trapfrequentie
Bedankt voor de meningen en visies die er over dit onderwerp bestaan. Ik zal eens proberen het mezelf aan te leren met een hogere frequentie te trappen.
Ik was eigenlijk ook op zoek naar het waarom en dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk?
Als ik het goed begrijp is het trappen met een hoge frequentie vooral aanbevolen om de belasting op de knieeen te verlagen.
Is het ook meer efficient, om bijvoorbeeld het uithoudingsvermogen te vergroten en wat is de invloed van trapfrequentie met snelheid?
Waarom wordt het werelduurrecord met een frequentie van 104 gereden, is het rijden met een hoge snelheid dan langer vol te houden? Ik zou denken als je nou goed getraind bent en over veel kracht bezit, zou je toch harder fietsen als je wat zwaarder fiets met een wellicht lagere frequentie of maakt dat niet uit?
groet frits
Ik was eigenlijk ook op zoek naar het waarom en dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk?
Als ik het goed begrijp is het trappen met een hoge frequentie vooral aanbevolen om de belasting op de knieeen te verlagen.
Is het ook meer efficient, om bijvoorbeeld het uithoudingsvermogen te vergroten en wat is de invloed van trapfrequentie met snelheid?
Waarom wordt het werelduurrecord met een frequentie van 104 gereden, is het rijden met een hoge snelheid dan langer vol te houden? Ik zou denken als je nou goed getraind bent en over veel kracht bezit, zou je toch harder fietsen als je wat zwaarder fiets met een wellicht lagere frequentie of maakt dat niet uit?
groet frits
Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 07 Februari 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 07 Februari 2005
Ben het helemaal met Coulthard eens. Voor iedereen onder de 18 zijn niets voor niets beperkte verzetten. Groot rijden is gewoon slecht voor je knieën.
Als ik dit zo hoor heb ik gewoon een probleem. Ik rijdt dus standaard rond de 80 rpm in een zwaar verzet, simpelweg omdat dit me het beste ligt en ik hier het snelste mee ga. Wat is het idee erachter dat groot rijden niet goed voor voor je knieën is? Simpelweg omdat je dan meer kracht moet zetten? Een hoge frequentie lijkt me ook niet goed, je buigt je knieën dan toch ontzettend vaak, of veroorzaakt dat geen slijtage?
Hebben jullie er een verklaring voor dat ik juist last van mijn knieën krijg als ik een hoge frequentie aanhoudt? Ik heb dat namelijk wel eens geprobeerd maar, dan blijft één van m'n knieën vaak "haken" tijdens de normale dagelijkse bezigheden.
Wellicht staan je schoenplaatjes niet goed, of je zit gewoon te hoog.
Waarom zo hoge trapfrequentie zo goed is, omdat je op deze manier je beenspieren vaker achter elkaar ontspannen en gespannen zijn. Hierdoor is er een betere bloedcirculatie en daardoor wordt het melkzuur beter afgevoerd.Hier een website waar dit wordt uitgelegd:http://www.wvottoebbens.nl/Diversen/Tra ... rmogen.htm
Ik heb even een beetje verder gesurfd en kwam op de volgende pagina.s Ook wel intressant (vooral die laatste)http://www.chris-brands.nl/trapfrequent ... appen.html
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 07 Februari 2005
Ben het helemaal met Coulthard eens. Voor iedereen onder de 18 zijn niets voor niets beperkte verzetten. Groot rijden is gewoon slecht voor je knieën.
Als ik dit zo hoor heb ik gewoon een probleem. Ik rijdt dus standaard rond de 80 rpm in een zwaar verzet, simpelweg omdat dit me het beste ligt en ik hier het snelste mee ga. Wat is het idee erachter dat groot rijden niet goed voor voor je knieën is? Simpelweg omdat je dan meer kracht moet zetten? Een hoge frequentie lijkt me ook niet goed, je buigt je knieën dan toch ontzettend vaak, of veroorzaakt dat geen slijtage?
Hebben jullie er een verklaring voor dat ik juist last van mijn knieën krijg als ik een hoge frequentie aanhoudt? Ik heb dat namelijk wel eens geprobeerd maar, dan blijft één van m'n knieën vaak "haken" tijdens de normale dagelijkse bezigheden.
Wellicht staan je schoenplaatjes niet goed, of je zit gewoon te hoog.
Waarom zo hoge trapfrequentie zo goed is, omdat je op deze manier je beenspieren vaker achter elkaar ontspannen en gespannen zijn. Hierdoor is er een betere bloedcirculatie en daardoor wordt het melkzuur beter afgevoerd.Hier een website waar dit wordt uitgelegd:http://www.wvottoebbens.nl/Diversen/Tra ... rmogen.htm
Ik heb even een beetje verder gesurfd en kwam op de volgende pagina.s Ook wel intressant (vooral die laatste)http://www.chris-brands.nl/trapfrequent ... appen.html
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Was het ook niet zo, dat hoe langer je op een relatief licht verzet kunt blijven fietsen je meer overhoudt naarmate de afstand vordert (en dan wel naar een zwaarder verzet zult moeten/kunnen als de vermoeidheid toeneemt)? (voor koersen van 1 a 2 uur telt dit wellicht minder, ik heb over tochten van 150/200 km).
Verder meen ik dat je je knieen ahw "smeert' door ze in hoog tempo te strekken en intrekken wat beter is dan zwaar te belasten bij een laag ritme.
Verder meen ik dat je je knieen ahw "smeert' door ze in hoog tempo te strekken en intrekken wat beter is dan zwaar te belasten bij een laag ritme.
Quoten: Origineel geplaatst door Haan op 07 Februari 2005
Was het ook niet zo, dat hoe langer je op een relatief licht verzet kunt blijven fietsen je meer overhoudt naarmate de afstand vordert (en dan wel naar een zwaarder verzet zult moeten/kunnen als de vermoeidheid toeneemt)? (voor koersen van 1 a 2 uur telt dit wellicht minder, ik heb over tochten van 150/200 km).
Verder meen ik dat je je knieen ahw "smeert' door ze in hoog tempo te strekken en intrekken wat beter is dan zwaar te belasten bij een laag ritme.
Ja en die vermoeidheid komt dus voort uit het feit dat je minder verzuurt bij een zelfde snelheid.
Was het ook niet zo, dat hoe langer je op een relatief licht verzet kunt blijven fietsen je meer overhoudt naarmate de afstand vordert (en dan wel naar een zwaarder verzet zult moeten/kunnen als de vermoeidheid toeneemt)? (voor koersen van 1 a 2 uur telt dit wellicht minder, ik heb over tochten van 150/200 km).
Verder meen ik dat je je knieen ahw "smeert' door ze in hoog tempo te strekken en intrekken wat beter is dan zwaar te belasten bij een laag ritme.
Ja en die vermoeidheid komt dus voort uit het feit dat je minder verzuurt bij een zelfde snelheid.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
-
- Forum-lid
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49
Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 07 Februari 2005
Ik ben het er niet mee eens dat wanneer je net begint je een trapfrequentie moet hebben waarbij je je prettig voelt, want deze zal altijd erg laag liggen.
Een hoge trapfrequentie moet je trainen, je aanleren.
Dat klopt ook, maar ik gaf aan dat je eerst moet weten waar je zit.Frits begint en vraagt af wat goed is, of iedeaal. Vandaar dat ik zeg ga lekker fietsen en voel aan wat je lekker voelt. Meet dan wat je rpm is en kijk dan in combinatie met de hier op gedane informatie waar je naar toe moet / wilt.
Te zwaar trappen is niet goed, dat moge duidelijk zijn.
OVerigens heb ik begrepen dat zo'n hoog toerental pas echt goed voor je werkt als je ook een hoop vermogen in de benen hebt. Anders zou het niet echt iets bijdragen. rpm boven de 105 hebben ze het dan over...
Volgens mij is een streven van 95-100 prima toch, vandaar uit kan je altijd een beetje verder "expirimenteren". Het ideale toerental heb je nooit in een keer...
zo beter ?
Ik ben het er niet mee eens dat wanneer je net begint je een trapfrequentie moet hebben waarbij je je prettig voelt, want deze zal altijd erg laag liggen.
Een hoge trapfrequentie moet je trainen, je aanleren.
Dat klopt ook, maar ik gaf aan dat je eerst moet weten waar je zit.Frits begint en vraagt af wat goed is, of iedeaal. Vandaar dat ik zeg ga lekker fietsen en voel aan wat je lekker voelt. Meet dan wat je rpm is en kijk dan in combinatie met de hier op gedane informatie waar je naar toe moet / wilt.
Te zwaar trappen is niet goed, dat moge duidelijk zijn.
OVerigens heb ik begrepen dat zo'n hoog toerental pas echt goed voor je werkt als je ook een hoop vermogen in de benen hebt. Anders zou het niet echt iets bijdragen. rpm boven de 105 hebben ze het dan over...
Volgens mij is een streven van 95-100 prima toch, vandaar uit kan je altijd een beetje verder "expirimenteren". Het ideale toerental heb je nooit in een keer...
zo beter ?
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>
Mag ik jullie danken voor de informatie. Ook de artikelen van Coulthard gaven veel duidelijkheid. Het lijkt misschien wel eigenwijs, maar eigelijk wil ik altijd goed weten waarom ik iets ga doen, voordat ik het ook daadwerkelijk van anderen aanneem. En nu heb ik meer dan voldoende argumenten gekregen om eens te gaan experimenteren en trainen in de praktijk. Een frequentie van 95/100 moet makkelijk te doen zijn, alleen voor hoelang is nog erg de vraag.
groet Frits
groet Frits
Waar ik een beetje mee zit is de trapfrequentie in combi met snelheid cq welke versnelling rij je.
Gisteren op de mtb weleenswaar zitten tellen tijdens een stukje asfalt naar het bos toe, toen reed ik lekker rustig met een snelheid van 26-27 maar m'n frequentie was echter 75-80.
Gisteren op de mtb weleenswaar zitten tellen tijdens een stukje asfalt naar het bos toe, toen reed ik lekker rustig met een snelheid van 26-27 maar m'n frequentie was echter 75-80.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Snelheid doet erbij mij nauwelijks toe. Gewoon terug schakelen als je langzamer gaat.
Iets wat hier ook mee te maken heeft is je maximale cadans. Bij mij is die volgens mij behoorlijk hoog. Ik kan 20-30 seconden met meer dan 200 omwentilingen rijden. Lenig ben ik totaal niet. Hoe hoog komen jullie?
Iets wat hier ook mee te maken heeft is je maximale cadans. Bij mij is die volgens mij behoorlijk hoog. Ik kan 20-30 seconden met meer dan 200 omwentilingen rijden. Lenig ben ik totaal niet. Hoe hoog komen jullie?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 Februari 2005
Snelheid doet erbij mij nauwelijks toe. Gewoon terug schakelen als je langzamer gaat.Iets wat hier ook mee te maken heeft is je maximale cadans. Bij mij is die volgens mij behoorlijk hoog. Ik kan 20-30 seconden met meer dan 200 omwentilingen rijden. Lenig ben ik totaal niet. Hoe hoog komen jullie?
Jemig hoe tel je dat, toeren per 15sec X 4 ofzo?
En zit je dan niet gigantisch op je fiets te stuiteren of heb je je bovenlichaam dan nog redelijk stil?
Zelf ben ik er nooit zo mee bezig eigenlijk, ik fiets gewoon met een RPM die lekker aanvoelt en waarmee ik hard ga.
Snelheid doet erbij mij nauwelijks toe. Gewoon terug schakelen als je langzamer gaat.Iets wat hier ook mee te maken heeft is je maximale cadans. Bij mij is die volgens mij behoorlijk hoog. Ik kan 20-30 seconden met meer dan 200 omwentilingen rijden. Lenig ben ik totaal niet. Hoe hoog komen jullie?
Jemig hoe tel je dat, toeren per 15sec X 4 ofzo?
En zit je dan niet gigantisch op je fiets te stuiteren of heb je je bovenlichaam dan nog redelijk stil?
Zelf ben ik er nooit zo mee bezig eigenlijk, ik fiets gewoon met een RPM die lekker aanvoelt en waarmee ik hard ga.
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 13 Februari 2005
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 Februari 2005
Snelheid doet erbij mij nauwelijks toe. Gewoon terug schakelen als je langzamer gaat.
Iets wat hier ook mee te maken heeft is je maximale cadans. Bij mij is die volgens mij behoorlijk hoog. Ik kan 20-30 seconden met meer dan 200 omwentilingen rijden. Lenig ben ik totaal niet. Hoe hoog komen jullie?
Jemig hoe tel je dat, toeren per 15sec X 4 ofzo?En zit je dan niet gigantisch op je fiets te stuiteren of heb je je bovenlichaam dan nog redelijk stil?Zelf ben ik er nooit zo mee bezig eigenlijk, ik fiets gewoon met een RPM die lekker aanvoelt en waarmee ik hard ga.
Ik kom tot 120, daarna heb ik echt het gevoel dat ik zit te wippen op het zadel. Ik merk wel naarmate ik wat langer op de fiets zit, de frequentie ook makkelijker omhoog gaat.
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 Februari 2005
Snelheid doet erbij mij nauwelijks toe. Gewoon terug schakelen als je langzamer gaat.
Iets wat hier ook mee te maken heeft is je maximale cadans. Bij mij is die volgens mij behoorlijk hoog. Ik kan 20-30 seconden met meer dan 200 omwentilingen rijden. Lenig ben ik totaal niet. Hoe hoog komen jullie?
Jemig hoe tel je dat, toeren per 15sec X 4 ofzo?En zit je dan niet gigantisch op je fiets te stuiteren of heb je je bovenlichaam dan nog redelijk stil?Zelf ben ik er nooit zo mee bezig eigenlijk, ik fiets gewoon met een RPM die lekker aanvoelt en waarmee ik hard ga.
Ik kom tot 120, daarna heb ik echt het gevoel dat ik zit te wippen op het zadel. Ik merk wel naarmate ik wat langer op de fiets zit, de frequentie ook makkelijker omhoog gaat.
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 Februari 2005
Snelheid doet erbij mij nauwelijks toe. Gewoon terug schakelen als je langzamer gaat.Iets wat hier ook mee te maken heeft is je maximale cadans. Bij mij is die volgens mij behoorlijk hoog. Ik kan 20-30 seconden met meer dan 200 omwentilingen rijden. Lenig ben ik totaal niet. Hoe hoog komen jullie?
200!!!
ik ben blij als ik de 150 max haalt, dat hou ik wel enkele minuten vol trouwens.
Met wegfietsen moet ik trouwens wel wennen aan een tempo van 100. Met 80 rij ik eigenlijk het lekkerst voor mijn gevoel.
Snelheid doet erbij mij nauwelijks toe. Gewoon terug schakelen als je langzamer gaat.Iets wat hier ook mee te maken heeft is je maximale cadans. Bij mij is die volgens mij behoorlijk hoog. Ik kan 20-30 seconden met meer dan 200 omwentilingen rijden. Lenig ben ik totaal niet. Hoe hoog komen jullie?
200!!!
ik ben blij als ik de 150 max haalt, dat hou ik wel enkele minuten vol trouwens.
Met wegfietsen moet ik trouwens wel wennen aan een tempo van 100. Met 80 rij ik eigenlijk het lekkerst voor mijn gevoel.