Ik heb het zadel inderdaad naar voor geschoven. Op het zadel (Selle Italia Q-Bike) stond onderaan een aanduiding tot waar het zadel maximaal verschoven mocht worden; ik heb die tot de maximale plaats verschoven. Wat is een een zadelpen met setback? Sorry, ik ken er niet zoveel van... Is er een bepaald type of merk van stuurpen dat aangeraden wordt?c.zaballa schreef:Stuurpennen worden inderdaad center-center gemeten. Je hebt het zadel nu naar voren geschoven.. Als je het zadel te ver naar voren schuift is dat niet goed voor de rails van het zadel. Dus je mag het zadel niet te ver naar voren schuiven. Heeft je huidige zadelpen setback? Zo ja, zou je eventueel een zadelpen met 0 setback kunnen nemen. 13cm voor een stuurpen is trouwens al redelijk lang. Als je klaagt over dat je stuur te ver weg zit, zou ik eens experimenteren met bijv. een 110mm stuurpen.cycling.tux schreef:Ik ga morgen nog eens een tripje maken; ik hoop dat het dan al wat beter is. Over de stuurpen. Hoe meet men de lengte daarvan? Is dat ook van center tot center, of van begin tot eind? Hoe lang moet deze stuurpen minimum zijn? De huidige stuurpen, gemeten van center-center is 13cm.
Is het mogelijk dat ik (doordat ik nog nooit op een racefiets heb gereden), een beetje krampachtig heb gereden, en er de volgende keer misschien geen probleem meer gaat zijn?
Alvast bedankt!
Pijn in rug + lengte bovenbuis
-
- Forum-lid
Kun je bij de leverancier van de fiets de huidige stuurpen kosteloos inruilen voor een kortere?
Je mag van een FM aannemen dat hij een goed passende fiets verkoopt (ik weet dat de praktijk wat weerbarstiger is) en dat wanneer de stuurpen te lang is , hij dit onder garantie op wil lossen.
Je mag van een FM aannemen dat hij een goed passende fiets verkoopt (ik weet dat de praktijk wat weerbarstiger is) en dat wanneer de stuurpen te lang is , hij dit onder garantie op wil lossen.
-
- Forum-lid HC
Het wisselen van een stuurpen voor een kortere of langere hoort bij de service van een fietsenmaker en zal hij dus kostenloos (of het moet een totaal andere stuurpen zijn bv carbon terwijl er een alu op zit) vervangen. Ik heb zelf een stuurpen van 90 op mijn fiets en ook dat stuurt goed.
Bij een zadelpen met setback is het uiteinde waar het zadel gemonteerd wordt, zo'n 2,5 cm naar achteren verschoven, waardoor je dus niet recht boven de zadelpen zit zoals bij een zadelpen zonder setback, maar er een beetje achter. Zo wordt je zit iets langer gemaakt.
Wanneer je nu nog te gestrekt zit kun je dus een zadelpen zonder setback proberen, echter wanneer je frame echt te groot is helpen ook deze lapmiddelen niet meer.
Bij een zadelpen met setback is het uiteinde waar het zadel gemonteerd wordt, zo'n 2,5 cm naar achteren verschoven, waardoor je dus niet recht boven de zadelpen zit zoals bij een zadelpen zonder setback, maar er een beetje achter. Zo wordt je zit iets langer gemaakt.
Wanneer je nu nog te gestrekt zit kun je dus een zadelpen zonder setback proberen, echter wanneer je frame echt te groot is helpen ook deze lapmiddelen niet meer.
een 58cm bovenbuis en een 13cm stuurpen voor iemand van 1.83 is ook wel erg lang.
Nu weten we je lichaamsbouw niet echt maar het lijkt mij wel aan de lange kant, ik zou het er nog eens met je fietsenmaker over hebben.
Nu weten we je lichaamsbouw niet echt maar het lijkt mij wel aan de lange kant, ik zou het er nog eens met je fietsenmaker over hebben.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..
.......\\<,
....( )/ ( )..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Frame is gewoon veel te groot, met 1m83 zit je normaliter zo rond de 56 bovenbuis en dan naar gelang je wensen en verhoudingen een goede stuurpen erop. 58 cm + 13 cm stuurpen is echt absurd voor iemand van 1m83, al heb je de armen van een aap, dan kan je er nog niet fatsoenlijk bij. Naar de FM terug gaan, al heb ik er weinig vertrouwen. Een FM die je met deze fiets de winkel uit heeft laten gaan...
ik heb net een nieuwe racefiets gekocht (bulls). had eerst een 60 cm, maar vond dat de shifters toch wel erg ver van me af zaten; het voelde alsof de fiets te groot was.
heb de fiets daarom geruild voor een 58 (geprobeerd bij de FM en dat bleek lekkerder te zitten). volgens alle berekeningen komt de 58 ook in de buurt van de maten van mijn lichaam...
maar.... nu, na een paar testrondes, krijg ik wat last van mijn rug en slaat de twijfel toe!
ik ben een beginner en nog niet al te soepel. kan het dat ik nog wat moet wennen aan de race houding?
zou een langere stuurpen nog helpen (heb nu 110 mm)
ik ben 185 lang en heb bbl van 86-87 cm.
het lijkt me dat hier een 58 bij hoort en dat een 60 net te groot is.
heb de fiets daarom geruild voor een 58 (geprobeerd bij de FM en dat bleek lekkerder te zitten). volgens alle berekeningen komt de 58 ook in de buurt van de maten van mijn lichaam...
maar.... nu, na een paar testrondes, krijg ik wat last van mijn rug en slaat de twijfel toe!
ik ben een beginner en nog niet al te soepel. kan het dat ik nog wat moet wennen aan de race houding?
zou een langere stuurpen nog helpen (heb nu 110 mm)
ik ben 185 lang en heb bbl van 86-87 cm.
het lijkt me dat hier een 58 bij hoort en dat een 60 net te groot is.
Ik heb vrijwel exact dezelfde lengte (1.82) en rijd met een 56 bovenbuis met een 12 cm stuurpen.
Goede zadelpen is de Syntace P6..... veel variatie mogelijk, waarbij de ondersteuning heel degelijk blijft. Het is bijna een pen met en zonder setback in 1.
Kortere stuurpennetjes zijn er uiteraard ook..... 80mm of 90mm. Tijdelijk een verstelbare stuurpen monteren zou kunnen helpen om je zoektocht naar de ideale houding te vergemakkelijken.
Volgende keer de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis verkiezen boven de lengte van de zitbuis, een goede fietsenmaker zou dat moeten weten. Hopelijk hebben ze je voorvork niet te kort afgezaagd en dat je nog wat spacerlengte over hebt. Succes!
Kortere stuurpennetjes zijn er uiteraard ook..... 80mm of 90mm. Tijdelijk een verstelbare stuurpen monteren zou kunnen helpen om je zoektocht naar de ideale houding te vergemakkelijken.
Volgende keer de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis verkiezen boven de lengte van de zitbuis, een goede fietsenmaker zou dat moeten weten. Hopelijk hebben ze je voorvork niet te kort afgezaagd en dat je nog wat spacerlengte over hebt. Succes!
-
- Forum-lid HC
Zegt niets!!havana schreef:Ik heb vrijwel exact dezelfde lengte (1.82) en rijd met een 56 bovenbuis met een 12 cm stuurpen.
1.84 met een bovenbuis van 57.5 en een stuurpen van 13 cm, zit ik korter dan krijg ik gegarendeerd last van mojn nek.
Afstelling is zeer persoonlijk.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid HC
Nou ja. de lengte van je benen is wel handig om te weten, anders zegt het idd weinig.Zegt niets!!
1.84 met een bovenbuis van 57.5 en een stuurpen van 13 cm, zit ik korter dan krijg ik gegarendeerd last van mojn nek.
Ik ben 185, bovenbuis 545 en stuurpen 12cm. Binnenbeenlengte is 91 cm dus dan houd je gemiddeld iets minder bovenlichaam over. Voor mijn gevoel zou ik boven op het stuur nog wel een 1 a 2 cm verder mogen maarboven op de bocht en op de remgrepen is het prima zo.
Helemaal mee eens, toch kan het een aardige referentie zijn.colnagofreak schreef:Zegt niets!!havana schreef:Ik heb vrijwel exact dezelfde lengte (1.82) en rijd met een 56 bovenbuis met een 12 cm stuurpen.