Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant TCR Composite 1 of 2

pieter88
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2010 23:41

pieter88 28 dec 2010 12:01

ok hmn. Gewicht is bij mij niet zo'n punt. Ben zelf 87 kg, dan mag 300 gram extra van een wielset er nog wel bij.

Op die met 105 zitten trouwens wel tektro remmen. Geen idee wat dat voor spul is.
en gaan!

cogiro
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 20 okt 2006 00:05

cogiro 29 dec 2010 14:02

Net een Composite 1 besteld voor het nieuwe seizoen. Dubbel wordt vervangen door compact en alles volledig Ultegra en 6700 pedalen en dan nog een korting ook. Kan dus allemaal wel, afwijken van de standaard versie.
Wer bremst verliert.

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 29 dec 2010 15:46

Hoi,

heb nu zelf een Giant Defy Team Rabobank, shimano 105, aluminium, en ben nu op zoek naar een andere fiets, het liefst weer een Giant.
Mijn oog is gevallen op de Giant TCR Composite 2, shimano 105, composite carbon.
Mijn fietsenmaker is bereid te TCR Composite uit te rusten met een Ultegra afmontage, alleen gaf hij aan dat de Composite uitvoering tov de Giant Defy aluminium niet echt een vooruitgang zou zijn. Zijn advies was om, als je toch een betere fiets met beter materiaal wil hebben, te kiezen voor een TCR Advanced SL frame, omdat dit frame van een betere kwaliteit carbon zou zijn gemaakt als de Composite uitvoering.

Kan iemand beamen dat de Composite uitvoering tov mijn Aluminium uitvoering niet echt een verbetering is?
Nu heeft mijn FM de Advanced SL-versie 2010, geheel in het zwart, echter niet meer op voorraad en hij geeft aan dat deze in de zwarte kleur ook nergens meer beschikbaar is.

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 29 dec 2010 17:08

De Defy en TCR, alu of carbon zijn 2 totaal verschillende fietsen. Als je even op de website bij Giant kijkt en je zoekt de geometrietabellen erbij zie je het meteen.

De TCR is meer een fiets voor competitie doeleinden en de Defy is meer het comforabele broertje.

De TCR Composite en advanced SL hebben dezelfde geometrie, maar de SL heeft andere buisvormen, is lichter en heeft een doorgetrokken zadelpen...

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 29 dec 2010 19:30

Hoi Chasse Patate,

dank voor uw reactie.
Heb de Defy indertijd aangeschaft als mijn eerste racefiets en daarom gekozen voor een meer comfortabel frame.
Ben nu al een tijdje bevangen door het fietsvirus en wil nu vwb materiaal weer een stapje vooruit.

Volgens mijn FM is de TCR Composite tov mijn huidige Defy niet echt een stap vooruit, ondanks dat de TCR een carbon frame heeft.
Dit zou komen omdat er voor de TCR Composite niet het beste carbon zou worden gebruikt.
Daarom adviseerde mijn FM (misschien dacht de FM op dat moment even puur aan zn eigen broodwinning!) om te kiezen voor de TCR Advanced, omdat dat echt een stap vooruit zou zijn tov mijn Defy.

Vraag me nu af of de TCR Composite echt geen stap vooruit is tov mij Defy?

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 29 dec 2010 22:05

-Vraag me nu af of de TCR Composite echt geen stap vooruit is tov mij Defy?

Volgens mij word carbon zwaar overschat. Ik las dat je 87 kilo weegt en dat gewicht daarom niet echt een rol speelt. Alleen daarom al is een TCR Composite niet echt een stap vooruit op je Defy. De drang naar ander (en beter) materiaal herken ik, ik ben zelf ook aan het kijken naar wat anders, maar als ik jou was zou ik wat minder waarde aan carbon hechten.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

pieter88
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2010 23:41

pieter88 30 dec 2010 01:28

@ paul, je haalt nu twee mensen door elkaar. Ik ben 87 kg maar heb nu een look kg 361 (die ik overigens van plan ben in te ruilen) een geen defy.

@ cogiro, heeft je fm dat voor je omgewisseld? Giant doet dat niet, toch?

Mijn fm had de composite nog niet staan, ben daarom naar Giant winkel in a'dam geweest. Composite 1 en 2 zijn alletwee mooie fietsen. De reden om voor de composite 1 te kiezen zou vooral de DT swiss wielset zijn... Ik ben er nog niet uit!
en gaan!

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 30 dec 2010 09:52

Begrijpend lezen: niet mijn ding!
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

daan-sd
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:31

daan-sd 31 dec 2010 11:34

@ cervelocastelli ik je je een pm gestuurd

Goed advies van de wielen, daar had ik ook nog even over heen gekeken.

cogiro
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 20 okt 2006 00:05

cogiro 02 jan 2011 19:53

Pieter88 schreef:@ paul, je haalt nu twee mensen door elkaar. Ik ben 87 kg maar heb nu een look kg 361 (die ik overigens van plan ben in te ruilen) een geen defy.

@ cogiro, heeft je fm dat voor je omgewisseld? Giant doet dat niet, toch?

Mijn fm had de composite nog niet staan, ben daarom naar Giant winkel in a'dam geweest. Composite 1 en 2 zijn alletwee mooie fietsen. De reden om voor de composite 1 te kiezen zou vooral de DT swiss wielset zijn... Ik ben er nog niet uit!

Inderdaad, doet fm. Geen probleem allemaal.
Wer bremst verliert.

daan-sd
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:31

daan-sd 06 jan 2011 18:51

@perik ik heb me vandaag op laten meten bij bij de Giant store in Amsterdam mbv bikefitting, maar daar kwam ook uit dat ik perfect op een L pas en ook op een M/L. En juist de bovenbuislengte, dus zadel tot stuur gemeten, past de L op de milimeter nauwkeurig (bleek wel dat ik langere armen dan gemiddeld heb). Dus er is nog steeds een beetje twijfel, maar een L zou dus kunnen.

Iemand nog advies of ervaringsdeskundige met hetzelfde dilemma?

marco17
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:21

marco17 16 mei 2011 21:33

Hoi

Heeft iemand ervaring met de Giant TCR compositie 1 (model met Ultegra)? Deze fiets is mij geadviseerd bij Plieger sport maar er is zoveel te koop en het budget wat ik wil uitgeven hangt rond de 2000. Fiets nu op een Jan Jansen Vuelta instap fiets met 105 maar wil graag stapje verder.

Ben benieuwd naar de reacties, fiets nu jaartje dus heb niet heel veel kennis van racefietsen op zich.
Marco

Plaats reactie