Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Atypische klant?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5988
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 jun 2011 21:37

Hoe zit het dan met die tijdrit helmen? Daar lijkt ventilatie totaal overbodig te zijn en draait alles om aerodynamica. Krijgen renners het dan niet pufheet onder zo'n helm?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2011 21:45

Jawel, daarom zijn er ook aero helmen met enkele gaten, speciaal bedoeld voor triathleten
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 jun 2011 17:21

Ik wil het toch wel even opnemen voor TS.
Ik heb laatst ook een nieuwe helm gekocht en met de nieuwe Giro Aeon in mijn handen gestaan.
Alles is dunner aan dat ding: de shell buigt mee, het pasmechanisme aan de achterkant ontbreekt min of meer en zelfs de bandjes zijn wel heel minimalisatisch.
Bovendien heb ik ook nog gelezen dat er voor de VS een aparte (lees zwaardere) uitvoering bestaat, i.v.m. strengere wetgeving over de impact die de helm aan moet kunnen
Uiteindelijk had ik weinig vertrouwen in het product, het voelde zeer gammel aan. Toen maar gekozen voor de ca. 50% (!!!!) zwaardere Giro Ionos.

Overigens hebben de meeste fabrikanten ook modellen in het gamma met minder gaten, dit zijn de goedkopere helmen. Uit een test die ik wel eens gelezen heb, blijkt dat deze zeker niet onderdoen voor de duurdere modellen.
Afbeelding

ralfgard
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2011 05:42

ralfgard 28 jun 2011 18:58

Wow, blij om te horen dat er toch een paar zielen zijn met dezelfde mening. De Aeon is inderdaad ongeveer 30gram zwaarder in de US vanwege de strengere CPSC norm. Trouwens toch ook nog even vermelden dat de Europese norm EN1078 al dateert van 1997, en gezien de ontwikkeling in materialen toch wel eens mocht bijgesteld worden (lees: veeleisender).

Qua impactabsorptie, doen de goedkopere modellen zeker niet onder, integendeel. Spijtig genoeg zijn ze vaak ook minder goed qua pasvorm en ontieglijk lelijk. Dat is net het punt. Ik wil niet meer betalen voor ventilatie, maar wel voor meer veiligheid, spijtig genoeg is er geen enkele fabrikant die aan zo'n interesse tegemoetkomt.

Ik begrijp trouwens al die oververhittingsproblemen niet:
a)jullie trappen een nog fors hoger wattage dan Cancellara, or waar komt al die warmte vandaan?
b)jullie wonen ergens rond de evenaar?
c)jullie zijn onwaarschijnlijke mietjes die gewoon zouden doodvallen indien ze zouden moeten fietsen in een echt warm en vochtig klimaat? :D

Ik heb in de vorige jaren enkele lange tochten gemaakt in Japan en Taiwan (in de zomer) en de oostkust van Zuid-Afrika, en dat is toch echt wel een ander paar mouwen hoor, zeker gezien de enorme luchtvochtigheid. Het probleem ginder is niet zozeer een gebrek aan ventilatie, maar het vochtverlies kunnen bijhouden met drinken.
Laatst gewijzigd door ralfgard op 28 jun 2011 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 28 jun 2011 19:06

Ik begrijp het probleem niet zo? Je kunt dit vrij simpel oplossen door een Giro in de US te bestellen als de Europese helmen niet aan de eisen voldoen die jij stelt.
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 28 jun 2011 20:47

andromeda schreef:Ik begrijp het probleem niet zo? Je kunt dit vrij simpel oplossen door een Giro in de US te bestellen als de Europese helmen niet aan de eisen voldoen die jij stelt.
+1 of de TS koopt een Bell helm, al hun weghelmen (ok met uitzondering van de instapper Alchera dan) aan de door hem zo gewilde "CPSC BICYCLE" certificatie!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 28 jun 2011 22:07

Je weet toch hopelijk wel dat zo'n 30% van je lichaamswarmte via het hoofd naar buiten komt? Dan is een goed ventilerende helm wel zo prettig.
Nou ja, laten we het er maar op houden dat je een atypische klant bent....

Maar dat vermoeden had je zelf ook al....

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 28 jun 2011 22:42

Een helm met meer foam heeft idd een betere bescherming. Maar een helm met voldoende gaten koelt beter dan het niet dragen van een helm (zeker met felle zon), terwijl een pothelm (of een TT-exemplaar) dat niet doen.

Die handschoenen vind ik ook onzin. (Hoewel mn vriendin ze wel heeft) Ik draag gewoon 'normale'.

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 06 jul 2011 15:18

Je zou kunnen gaan voor de BERN MACON EPS. Minder ventilatie en voldoet aan de CSPC-norm. Ik overweeg deze helm te gebruiken met skeeleren vanwege het grotere risico van een landing op het achterhoofd als het mis gaat. Fabrikanten van fietshelmen houden daar volgens mij geen rekening mee.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jul 2011 16:21

Weet niet met wat voor snelheid jij skeelert? Maar ik heb zelden of nooit iemand op z'n achterhoofd zien vallen. Meeste valpartijen is asfalt happen :S
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 jul 2011 20:44

amclassic-fan schreef:Weet niet met wat voor snelheid jij skeelert? Maar ik heb zelden of nooit iemand op z'n achterhoofd zien vallen.
Beginners vallen achterover terwijl ze rechtop staan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 07 jul 2011 10:38

amclassic-fan schreef:Weet niet met wat voor snelheid jij skeelert? Maar ik heb zelden of nooit iemand op z'n achterhoofd zien vallen. Meeste valpartijen is asfalt happen :S
De TS vraagt om een helm die meer impactenergie kan absorberen. Ik suggereer buiten het normale assortiment van fietshelmen te kijken.

Dat je volgens mij een groter risico loopt op je achterhoofd te vallen bij het skeeleren dan bij het fietsen was voor mij alleen maar de aanleiding om eens verder te kijken.

Plaats reactie