Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Racefiets voor triathlons

ilko
Forum-lid

ilko 23 aug 2004 13:30

Triatleten rijden toch ook weer op net andere fietsen dan tijdrit fietsen. Het heeft er met name mee te maken dat je ook nog moet lopen na je fietsrit. Over het algemeen hebben triatleten hun zadel veel verder naar voren staan. Hierdoor verandert de hoek van je benen richting de 90 graden. Feit is dat je minder kracht kunt zetten naarmate je meer naar voren zit (om goed kracht te zetten moet je achter je trapas zitten), maar je kunt wel makkelijker draaien en je bent aerodynamischer. Het is een fabel dat je met een triatlonstuur meer kracht kunt zetten. Juist minder, maar dit wil je ook om je krachten te sparen en niet nog 10km met zure benen te hoeven lopen. Je kunt overal wel aangepaste zadelpennen vinden en een triatlonstuur is ook wel te betalen.
Ik doe zelf regelmatig sprint triatlons (1/8) en rijd gewoon op mijn racefiets. Om nog lekker te kunnen lopen, moet je wel veel meer op souplesse rijden en dus meer draaien. Ik heb gemerkt dat je dan toch vanzelf wat naar voren kruipt op je zadel (zie je baanrenners tijdens de sprint ook doen).
Tenzij je enorm veel geld overhebt, zou ik dus gewoon voor een normale fiets gaan, daar heb je buiten je wedstrijden ook nog veel aan. Zorg dat je goed plat kunt zitten (scheelt enorm in de wind), dmv stuur en evt een andere zadelpen, dan kun je prima meerijden.

zurich
Forum-lid

zurich 27 jul 2005 19:36

Ik heb zelf positieve ervaring met een Specialized Enduro MTB en zo ben ik uitgekomen bij de Specialized Transition Elite. Een optisch mooie fiets voor €1500 special voor triathlons. Heeft iemand revaring met deze of ander triathlon fietsen? Heb mezelf een budget gezet van max €2'000 (beetje flexibel ben ik wel  )
Groeten uit een zonnige en warm Zürich

xlr8r
Forum-lid

xlr8r 27 jul 2005 20:29

Jah daar ben ik weer met Cervélo.
Cervélo heeft een fiets speciaal gemaakt voor mensen die een wegfiets willen en een tijdritfiets. Zij zijn de einge fabrikant waarbij dit concept ook geslaagd is. De keerbare kop op de carbon zadelpen zorgt voor een keuzemogelijkheid tussen 73(weg) en 76 (TT). Het enige nadeel is misschien de prijs van 1650 voor een frameset.
Voor minder geld heb je ook een Dual met dezelfde zadelpen wat zorgt voor een keuze in zithoek tussen 75 en 78 graden. Staat toevalig een complete fiets op de site van Salden.
pas op! paaltje!

casran
Forum-lid HC

casran 27 jul 2005 21:31

Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 27 Juli 2005

Jah daar ben ik weer met Cervélo.
Cervélo heeft een fiets speciaal gemaakt voor mensen die een wegfiets willen en een tijdritfiets. Zij zijn de einge fabrikant waarbij dit concept ook geslaagd is. De keerbare kop op de carbon zadelpen zorgt voor een keuzemogelijkheid tussen 73(weg) en 76 (TT). Het enige nadeel is misschien de prijs van 1650 voor een frameset.
Voor minder geld heb je ook een Dual met dezelfde zadelpen wat zorgt voor een keuze in zithoek tussen 75 en 78 graden. Staat toevalig een complete fiets op de site van Salden.

Origineel systeempje idd, maar Orbea is er met z'n nieuwe carbon TT-fiets wel mee gaan lopen.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

funbiker
Forum-lid

funbiker 28 jul 2005 11:41

Kestrel een van de belangrijkste merken in de triathlon. www.kestrel-usa.com

zurich
Forum-lid

zurich 28 jul 2005 14:18

Bedankt voor de tips, hier kan ik mee vooruit!

zurich
Forum-lid

zurich 08 aug 2005 20:02

Wat vinden jullie hiervan Cervelo P3 2001?

http://cgi.ebay.com/Cervelo-P3-2001-Tri ... dZViewItem

xlr8r
Forum-lid

xlr8r 28 aug 2005 14:46

Heel goed! Nu nog een Zipp 999 setje erin en op naar een gemiddelde van 60km p/h
pas op! paaltje!

hans
Forum-lid

hans 28 aug 2005 15:06

Triathleten zitten zoals eerder verteld met hun zadel dicht bij de trapas. Dit heeft een aantal voordelen 1) overgang naar lopen zou makkelijker moeten zijn (of dit zo is is persoonlijk)
2) er kan meer krachtgezet worden tov een traditioneel frame (nadeel is wel dat het voor de gewichtsverdeling en dus de bochtensnelheid nadelig is bovendien mag een erg ver naar voren geschoven zadel niet gebruikt worden in UCI wedstrijden, maar dat is voor een triathleet geen probleem)
Ik raad je dus aan om een speciaale triathlon zadel pen te kopen of in ieder geval een pen met rechte kop (non setback)
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

mr.c
Forum-lid

mr.c 28 aug 2005 15:08

Over de P3 kan ik alleen maar zeggen: , Topfiets!

Geometrie van een echte triathlonfiets is iid. rechter, de trapbeweging lijkt dan meer op de loopbeweging wat de overgang makkelijker maakt (en geloof me, de overgang kan eeeeerug kut zijn...), fiets is kleiner vanwege comfort als je zo voorovergebogen op de triathlonstuur zit. (Nu rijd ik nog steeds op een 63 rond maar ik ben ook 1,96)/

Als je 1/8-es of 1/4-es gaat doen, en zeker bij RBR's, is het trouwens te overwegen om met toe-clip adapters te rijden (deze klemmen gelukkig wel de achterkant van je voet in), tijd die je dan wint bij de wissels is het wel waard!

tribiker
Forum-lid

tribiker 28 aug 2005 15:26

postamble();
ik doe zelf op redelijk niveau 1/8ste triatlons(ben junior).persoonlijk zou ik nooit voor een tijdritfiets gaan.ten eerste kan je er niet op trainen(althans niet comfortabel)plus in de stayertriatlons mag je er niet mee rijden.
ik rij zelf op een pinarello galileo met een 3t opzetsuuurtje, mijn zadel staat gewoon zo ver mogelijk naar voren.als ik een stayerwedstrijd heb haal ik gewoon mijn opzetstuur eraf, ook als je nog eens wilt gaan koersen heb je aan zon tijdritfiets niks.
succes ermee

casran
Forum-lid HC

casran 28 aug 2005 20:28

Quote: Origineel geplaatst door tribiker op 28 Augustus 2005
ik doe zelf op redelijk niveau 1/8ste triatlons(ben junior).
persoonlijk zou ik nooit voor een tijdritfiets gaan.
ten eerste kan je er niet op trainen(althans niet comfortabel)plus in de stayertriatlons mag je er niet mee rijden.ik rij zelf op een pinarello galileo met een 3t opzetsuuurtje, mijn zadel staat gewoon zo ver mogelijk naar voren.
als ik een stayerwedstrijd heb haal ik gewoon mijn opzetstuur eraf, ook als je nog eens wilt gaan koersen heb je aan zon tijdritfiets niks.succes ermee

Die "toe-clip adapters" (wist niet hoe die dingen heetten) waarover Mr C. het heeft, lijken echt wel handig. kZag het bij een vriend die duatlon doet; daar zou iedereen het hebben.

Trouwens, over bochten nemen en triatleten: hoeveel triatleten kunnen behoorlijk scherp een bocht aansnijden zoals wielrenners dat doen?!

Hierboven heb je gelijk, tribiker. De uitgavepost van een tijdritfiets is wel heel groot en het nut heel klein voor triatleten die niet uitsluitend op de lange afstand actief zijn. Zelf veel mannen op de IronMan gebruiken gewone wegkaders (dan wel uitgerust met tijdritstuur): Rutger Beke heeft de Orbea Orca, Marino Van Hoenacker zag ik met een Scott CR1 rijden...

Ik zou wel betwijfelen dat je met een tijdritfiets niet kan gaan trainen. Ik heb vrienden die er duurtrainingen van 2 à 3u op afwerken; ik plan hetzelfde te doen.
Daarbij moet je nog in rekening brengen dat de positie voor een triatleet op zo'n TT-fiets anders is dan die van een wielrenner/tijdrijder: bij de wielrenner vindt men het minder erg dat de atleet er gebroken en met rug- of nekpijn afkruipt (dat masseert men er 's avonds wel uit), de triatleet moet echter nog aan het lopen slaan...

Succes met jullie triatlons. Het is een prachtige sport!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie