stijfheid
Op wat voor manier slapper?? Ik bedoel in het verticale vlak, dus geen torsieslapte, of bracketslapte. Een klein frame, waarbij de snijpunten van boven- en onderbuismaximaal met de balhoofdbuis dicht bij elkaar komen, benaderd het meest de sterke oervorm van de dubbele driehoek. Door deze snijpunten verder uit elkaar te leggen, wordt de voorste driehoek een vierhoek, welke makkelijker te vervormen is, dus comfortabeler is. De langere bovenbuis versterkt dit nog eens.
Wel, een babylonische spraakverwarring dus. Ik heb het over de torsiestijfheid van het frame. Nogmaals: Uit testen van FIETS bleek dus dat grote frames NIET meer vervormden dan kleine frames tijdens die torsietesten. Mijn lekengedachten zeggen ook dat een klein frame ,dat van hetzelfde buizenmateriaal is gemaakt, torsiestijver is dan een groter frame. De testen wezen proefondervindelijk uit dat dit niet zo is. Ik zal FIETS hierover eens een mailtje sturen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Maar volgens mij had onze Baron net uitgelegd, dat een groter frame torsiestijver wordt, aangezien meer materiaal verder van de neutrale as ( lijn midden achteras <-> midden balhoofd ) ligt.
Het gaat ook tegen mijn intiutie in, maar schijnbaar is het zo ...
Sjoerd
Het gaat ook tegen mijn intiutie in, maar schijnbaar is het zo ...
Sjoerd
what you get is what you see
Dat bewijs was al gelevert door FIETS, en strookt met de wetten van de mechanica.
@ Chouchou & Baron 062.
OK, dan zijn we het erover eens . Dat geklets over kleine frames zijn torsiestijver dan grote frames is dus gebakken lucht. Ik houd het dan maar op een zo groot mogelijk frame als het kiezen wordt tussen 2 maten, b.v. 58 of 60. Weer een mythe minder hoop ik.
OK, dan zijn we het erover eens . Dat geklets over kleine frames zijn torsiestijver dan grote frames is dus gebakken lucht. Ik houd het dan maar op een zo groot mogelijk frame als het kiezen wordt tussen 2 maten, b.v. 58 of 60. Weer een mythe minder hoop ik.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Wellicht LIJKEN die kleine frames stijver omdat ze bereden worden door kleine mannetjes??
Een frame is eigenlijk geen driehoek maar een vierhoek.
Misschien is het makkelijk te denken aan het verschil in stijfheid tussen een dames- (twee paralelle buizen) en een herenframe. Beschouw het damesframe als een soort superklein frame. Iedereen die wel eens op zo'n 'klein' damesframe gefietst heeft weet dat dit een stuk minder strak rijdt dan een 'groot' herenframe.
Simpel, maar het geeft zo misschien wel een duidelijk beeld.
Misschien is het makkelijk te denken aan het verschil in stijfheid tussen een dames- (twee paralelle buizen) en een herenframe. Beschouw het damesframe als een soort superklein frame. Iedereen die wel eens op zo'n 'klein' damesframe gefietst heeft weet dat dit een stuk minder strak rijdt dan een 'groot' herenframe.
Simpel, maar het geeft zo misschien wel een duidelijk beeld.
Ja. leuke voorstelling van zaken. Er zijn ook damesframes die geen 2 parallelle buizen hebben maar waarvan de bovenste buis onder een iets andere hoek is aangebracht. Deze constructie gaat dan verdacht veel lijken op de nu zo trendy compact frames.Dus???????Wat volgt hier dan uit ?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
De torsiestijfheid is dus wel DE maat waaraan de stijfheid van een frame wordt bepaald!? Deze wordt uitgedrukt in Nm/0, dit is iets van Newton-meter per graden ofzo? Wat is nu een erg hoge stijfheid, iets rond de 98?
Ik zou graag willen weten, puur uit nieuwsgierigheid, welke waarde mijn frame dan heeft. Ik heb een Bianchi 1885 Alu Hydro, deze is mij verkocht als zeer stijf frame......wil daar eigenlijk wel eens een getalletje bij zien. Kon op de site van Bianchi geen waarde vinden, iemand enig idee?
Ik zou graag willen weten, puur uit nieuwsgierigheid, welke waarde mijn frame dan heeft. Ik heb een Bianchi 1885 Alu Hydro, deze is mij verkocht als zeer stijf frame......wil daar eigenlijk wel eens een getalletje bij zien. Kon op de site van Bianchi geen waarde vinden, iemand enig idee?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox
Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 08 September 2005
De torsiestijfheid is dus wel DE maat waaraan de stijfheid van een frame wordt bepaald!? Deze wordt uitgedrukt in Nm/0, dit is iets van Newton-meter per graden ofzo? Wat is nu een erg hoge stijfheid, iets rond de 98?
Ik zou graag willen weten, puur uit nieuwsgierigheid, welke waarde mijn frame dan heeft. Ik heb een Bianchi 1885 Alu Hydro, deze is mij verkocht als zeer stijf frame......wil daar eigenlijk wel eens een getalletje bij zien. Kon op de site van Bianchi geen waarde vinden, iemand enig idee?
Ik dacht volgens Fiets meer dan 110 voor de versie zonder carbonachtervork. Uitermate stijf dus
De torsiestijfheid is dus wel DE maat waaraan de stijfheid van een frame wordt bepaald!? Deze wordt uitgedrukt in Nm/0, dit is iets van Newton-meter per graden ofzo? Wat is nu een erg hoge stijfheid, iets rond de 98?
Ik zou graag willen weten, puur uit nieuwsgierigheid, welke waarde mijn frame dan heeft. Ik heb een Bianchi 1885 Alu Hydro, deze is mij verkocht als zeer stijf frame......wil daar eigenlijk wel eens een getalletje bij zien. Kon op de site van Bianchi geen waarde vinden, iemand enig idee?
Ik dacht volgens Fiets meer dan 110 voor de versie zonder carbonachtervork. Uitermate stijf dus