Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadelhoogte-probleem

-snapper-
Forum-lid

-snapper- 18 apr 2005 22:48

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 18 April 2005

Je hebt toch duidelijk geen bal van je natuurkunde begrepen. Als je die zadelpen warm gaat maken zet die ook uit. Er zit theoretisch gezien wat verschil tussen hoeveel de zadelpen uitzet en hoeveel het frame uitzet, dit komt door de verschillende metalen. Maar als je pech hebt zet net de zadelpen meer uit. En met een brander een fiets gaan bewerken lijkt me geen goed idee.

hehe jij hebt niet goed opgelet want als je de zadelpen gaat verwarmen dan koelt die eerst af en dan gaat ie erzo uit want hij geeft de warmte door(maar dat zou ik inderdaad niet proberen nee want dan gaat je lak wel scheuren) maar het kan wel

stefann
Forum-lid

stefann 18 apr 2005 22:54

Quoten: Origineel geplaatst door - Snapper - op 18 April 2005

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 18 April 2005

Je hebt toch duidelijk geen bal van je natuurkunde begrepen. Als je die zadelpen warm gaat maken zet die ook uit. Er zit theoretisch gezien wat verschil tussen hoeveel de zadelpen uitzet en hoeveel het frame uitzet, dit komt door de verschillende metalen. Maar als je pech hebt zet net de zadelpen meer uit. En met een brander een fiets gaan bewerken lijkt me geen goed idee.

hehe jij hebt niet goed opgelet want als je de zadelpen gaat verwarmen dan koelt die eerst af en dan gaat ie erzo uit want hij geeft de warmte door(maar dat zou ik inderdaad niet proberen nee want dan gaat je lak wel scheuren) maar het kan wel

Heel theoretisch zou het misschien mogelijk kunnen zijn. Maar ten eerste zal de uitzetting van de materialen zo miniem zijn dat er in de praktijk niets meer van overblijft, en ten tweede is tijdens het afkoelen het verschil in temperatuur van de zadelpen en het frame ook miniem klein dat er helemaaaal niets meer over blijft.

fietsfanaat
Forum-lid

fietsfanaat 18 apr 2005 22:59

De zadelpen geeft te weinig warmte door aan het frame om die nog uit te laten zetten.

Theoretisch en in de praktijd gebeurt dus het volgende:

Zadelpen zet uit, en komt helemaal vast te zitten in het frame. Je krijgt hem er noooit meer uit.

Daarnaast kan je de zadelpen daar niet verwarmen, want daar zit die vast.

Of wilde je zeggen dat als je dan de bovenkant verwarmt, hij onder nog zo warm is dat die uitzet...

Goede grap...

En ja, stefann en ik doen eindexamen gymnasium met natuurkunde ja
be Special, ride a Special

-snapper-
Forum-lid

-snapper- 18 apr 2005 23:01

pak maar een ijzeren kogeltje en een ringetje van ijzer
het kogeltje mag er net niet doorheenpassen warm de kogel op en leg hem op de ring hij wordt groter dan het gat in de ring en als je even wacht dan valt het kogeltje door de ring heen omdat het de warmte doorgeeft en de kogel koelt af
btw vraag maar aan je natuurkunde leraar zou ik zeggen
en ijzer geeft warmte door...
(domme studie)

fietsfanaat
Forum-lid

fietsfanaat 19 apr 2005 00:17

Dit geval klopt, heb ik ook al eens gedaan, maar dat is een ander voorbeeld dan wat we net bespraken...

Als dat kogeltje al in het ringetje zit, en je dat kogeltje zelf ook nog niet eens kan verwarmen, zal het niet lukken :)

timowr
Forum-lid

timowr 19 apr 2005 12:33

Natuurkundige wonderdokter, wat doet jouw theorie met een frame en zadelpen van aluminium?

whocares
Forum-lid

whocares 19 apr 2005 13:42

Wat als je de zadelpen bevriest , krimpt ie dan misschien net genoeg om hem te kunnen los krijgen ?

Het is , denk ik , een kwestie van het overwinnen van de wrijving tussen frame en zadelpen zonder dat je het frame beschadigd of vernield.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

ervi
Forum-lid

ervi 20 apr 2005 23:52

Het bevriezen van de zadelpen zal geen oplossing bieden. De koude zal direct doorgegeven worden aan de buis waarin de zadelpen vast zit en dus ook krimpen zodat geen speling bekomen wordt.
Om delen vast in elkaar te steken is het een gekende techniek, maar dan wordt maar één deel ingevroren in vloeibare stikstof.
Wie het wil proberen oppassen met de ontstane gassen van vloeibare stikstof en het risico op vrieswonden.

fietsfanaat
Forum-lid

fietsfanaat 21 apr 2005 00:01

HAHAHAHAHAA

Volgens mij was het een grapje van who cares, als antwoord op snapper ! ;) ;)

Heerlijk, die opmerking

Nog mooier dat er op in gegaan werd

Maar back on topic zou ik zeggen

schmo
Forum-lid

schmo 21 apr 2005 00:02

En dan niet laten vallen, anders breekt het in 1000 stukjes...

fietz
Forum-lid

fietz 13 mei 2005 16:47

Hallo, het kan zin hebben de zadelpen te koelen als deze van aluminium is en de zadelbuis van ijzer. Aluminium zal sterker krimpen en mogelijk loskomen. Probleem, hoe kom je aan vloeibare stikstof, en zoals al genoemd,de pen zal dan zeer breekbaar zijn, dus voorzichtig behandelen.   
~!@#

schmo
Forum-lid

schmo 16 mei 2005 23:38

Kijk eens wat ik vond

Plaats reactie