaatst door Maatchen op 23 Juni 2005
Quote: Naast dit voordeel kent de ligfiets ook een hoop nadelen. Er zijn blijkbaar teveel minpunten, want de ligfiets is nog niet echt doorgebroken. m.a.w. ze domineren nog niet bepaald het straatbeeld.

Hmmm, racefietsen domineren ook bepaald niet het straatbeeld, blijkbaar hebben die toch ook teveel minpunten.
Nu maar met z'n allen op een opoefiets of Batavus classic op naar Frankrijk. Op een opoefiets heb je trouwens ook diezelfde ergonomische houding als op een ligfiets, je kan je benen vanuit je hele lichaam strekken............

Met 'het straatbeeld' bedoel ik natuurlijk de sportfietsers, je hebt gelijk dat als je naar de bakker gaat voor een broodje, dat je beter op je Batavus Classic kunt gaan ja.
nder sportieve fietsers heeft de ligfiets nog niet echt populariteit kunnen verwerven als je het vergelijkt met racefietsen.

maatchen
Forum-lid

maatchen 23 jun 2005 15:43

Ik kan me wel meer van dat soort gevalletjes herinneren. Jongens met wie ik wel eens in de zandbak speelde, Greg en Laurent. Greg was altijd wel in voor iets nieuws, Laurent keek altijd jaren de kat uit de boom en vond die nieuwe dingen waar Greg mee fietste altijd maar onzin. Alle anderen reden toch ook op een opoefiets.......

bart-jan
Forum-lid

bart-jan 23 jun 2005 15:52

De ligfiets is nou niet bepaald iets nieuws, volgens mij is de mountainbike nieuwer, en die is wel (terecht!) bij een groot sportfiets-publiek doorgebroken.
Maar ik begrijp hieruit dat jij wel een ligfiets hebt en ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft.

ieder z'n meug

baron062
Forum-lid

baron062 23 jun 2005 16:40

Quoten: Origineel geplaatst door Bart-Jan op 23 Juni 2005

De ligfiets is nou niet bepaald iets nieuws, volgens mij is de mountainbike nieuwer, en die is wel (terecht!) bij een groot sportfiets-publiek doorgebroken. Maar ik begrijp hieruit dat jij wel een ligfiets hebt en ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft.ieder z'n meug

nderbouw dat terecht eens??

Waarom de mtb terecht doorgebroken, en de ligfiets terecht niet?

bart-jan
Forum-lid

bart-jan 23 jun 2005 17:32

Ik heb geen zin in ellenlange heen-en-weer discussies. Ik heb niet gezegd dat de ligfiets (er zijn er ook van jouw ontwerp geloof ik ) terecht niet doorgebroken is. Ik sluit me alleen aan bij vorige posters (15:03, 16:25, 22:56) die erop wezen dat de vergelijking van een ligfietser en (prof)wielrenners qua snelheid niet zo zinvol is omdat het appels met peren vergelijken is.

Daarnaast heb ik gewoon geconstateerd dat de ligfiets onder sportfietsers niet is doorgebroken op zo'n manier dat het voor velen de eerste fiets is. Mensen die ik ken met een ligfiets hebben 'm voor 'erbij', voor gebruik op overzichtelijke wegen met weinig verkeer. Dit geeft aan dat het een ander product is, ze vullen elkaar aan maar vervangen elkaar eigenlijk niet. Dus appels en peren.

Dus eigenlijk de constatering dat er aan het (ontegenzeglijk!) enorme snelheidsvoordeel ook schaduwzijden zitten t.o.v. racefietsen. Ik laat daar het product mee in z'n waarde.

nderbouwen waarom ik het terecht vind dat de ATB is doorgebroken, tja, ik vind het gewoon gave fietsen, daar kan ik niks aan doen. Dat is een mening en een gevoel en een rationele onderbouwing is daarvoor even moeilijk te geven als voor het feit dat ik een bepaald schilderij mooi vind. Maar een mening over zoiets persoonlijks is toch nooit 'waar' of 'niet waar'?

Ik heb dus persoonlijk niks tegen de ligfiets, en heb ik vorige posts al aangegeven dat ik het zeker nog eens wil proberen. Ik wil het graag eens ervaren hoe het voelt om met relatief weinig moeite langere stukken 45 of 50 km/h te rijden.
Of ik er dan mijn racefiets voor aan de wilgen hang zal de tijd leren.

Plaats reactie