Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling sram force??

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 06 aug 2011 12:57

Heb gisteren al even bij Sram gekeken. Aan de binnenzijde zit bij Sram de schroefdraad voor het wieltje dus zal het van de kooi kant moeten. Heb nog niet gekeken hoe maar het zou mogelijk moeten zijn (bij mirage kan het van binnenuit)

Avonrepus
Forum-lid

Avonrepus 06 aug 2011 21:36

@sharkman113
Quote 1 : Aan de binnenzijde zit bij Sram de schroefdraad voor het wieltje dus zal het van de kooi kant moeten .
Het derriewieltje zit toch aan de kooikant ?
Quote 2 : bij mirage kan het van binnenuit .
Mijn vraag : hoe en op wat voor manier ,dan ? we hebben het hier wel over teveel speling van de derriekooi t.o.v. de derriebody , hè !

Hieronder mijn bevindingen van vandaag :
Ik zie bij Campa Mirage maar één boutje ( behalve de 2 limitschroeven ) vlak naast de kooi . Dit boutje is niet om de speling op de as op te heffen . Kan ook niet omdat zover ik het kan bekijken de as vast in de body zit en de kooi om het uiteinde van de as scharniert . De kooi zit met een circlip op het uiteinde van de as bevestigd . Het bovenste derriewieltje draait i.t.t. Sram boven de hartlijn van de body-as.
Het boutje dient m.i. om de veerspanning op het scharnieren van de kooi in te stellen . Je ziet ook een heel klein tandkransje ,en als je aan het boutje draait zie je ( aan één kant bezien ) meer of minder tandjes verschijnen . Afhankelijk van het links of rechtsom draaien van het boutje . Ik weet niet of Campa de laatste jaren de constructie veranderd heeft , bij mijn Mirage van 2006 is het zoals hiervoor beschreven . En ...... geheel spelingsvrij bij 8000 km .

Ik heb ook de derriewieltjes van de Sram Force gedemonteerd om de constructie goed te kunnen bekijken . Dit verschilt duidelijk met Campa . Het bovenste derriewieltje zit inderdaad vast met een boutje in het hart van de uitgaande as . De kooi , zit zover ik kan zien , vast aan de as . Aan de andere kant van de body (dus geheel rechts ) zit een klein boutje wat m.i. , net als bij Campa , dient om de veerspanning op de kooi in te stellen . Ik heb het boutje zowel links- als rechtsom gedraaid , maar vond het moeilijk om vast te stellen of het scharnieren van de kooi nu zwaarder of lichter ging .
Je kunt er m.i. in ieder geval niet de speling op de as mee opheffen , want als dit boutje de as zou raken zal de kooi niet meer kunnen scharnieren.
Tevens zou je de as ( met de huidige speling) gefixeerd scheef zetten , omdat je aan één uiteinde druk zet .

Plaats reactie