Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek 1.2 gekocht maar is dit normaal?

smartfella
Forum-lid

smartfella 20 jun 2011 19:21

Als ik kijk naar je foto dan heb je geen kleiner frame nodig. Je hebt nu immers al een spacertoren van meer dan 3 cm!!!!
Zeker als ik kijk naar de hoogte van je zadel en hoever je zadelpen uit het frame steekt, dan denk ik echt wel dat jouw fietsenmaker juist is en goed heeft gekozen!

(Kleiner zou ik zeker niet gaan! Want je hebt nu al een spacertoren van meer dan 3cm!!)
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Vries1234
Forum-lid

Vries1234 20 jun 2011 19:36

Die spacertoren heeft de verkoper bewust zo hoog gedaan zodat ik er aan kon wennen en dan naar verloop van tijd een aantal spacers kan verwijderen. Ik heb vandaag weer 50 km gefietst en ik blijf het idee houden dat ik me (te) ver moet uitstrekken. Als ik comfortabel zit dan zitten mijn handen halverwege het stuur en niet bij de grepen van de remmen.

Ik ben ook even bij een andere winkel langs geweest en daar zeiden ze ook dat 62cm vrij groot is. Ik kon daar langskomen om me te laten meten.

TlM
Forum-lid

TlM 20 jun 2011 20:54

Wat nogal vaak gebeurt in fietsen winkels is dat de binnenbeen lengte wordt opgemeten waarbij dan een bepaalde frame maar past.
Hier wordt geen rekening gehouden met de lengte van je bovenlijf en je armen.
Als die dan kort zijn in verhouding met de lengte van je benen heb je vaak een te lang frame en stuurpen en dus een te grote "reach."

cmc24
Forum-lid

cmc24 21 jun 2011 00:50

62 is gewoon te groot voor iemand van 1,86m. met geen bijzonder aparte maten. Zeker als je weet dat Trek relatief lange bovenbuizen heeft.
Wat al zo vaak gebeurt is, ( is mij ook overkomen) ben je als beginnende wielrenner met een te grote fiets de weg op gestuurd. Zeker als de ervaring leert dat een fietsenboer de grotere maten moeilijk verkoopt.
BeOne Rosso

Vries1234
Forum-lid

Vries1234 21 jun 2011 08:50

Ik ga er morgen mee terug. Is het ook aan te raden om een (nog) kortere stuurpen te nemen? Aangezien ik relatief lange benen heb en dus in verhouding een korter bovenlichaam?

steva02
Forum-lid

steva02 21 jun 2011 13:11

Ben dit jaar ook begonnen met wielrennen. Begin april een Trek 2.1 gekocht. Ik heb deze maten:
Inseam: 89
Trunk: 69
Forearm: 43
Arm: 70
Thigh: 68
Lower Leg: 61
Sternal Notch: 158
Total Body Height 193

Je ziet het ik ben een stukje langer dan jou maar ik heb toch maar maat 60 gekocht. Dit omdat ik wat kortere benen heb t.o.v. mijn bovenlichaam. Doordat Trek fietsen langere bovenbuizen hebben compenseer dat mooi mijn langere bovenlichaam weer. Ik moet wel zeggen dat nadat ik de fiets gekregen heb nog ongeveer een maand aan het 'zoeken' ben geweest voor de goede afstelling van zadel en stuur. Maar wat betref jouw maat 62, deze is veel te groot voor jou, moet m.i een 58 zijn.

Vries1234
Forum-lid

Vries1234 21 jun 2011 17:24

Wat voor lengte stuurpen heb je erbij dan?

mheldoorn
Forum-lid

mheldoorn 21 jun 2011 22:58

hallo, ik ben zelf 1.84 heb ook een trek maar dan een 5.2 madone sloping. heb wel wat kortere benen in verhouding tot mijn bovenlichaam, maar rijd zelf op een frame maat 56. Nadat ik een jaar of 3 op en koga had gereden maat 58, vond ik dit toch veel fijner en dit werd mij ook aangeraden. Nogmaals dit is voor iedereen weer anders omdat ledematen nou eenmaal in lengte verschillen, maar ik vind voor iemand van 1.86m een frame maat 62 eerlijk gezegd wel aan de hoge kant. Ik heb ook eens zo'n akkefietje gehad met een fm die mij een te groot frame verkocht had omdat ik er geen verstand van had, Zeer slecht natuurlijk kreeg rug en knie klachten. Ging terug maar ze wouden de fiets niet terug nemen. Ben hier dan ook nooit meer geweest. Is natuurlijk niet gezegd dat dat hier het geval is, maar ga voor de zekerheid eens naar een andere fietsenmaker zonder je verhaal uit te leggen, en laat je eens vrijblijvend opmeten. Kijk eens wat hier uit komt? is het verschil heel erg groot? confronteer je fm ermee waar je die fiets hebt aangeschaft. Je betaald immers wel geld voor zo'n fiets. Succes ermee!!

gene
Forum-lid

gene 22 jun 2011 00:02

Ik denk dat je FM zich vooral gebaseerd heeft op je beenlengte. (en dan klopt de zitbuis wel)
Maar zeker zo belangrijk is de bovenbuislengte.
Je hebt in verhouding een kort bovenlichaam. Trek fietsen zijn vrij lang meen ik.
Hoeveel is de bovenbuis?
Doe eens de vuistregel: elleboog tegen punt van zadel, vingertoppen moeten dan halverwege de stuurpen komen.
Is de setback van je zadel goed ingesteld? Want dit is het uitgangspunt.

cmc24
Forum-lid

cmc24 22 jun 2011 00:26

Elleboog-methode stamt uit het jaar "0" en is allang geen maatstaf meer.
Lengte bovenbuis is veel belangrijker dan lengte zitbuis. Één van mijn fietsen heeft een zitbuis van 54cm. c-t. en een bovenbuis van bijna 57cm c-c. Pas ik heel goed op met mijn 1,86m. lengte...
Trek heeft ook nog eens 'slooping' dus tel daar nog maar eens een paar cm's bij die 62 op. TS is in mijn ogen behoorlijk bij de edele delen gepakt!
BeOne Rosso

wezenloze
Forum-lid

wezenloze 22 jun 2011 11:56

Nou nou, zadelhoogte is in orde, die spacers zijn er door de FM heel correct opgehouden tot de berijder zeker weet dat hij lager wil en of de fiets te lang is kan ik zo niet zien.
Twee aanvullende vragen daarom:
- kun je een fotootje posten van jezelf op de fiets zodat goed te zien is of je lengte klopt?
- wat is de lengte van de stuurpen?

Je geeft aan je armen ver te moeten uitstrekken, zo gek is het niet dat je moet wennen aan een heel andere houding op een racefiets. Vergelijk je zit eens met anderen, veel renners zitten erg gestrekt en dat heeft een goede reden.

Vries1234
Forum-lid

Vries1234 22 jun 2011 14:29

Stuurpen is 10cm. Als ik mijn houding vergelijk met andere wielrenners die ik onderweg ben tegengekomen viel mij op dat zij hun hoofd meer boven/richting het stuur hebben, ik mijn armen echt helemaal moet uitstrekken om bij de remmen te kunnen terwijl er bij de meesten wel een kleine hoek in zit, en dat mijn rug in vergelijking meer parallel loopt t.o.v. de bovenbuis dan bij anderen. Dit was ook mijn eerste reden om te gaan twijfelen.

Ik ben gisteren eerst naar een andere winkel geweest en heb daar gedaan alsof ik op zoek was naar een nieuwe fiets en heb me laten adviseren. Hieruit kwam in ieder geval een maat kleiner i.c.m. kortere stuurpen. Omdat ik dus lange benen heb en een wat korter bovenlichaam.

Vervolgens ben ik teruggegaan naar de winkel waar ik de fiets heb gekocht. Hier ben ik eerst als onwetende beginner naar binnen gestapt dat ik het idee had dat de fiets te groot was. Na 1 blik wist de verkoper (een andere dan waar ik de fiets gekocht had) mij te vertellen dat dit inderdaad het geval was en dat de stuurpen een paar cm korter moest en dat het dan goed was.

Tevens wist hij mij te melden dat bij andere winkels ze allemaal metingen doen etc, maar dat ze dat hier niet deden omdat ze zo ervaren waren dat ze gewoon konden zien of je goed op je fiets zat. En zijn collega die de fiets had verkocht was een goede verkoper die zelf ook veel fietste.

Hij zette er een stuurpen van 9cm op, nadat ie een 8cm niet kon vinden. Ik moest even een stukje gaan fietsen om te checken of het beter was. Het was inderdaad iets beter, maar nog steeds niet ideaal. Daar was hij het mee eens en dan moest er nog een kortere op. Maar dan moest ik bijbetalen voor een ander/duurder type want die standaard was er niet meer.

Toen ben ik de discussie aangegaan, als die stuurpen inderdaad zoveel korter moest, waarom mij dan geen kleinere framemaat geadviseerd is. Mijn zadelpen moet op ongeveer 81cm en dat kan op een maat 60 ook makkelijk en zelfs op een 58 zou het nog kunnen volgens de Trek Geometrie tabel op de site. Ik vertelde hem ook dat ik op internet op basis van BBL wat tests had gedaan en dat er dan framemaat 60 uit komt. De verkoper zei me dat ie niet gelooft in tabellen en geometrie, ik moest me niet te veel aantrekken van alles wat er op internet staat. Helemaal als beginner moet ik gewoon afgaan op zijn advies. Ook moest je eerst kijken naar de afstand tot de pedalen en vervolgens de fiets zo gaan afstellen dat ik goed zat. Lange discussie over waarom dan geen 60cm, maar hij vond dus dat ik qua beenlengte goed op de fiets zat en dat zijn collega juist geadviseerd had. Ik had dus een 62cm nodig had en dan kan je middels zadel en stuurpen gaan aanpassen totdat je goed zit.

Ik vroeg hem of het niet onhandig is dan een veel kortere stuurpen te nemen, want dan wordt het sturen toch gevoeliger. De verkoper wist mij te vertellen dat je met een kortere stuurpen juist beter stuurt omdat je dan minder boven de as van je voorwiel zit? (klopt niet helemaal toch?)

En als ik dat dan perse wou dan kon ik de fiets wel ruilen tegen een maat kleiner, maar dan moest ik wel even 10% van de aanschafprijs bijbetalen. De fiets kon immers niet meer als nieuw verkocht worden. Toen heb ik hem maar geconfronteerd met mijn bezoek aan een tweede winkel. Zijn eerste reactie was natuurlijk; ” als je zegt dat je bij Mammoet bent geweest dan gaan ze natuurlijk zeggen dat het advies niet goed was”. Heb de verkoper uitgelegd hoe het echt was gegaan. Maar hij bleef bij zijn standpunt dat de fiets nu mijn goede maat was en dat ik wel kon ruilen maar dan koste mij dat 10%. Ook wist hij nog te vertellen dat je bij hun enkel dingen kon ruilen die nog nieuw in de verpakking zaten.

Dit schoot mij natuurlijk in het verkeerde keelgat, want naar mijn weten mag je spullen ruilen binnen 7 dagen, staat dit niet ergens in de wet ook? En al helemaal wanneer ze mij een verkeerd advies gegeven hebben. Ik heb gezegd dat ik wel ergens een professionele meting ging laten doen en als daar uit kwam dat hun advies verkeerd was we wel zouden zien of hij die fiets ging omruilen of niet. Daarna wilde hij niet meer met me praten, want de discussie was klaar. Ik moet niet zoveel op internet kijken en gewoon lekker gaan fietsen.
Vervolgens heb ik gewoon doorgezet, gezegd dat ze dan maar alles gaan overzetten op het kleinere frame of zoiets. Uiteindelijk ging die, na overleg met z'n baas, wel akkoord met omruilen en nu heb ik een maat 60 met 9cm stuurpen, wat voor mijn gevoel veel beter past. Ik ga er vanmiddag maar eens een langer stuk mee fietsen en kijken of dit beter bevalt.

Plaats reactie