Pagina 2 van 2

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 30 jun 2011 15:22
door gamiel
rinke schreef:kunnen ze 100 euro per kaartje vragen ;)
Die zullen ze van mij niet krijgen. De prijs/kwaliteitsverhouding is nu al ver te zoeken, laat staan bij EUR 100. Doe wel een lusje of wat met de GPS .....

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 03 jul 2011 20:19
door daniel1975
Leuke editie weer!
Ik vond de ingezonden brief richting Maurits ook wel aardig; zijn antwoord was verder net zo dom als de desbetreffende column :)

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 03 jul 2011 21:46
door intersantos
daniel1975 schreef:Leuke editie weer!
Ik vond de ingezonden brief richting Maurits ook wel aardig; zijn antwoord was verder net zo dom als de desbetreffende column :)
+1 tenenkrommend inderdaad

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 03 jul 2011 23:23
door amateurke
Stukje over de reis door Afrika en de eetgewoonten van Jos van Emden; erg leuk!

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 31 jul 2011 12:28
door lior63
Ik sluit mij aan bij de reactie van WMC.
Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik het imitatieartikel op de mythbusters op zijn zachtst gezegd 'oubollige bladvulling' vond. Als het nu nog enigermate correct was, maar dat was het ook niet.
Elke ATB-er kan verklaren dat een slick in de bocht minder grip heeft dan een band met profiel. Ik neem aan dat de redactie veel plezier heeft gehad met de fotoshoot, maar daar betaal ik mijn abonnement niet voor.

Een ander groot bezwaar vind ik, dat het blad alleen nog maar gaat over racefietsen en ATB's, en dan eigenlijk liefst zo kek en hip mogelijk.
Vroeger ging het blad ook over trekkingfietsen, vouwfietsen, fietstassen, kinderzitjes, bagagedragers....kortom ook over andere zaken die met fietsen te maken hebben.
Ik heb deze zomer een deel van de 100 cols-tocht gefietst met volledige bepakking. De informatie over het materiaal waarmee ik op weg ging heb ik nergens uit het blad kunnen halen (gelukkig zijn er ook andere bronnen)
De redactie heeft blijkbaar een keuze gemaakt voor een bepaald publiek en een bepaalde doelgroep.

Ik fiets tamelijk fanatiek, maar herken nog maar erg weinig in het blad. Kortom, ik zal het abonnement aan het einde van deze periode niet verlengen. U mag dit bericht beschouwen als een formele opzegging.

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 31 jul 2011 22:29
door spook
Gelukkig gaat het wel over kekke racefietsen en dito mtb's, en niet over suffe fietstassen. Daar heb je inderdaad andere bladen voor. Ik ben blij dat mijn blaadje daar niet mee vervuild wordt...!

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 02 aug 2011 19:35
door rvds12
Kan iemand mij helpen met het opzoeken van de GPS bestanden van het artikel over Salzburgerland Oostenrijk p48?
Het blad verwijst naar zoeken op: 110752 in het zoekscherm op de site maar helaas... geen resultaten

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 06 aug 2011 15:40
door lior63
spook schreef:Gelukkig gaat het wel over kekke racefietsen en dito mtb's, en niet over suffe fietstassen. Daar heb je inderdaad andere bladen voor. Ik ben blij dat mijn blaadje daar niet mee vervuild wordt...!
Waaruit ik concludeer dat je nog niet zo heel erg lang abbonee bent.
Ik ben dat vanaf nummer 1 en behoudens een paar jaar in het buitenland toen verzending te duur werd, heb ik het blad altijd ontvangen.
Het blad heeft duidelijk een redactionele keuze gemaakt die de mijne niet is.

Wat betreft suffe tassen:
Afbeelding

Probeer het maar, het is bepaald niet suf

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 07 aug 2011 15:22
door spook
Ik ben in het geheel geen abbonee, omdat ik graag de vrijheid wil hebben om per maand te beslissen of ik het blad danwel wel danwel niet koop. Als het klopt dat fiets gaandeweg een andere keuze heeft gemaakt, dan bevalt mij die keuze in ieder geval wel.

Er zijn een aantal andere bladen die volop en ook uitstekend aandacht schenken aan de reisfietser, of de (serieuze) vrijetijdsfietser. Fiets richt zich met name op de (serieuze) sportievefietser, en ja, dat houdt in dat er geen aandacht is voor -door mij weinig subtiel benoemde- suffe fietstassen. En ik ben een lezer die daar blij mee is.

Overigens heb ik een aantal fietsvakanties gedaan, en ben bepakt en bezakt een aantal cols opgereden, dus ik weet hoe zwaar dat is. Respect dan ook voor diegene op de foto, waarvan ik vermoed dat jij dat bent.

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 07 aug 2011 20:21
door lior63
Inderdaad ben ik dat tijdens mijn 100-cols tocht.

Sans rancune, ieder zijn smaak.

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 14 aug 2011 16:00
door jaab
Om mythes te ontkrachten is het nodig goede argumenten te gebruiken. Ik ben het met wmc eens dat dit in "mythes in het fietsen" niet gebeurt. Wouterfiets doet een poging de bezwaren van wmc te ontzenuwen, maar daar slaagt hij naar mijn mening niet in. Ik licht mijn standpunt hieronder toe aan de hand van de veronderstelde mythes.

- rollerbank
De auteurs tonen aan dat de fietser inderdaad naar voren schiet zij het met een veel kleinere snelheid dan menigeen vermoedt. De berekening is echter fout. De vergelijking die wouterfiets in zijn reactie op wmc geeft voor het traagheidsmoment is ook fout. In de spreadsheet waar hij naar verwijst wordt een andere, ook niet helemaal juiste formule gebruikt, terwijl de hoeksnelheid een factor 2 te klein wordt genomen (scheelt factor 4 in de rotatie-energie).
- bidon in shirt
Een leuke anecdote over Anquetil, maar geen mythe. De anecdote is, neem ik aan, afkomstig uit "De renner" van Tim Krabbé. Krabbé zegt verderop in het boek dat het natuurlijk onzin is.
- fietsbanden in vliegtuig
De aangevoerde argumenten lijken mij juist.
- helm is warmer
Zou best een mythe kunnen zijn, maar de argumentatie van de auteurs is, mild uitgedrukt, vreemd. "Wanneer je niets op hebt, glijdt de lucht langs je hoofd en heb je er weinig tot geen profijt". Ik zou denken dat dit met een helm evengoed geldt, zij het dat dan de lucht niet eens overal langs je hoofd glijdt. Hoe is de temperatuur trouwens gemeten?
- strakke spaken maken een wiel stijf
Ik denk nog steeds dat dit een juiste bewering is. Hoe is de stijfheid gemeten? Door de beweeglijkheid van de velg te meten t.o.v. de as of t.o.v. de overkant? Wie het wil uitproberen, moet er rekening mee houden dat slap gespannen spaken snel tot spaakbreuk leiden.
-steile klimmen zijn het zwaarst
Lijkt mij ook waar, tenminste voor gewone stervelingen. De zwaarte wordt in de eerste plaats bepaald door de kracht en het vermogen, niet door de mechanische arbeid. Zo zullen de meeste mensen voor het ophijsen van een zware kast toch liever een dubbele katrol gebruiken dan een enkele, laat staan dat ze er liever de trap mee oplopen (als ze al de kracht zouden kunnen opbrengen).
- met profiel meer grip op nat wegdek
De druk van het wegdek op de band zou gelijk zijn aan de luchtdruk in de band. Klinkt plausibel, maar de grootte van het contactoppervlak van band en weg is niet eenvoudig gelijk aan het totale gewicht van fiets en fietser op het betreffende wiel gedeeld door de bandendruk, alleen al niet omdat de weg zelden echt vlak is. Natuurlijk moet de totale kracht van de fiets + fietser op de weg als de tegenkracht van de weg, maar de druk op het contactoppervlak hoeft niet overal gelijk te zijn. Hoe groter de kracht, hoe groter i.h.a. het contactoppervlak en hoe groter de bandendruk hoe kleiner dat opppervlak. In tegenstelling tot klassieke wrijving is de wrijving tussen rubber en bijv. asfalt, niet onafhankelijk van het contactoppervlak, maar neemt de wrijving toe met het contactoppervlak. Meer druk is dus niet meer grip, zoals de auteurs beweren! Voor smalle banden met een grote druk, helpt een profiel dus niet om de wrijvingsweerstand te vergroten. Volgens de auteurs zou een profiel wel meer grip moeten geven, omdat de contactdruk toeneemt.
Het uitgevoerde experiment is gedurfd, maar het zegt niet veel. Inderdaad, als je maar plat genoeg gaat, ga je altijd onderuit.

Re: FIETS JULI

Geplaatst: 21 aug 2011 09:52
door lior63
Laat ik hier maar eens op reageren:
Het drukverschil tussen de cabine en het bagageruim in een vliegtuig is tussen de 3 en de 5 %. Uitgaande van een band met 90 PSI, betekent dat een extra druk van 3,5 PSI, dat is niet veel, en zeker niet genoeg om hem te laten ploffen.
Komt nog bij dat het bagageruim niet op 'kamertemperatuur' wordt gehouden, maar tussen de 5 en de 10 graden, deze relatief lage temperatuur zal de druk weer iets doen dalen, dus het gaat nergens over.
Dezelfde discussie gaat overigens oo kop voor CO2-patronen, haarlak en elke andere bus onder druk.
De primaire reden volgens een bevriend airlinetechnicus is, dat het plotselinge luchtdrukverschil als gevolg van een ontploffing, als deze bij de wand van het vliegtuig gebeurt, schade aan de romp kan veroorzaken. Als die ontploffing midden in het ruim gebeurt, wordt het luchtdrukverschil door de ruimte en de andere bagage in het ruim opgevangen.

Het verhaal over de bidon van Anquetil is inderdaad wel waar. Niet alleen Krabbe kwam er mee, maar er zijn ook beelden van en Anquetil heeft ooit op de Franse TV er uitgebreid in wetenschappelijke onzin een verhandeling hierover verteld. Toen de journalist aanvoerde dat dit toch van geen kant klopte, liep Anquetil boos weg.

Wat betreft spaken, een te strak gespannen wiel is bros, en de spaken knappen te snel. Dat heeft te maken met de trek- en drukbelasting op de kop van de spaak. Bij een te slap gespannen wiel breekt de spaak door metaalmoeheid (vergelijk het stukje blik dat je 10 keer hen en weer beweegt).