Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ketting reinigen/smeren....?!

vandenbroucke
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2005 20:20

vandenbroucke 31 aug 2005 20:55

SupremeBlack, heb alle instructies opgevolgd, maar dit is gewoon modder en niets anders. Als je het wilt gebruiken moet je het zelf weten, maar ik kan maar 1 advies geven, NOOIT GEBRUIKEN!
Met het reinigingsprocede, wordt de ketting van binnen te grondig gereinigd, waardoor het binnenste oplost, waardoor de ketting alleen maar zal piepen en kraken, en je ketting niet meer lekker zal lopen!
 
Met een stadsfiets kan ik iedereen al bijhouden, kan je nagaan als ik met de racefiets echt ga koersen. Dan win ik 8 keer de tour de france.

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 09 sep 2005 20:41

Ik gebruik ook een ketting schoonmaak apparaatje en doe daar gewoon het spul waarme je de vloer schoonmaakt (pure form). ntvet je ketting niet 100, maar verwijderd wel alle prut. De ketting loop dan weer als een zonnetje en ruikt lekker lentefris of naar cirtoen.
Met een kwastje maak ik zo de tandjes ook schoon. Wil prima, tenzij je tandje erg vies zijn.
 

max29
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 16 aug 2005 10:00

max29 12 sep 2005 16:20

Jan verbunt waar vindt ik die of site of adres

teutoon
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:16

teutoon 30 sep 2005 22:07

Wie weet wat nu beter is een spray (teflon siliconen) of Teflon olie?

teutoon
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:16

teutoon 01 okt 2005 22:06

IK heb 2 vragen, en het leek me beter niet gelijk een nieuw topic te openen dus stel ik ze hier.
Als je je ketting insmeert met teflon/Pedro wat dan ook, dan hoor ik vaak dat je voordat je gaat fietsen het overtollige vet van je ketting moet halen met een droge schone doek.
Nu is mijn vraag, is dat alleen overtollig vet dat zichtbaar is, of moet je gewoon altijd met die doek de ketting eventjes afnemen? En mag je alleen de zijkant afnemen, of mag je gewoon ook de boven en onderkant afnemen?
Als je fiets nu behoorlijk smerig is en je ketting, cassette, crankstel ook, spuiten jullie dan ook water op je ketting of is dit niet goed? Is bijvoorbeeld met een doek met ontvetter de ketting afnemen of met een tandenborstel voldoende en daarna weer insmeren?
Alvast bedankt!

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 01 okt 2005 22:20

Quoten: Origineel geplaatst door teutoon op 01 Oktober 2005


IK heb 2 vragen, en het leek me beter niet gelijk een nieuw topic te openen dus stel ik ze hier.
Als je je ketting insmeert met teflon/Pedro wat dan ook, dan hoor ik vaak dat je voordat je gaat fietsen het overtollige vet van je ketting moet halen met een droge schone doek.
Nu is mijn vraag, is dat alleen overtollig vet dat zichtbaar is, of moet je gewoon altijd met die doek de ketting eventjes afnemen? En mag je alleen de zijkant afnemen, of mag je gewoon ook de boven en onderkant afnemen?
Als je fiets nu behoorlijk smerig is en je ketting, cassette, crankstel ook, spuiten jullie dan ook water op je ketting of is dit niet goed? Is bijvoorbeeld met een doek met ontvetter de ketting afnemen of met een tandenborstel voldoende en daarna weer insmeren?
Alvast bedankt!


Gewoon met een doek de hele buitenkant van de ketting afnemen, boven, onder, voor, achter etc.
Meestal hoef je de ketting niet echt schoon te maken. Gewoonlijk maak ik de fiets schoon met water met wat afwasmiddel. De ketting word dat gewoon meegewassen. Vervolgens gewoon weer smeren.Als de ketting echt smerig is, dan spuit ik er eerst wat ontvetter en borstel en spoel de ketting goed schoon met water. Goed laten drogen en weer smeren.

teutoon
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:16

teutoon 02 okt 2005 16:23

Oke bedankt voor de antwoorden, een beetje water op de ketting kan dus wel.

pablop
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2005 13:10

pablop 07 okt 2005 13:34

De methode die normaliter hanteer is weinig arbeidsintensief en levert een glimmend schone ketting op (zo mooi en schoon als van een nieuwe fiets).
Stap 1 :maak de ketting schoon met zeep en water.
stap 2:droog de ketting en wrijf alle vuil weg (desnoods met een oude schoenveter alle schakels schoonmaken).
stap 3: Gebruik droge smering. Dit is een oplossing van teflon bolletje in oplosmiddel. De teflon zijn bolletjes zijn zo klein dat ze tussen alle schakels in zitten.
stap 4: veeg het oplosmiddel van de ketting en smeer nog een klein beetje vet op de ketting als vochtwering, maar zeker niet teveel anders verzamel je snel weer veel vuil op de ketting.
stap 5: bewonder de glimmend schone kettint
73 kg en 9 % vet, dat is afgetraind

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 07 okt 2005 17:27

Ik heb een oude, wat vettige handdoek (ik mag van mijn vriendin geen nieuwe meer uit de kast pakken ), daarmee wrijf ik net zo lang over het ketting tot deze bijna vetvrij is. Daarna weer opnieuw indruppelen, klaar.
Kettingreiniger / ontvetter gebruik ik niet, daarmee haal je m.i. ook het vet tussen de schakels vandaan en dat krijg je er never nooit weer tussen.
 
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

gvanloo
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2004 18:32

gvanloo 07 okt 2005 22:00

Alleen eigenlijk na fietsen in de regen met een oude doek schoonmaken. Daarna teflonspray er op spuiten en klaar. Binnen 2 minuten klaar. Verder doe ik niet zoveel aan de ketting. Rijd er verder toch gewoon een heel jaar op en laat hem aan begin van seizoen vervangen. Zie dus weinig nut in het uitgebreid onderhouden van ketting want ik haal met gering onderhoud gewoon de standaard gebruiksduur.

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 12 okt 2005 00:04

Even een veel gehoord fabeltje uit de wereld helpen:
Inderdaad is het zo dat als je een ketting grondig reinigd je het smeermiddel tussen de schakels wegneemt.
Dat je dit hier niet meer tussen krijgt is echter onzin.
Bekijk de ketting eens goed. de schakel bestaat uit 2 pinnetjes, 2 vulringen en 4 schalmen, meer niet.
Nergens geen verborgen holle ruimtes waar geen smeermiddel meer komt. Als je praat over het vet dat tussen de schakels zit als je hem koopt, dan is dit inderdaad weg. Maar als je dit wil behouden dan zou je je ketting nooit fatsoenlijk zuiver mogen maken. En daarbij is dit meer preserveerolie als smeermiddel.
Dus: GRNDIG reinigen, met of zonder apparaatje, en opnieuw insmeren (druppelen).
De aandrijving in goede konditie houden is 75 van het onderhoud van je fiets, en scheelt in de onkosten, en vooral in schakelplezier.

p.s.   pablo p, schoenveter lijkt me een goed idee,
       zelf gebruik ik een oude tandenborstel.
diessens fietserke

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 12 okt 2005 23:25

Helemaal met bassie 10 eens. Gewoon huishoudelijk reinigen. Met apparaatje gaat ook prima. Gebruik als oplosmiddel Cycon. Dit is eigenlijk een sterke zeep. Verdunning 1:2. Hierna goed met water afspoelen. Anders roest de kerring onder de ogen weg. Goed drogen en hierna teflon. Ik gebruik nooit oplossmidden als diesel e.d. Bovenstaande werkt beter en is minder schadelijk voor milieu.

Plaats reactie