Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Waaraan merk/voel je het verschil van een betere groep?

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 20 jun 2011 15:48

Erg goede vraag. Vooral gezien het feit dat het erg moeilijk is voor starters om te bepalen welke groep of merk voor hun het meest geschikt is.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4639
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 jun 2011 19:51

Veel is er al geschreven. In mijn ogen geld dat shimano ultegra en campagnolo centaur/athena de beste waar is voor het geld. Maar dat was niet direct de vraag. Het verschil zit hem in het gewicht en de lagering. En dan bedoel ik de lagering in de breedste zin van het woord. De duurdere groepen hebben bijvoorbeeld ook lagers op de draaipunten van de shifters en derailleurs. verder is een heel belangrijk verschil de cassette, welke bij de duurdere groepen veel stijver is, waardoor het schakelen veel gemakkelijker gaat. Dit alles geld tot de eerst genoemde groepen, alles wat daarboven komt is slechts lichter van gewicht, wat ook heel goed de duurzaamheid kan verkorten.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 20 jun 2011 22:35

scottwilko schreef:Veel is er al geschreven. In mijn ogen geld dat shimano ultegra en campagnolo centaur/athena de beste waar is voor het geld. Maar dat was niet direct de vraag. Het verschil zit hem in het gewicht en de lagering. En dan bedoel ik de lagering in de breedste zin van het woord. De duurdere groepen hebben bijvoorbeeld ook lagers op de draaipunten van de shifters en derailleurs. verder is een heel belangrijk verschil de cassette, welke bij de duurdere groepen veel stijver is, waardoor het schakelen veel gemakkelijker gaat. Dit alles geld tot de eerst genoemde groepen, alles wat daarboven komt is slechts lichter van gewicht, wat ook heel goed de duurzaamheid kan verkorten.
Een stijvere cassette?? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 21 jun 2011 14:38

In volgorde belangrijkheid

Prijs
Gewicht
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
De looks

Hier geldt vooral de wet van de verminderde meeropbrengst. Hoe meer je extra betaald hoe minder extra kwaliteit je hebt. Vergelijk met een goedkope auto, deze rijd je van a naar b. Een middenklasser geeft je meer ruimte maar rijdt nog steeds van a naar b. Een luxe auto heeft ook extra's, bv airco maar brengt je ook nog steeds van a naar b. Toch is er prijs en kwaliteitsverschil.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4639
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 jun 2011 18:06

@lvgh
De stijvere cassette merk je het beste bij grotere tandwielen. Kijk maar naar de exemplaren voor mtb, daar hebben de duurdere varianten de grootste tandwielen op een spider zitten. Dit met het maximum bij de XX versie van sram welke uit 1 blok aluminium is gemaakt. Doordat de tandwielen ten opzichte van elkaar niet bewegen, schakel je veel zuiverder

pieter mels
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jun 2011 20:40

pieter mels 21 jun 2011 22:18

niet onbelangrijk is bij duurdere groepen vaak de q factor bij de crankstellen lager.
en zoals gezegt schakeld een duurdere groep strakker en zuiverder.

alles heeft te maken met wat je er mee doet, en wat je portemonee kan missen

pb2000
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jun 2011 00:11

pb2000 04 jul 2011 08:00

Ik heb deze grepen op mijn Ultegra 9 speed fiets. Het is een oudere groep maar ik vind het de mooiste grepen. De mooie, puntige plastic kapjes die er op zitten zijn echter slecht ontworpen, want ze beschadigen al snel. De remmen zijn oerdegelijk. Hetzelfde geldt voor voor-en achter derailleur.

Afbeelding

Op mijn andere fiets zit een 10sp duraace groep. Uiterlijk vind ik die niet zo mooi maar het schakelt en klikt wel heel erg strak in vergelijking met de oudere ultegra grepen. Ik heb op beide groepen nog geen roest waargenomen.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 04 jul 2011 11:35

bepe schreef:In volgorde belangrijkheid

Prijs
Gewicht
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
De looks

Hier geldt vooral de wet van de verminderde meeropbrengst. Hoe meer je extra betaald hoe minder extra kwaliteit je hebt. Vergelijk met een goedkope auto, deze rijd je van a naar b. Een middenklasser geeft je meer ruimte maar rijdt nog steeds van a naar b. Een luxe auto heeft ook extra's, bv airco maar brengt je ook nog steeds van a naar b. Toch is er prijs en kwaliteitsverschil.
Gewicht belangrijker dan nauwkeurigheid?

Dat ga je toch niet menen?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 04 jul 2011 11:35

bepe schreef:In volgorde belangrijkheid

Prijs
Gewicht
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
De looks

Hier geldt vooral de wet van de verminderde meeropbrengst. Hoe meer je extra betaald hoe minder extra kwaliteit je hebt. Vergelijk met een goedkope auto, deze rijd je van a naar b. Een middenklasser geeft je meer ruimte maar rijdt nog steeds van a naar b. Een luxe auto heeft ook extra's, bv airco maar brengt je ook nog steeds van a naar b. Toch is er prijs en kwaliteitsverschil.
Gewicht belangrijker dan nauwkeurigheid?

Dat ga je toch niet menen?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 04 jul 2011 22:17

Tja, da's natuurlijk subjectief. Persoonlijk vind ik alles van shimano boven Tiagra en alles van Campa boven Veloce al erg nauwkeurig schakelen. Als je wedstrijden koerst wil je misschien maximale nauwkeurigheid, maar voor de meeste toerrijders is die finesse tot op Dura Ace of Super Record helemaal niet zo belangrijk hoor. Maar dat geldt natuurlijk voor meerdere punten en dus misschien ook wel voor gewicht...

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 jul 2011 10:16

Nu een beetje uitgebreid en in de volgorde zoals ik het belangrijk vind:

Bijgeluiden
De looks
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
Gewicht
Prijs

Opmerking:
- (Ik had de nauwkeurigheid, met name het remmen boven de looks willen zetten maar toen realiseerde ik me dat ik met full carbon wielen rij en die remmen dus per definitie een stuk minder)
- Gewicht vind ik eigenlijk belangrijker maar aan de andere kant zijn alle groepen al zo licht en de verschillen zo klein dat het niet meer al te veel uitmaakt, wil je gewicht sparen doe het dan om te beginnen in de wielen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 jul 2011 15:48

Aangezien er imho het met de kwaliteit vanaf Veloce/105 wel goed zit*,
voel ik het verschil als ik er naar kijk...
De looks zijn voor mij dus het belangrijkste met daarna de feeling.
En dan gaat het uiteindelijk meer om welk merk, dan welk type.
Rara met welk merk ik dan rijd. ;)
*voor de gemiddelde toerfietsers.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Plaats reactie