Goedemorgen,
Ik rij nu zo'n anderhalf jaar met een Rohloff naaf in een C'dale 1 FG Ultra. Dat is een fiets die als singel speed door C'dale op de markt is gebracht, met een excentrische bracket pot om de ketting mee te spannen. Deze fiets heb ik laten voorzien van een Rohloff naaf. Sinds dit jaar heeft C'dale zelf deze truck uitgehaald en leveren ze dezelfde fiets af fabriek met een Rohloff naaf. Was ik ze dus effe voor
Mijn ervaring met de naaf is dat het een prachtig stuk techniek is, zeer betrouwbaar en goed bruikbaar. Het geluid wat de naaf maakt moet je voor lief nemen. Het hoort er een beetje bij en neemt naarmate de naaf ingelopen is wel wat af. Helemaal stil wordt 'ie nooit, heb ik begrepen.
Het schakelen gaat prima. Het is alleen wel zaak dat je, wanneer de cranks op "half twaalf" staan, even de kracht van de pedalen haalt. Op deze manier krijgt het mechaniek even de tijd om van het ene tandwielstelsel naar het andere te springen. Je kan wel gewoon doorblijven trappen. Op deze manier kan je zelfs bij (bijna) stilstand makkelijk op- en afschakelen. Als je helemaal stilstaat is schakelen super eenvoudig. Met zo'n Rohloff naaf kan je net nog even lichter schakelen, daar waar je met een gewoon schakelsysteem moet afstappen als je niet in de juiste versnelling zit. Wat schakelen betreft dus eigenlijk alleen maar voordelen.
Verder is het ook eenvoudig om je verzet aan te passen aan Nederlandse of buitenlandse omstandigheden. Je hoeft enkel je voorblad wisslen om van een vlak verzet naar een heftig berg verzet over te stappen.
nderhoud stelt ook niets voor. Het systeem werkt met standaard derrailleur kabels en een twist shifter. De indexering zit in de naaf en kan dus eigenlijk niet kapot. Stel dat een kabel breekt, dan kan je altijd improviseren door met een steeksleuteltje de naaf van buitenaf in een andere versnelling te zetten. De naaf zal dus nooit in de lichtste of de zwaarste stand schieten omdat de kabel gebroken is. Fijn als je nog 20 km vals plat voor je wielen hebt! Het schoonmalen van je fiets doe je ook in de helft van de tijd: effe afspoelen, ketting droogmaken, beetje (Rohloff) olie er aan en klaar is Bartacus! O ja, en 1 keer per jaar olie wisselen bij Kwikfit.
Het nadeel van het gewicht van de naaf is relatief. Voor recreanten (dus geen wedstrijd) gebruik kan ik het me niet voorstellen dat de balans van de fiets nu zo van belang zou kunnen zijn dat een fiets met Rohloff naaf niet te berijden zou zijn. Mijn fiets is in de basis heel licht, ikzelf ben heel zwaar (100 kg). Doordat de voorkant van de fiets met de Headshock super licht is (met Hope Mini), vind ik het eigenlijk wel prettig dat het achterwiel lekker stabiel loopt. Het houd de rust in het geheel. Ik rij met 2 bar achter en heb het idee dat door het iets hogere gewicht en de vering op de band de tractie optimaal is.
Zijn er alleen maar voordelen aan een Rohloff naaf....., nou nee!
Ten eerste is er de prijs, die is stevig en, wat mij betreft, niet zomaar weg te beredeneren door te zeggen dat 'ie 100.000 km mee gaat. Wie fietst er nou graag op een fiets van meer dan 100 jaar als hij 1000 km per jaar zal rijden?
T'is gewoon een duur kreng. Klaar!
Verder vind ik het een groot bezwaar dat de naaf meer vermogen "trekt" dan een conventioneel systeem. Naast de C'dale rij ik ook op een Principia MSL met een 2005 XT set en daar rij ik makkelijker hard mee dan de C'dale. Ik kies dan ook de fiets op basis van de groep mederijders of de route die ik ga rijden. Rij ik alleen, dan de Rohloff, rij ik met doorrijders, dan de Principia.
Als het heel slecht weer is (regen, modder, sneeuw, vorst of ijs), dan is de keuze makkelijk: Rohloff!
Kortom, als ik weer voor de keuze sta en ik kan er 2 goede fietsen op na houden, dan zou ik weer dezelfde keuze maken.
Zou er maar ruimte zijn voor 1 fiets......., dan zou dat toch een gewoon schakelsysteem worden. Maar ik zal dan wel altijd met een schuin oog naar de Rohloff rijders blijven kijken.
Het is wel zo dat de C'dale met de Rohloff naaf een mix is van de producten van 2 heel eigenzinnige fabrikanten die vasthouden aan hun eigen overtuiging.
Damn, wat ben ik blij dat er ruimte is voor 2 fietsen!!