prijs van onze hobby
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Een ruwe schatting dan maar?
Ketting 3000km a 30e = 1c pkm
Banden 3000km a 60e = 2c pkm
Cassette 9000km a 90e = 1c pkm
Wielen 20.000km a 400e = 2c pkm
Kleding (1 komplete zomerset per jaar) Broek 80e; Shirt 40e; Hemd 20e; Handschoenen 15e; Sokken 10e; Bril 60e; 7500km a 225e = 3c pkm
Kleding (1 komplete winterset per 2 jaar) Lange Broek 80e; Shirt Lange mouwen 80e; Wame Handschoenen 40e; Overschoenen 30e; Armstukken 30e; Beenstukken 40e; 15000km a 300e = 2c pkm
Schoenen (1 paar per 2 jaar) 15000km a 150e = 1c pkm
Helm (4 jaar) 30.000km a 150e = 0,5c pkm
Frame ( 4 jaar) 30.000km a 1350e = 4,5c pkm
Groep ( 4 jaar) 30.000km a 600e = 2c pkm
Diverse onderdelen (4 jaar) 30.000km 300e = 1c pkm
Dat is al 20cent per kilometer.
Heb ik onderweg nog niets gegeten. En volgens mij ben ik nog veel meer vergeten. Met alleen wat water kost een uurtje fietsen mijn 6 euro.
Ketting 3000km a 30e = 1c pkm
Banden 3000km a 60e = 2c pkm
Cassette 9000km a 90e = 1c pkm
Wielen 20.000km a 400e = 2c pkm
Kleding (1 komplete zomerset per jaar) Broek 80e; Shirt 40e; Hemd 20e; Handschoenen 15e; Sokken 10e; Bril 60e; 7500km a 225e = 3c pkm
Kleding (1 komplete winterset per 2 jaar) Lange Broek 80e; Shirt Lange mouwen 80e; Wame Handschoenen 40e; Overschoenen 30e; Armstukken 30e; Beenstukken 40e; 15000km a 300e = 2c pkm
Schoenen (1 paar per 2 jaar) 15000km a 150e = 1c pkm
Helm (4 jaar) 30.000km a 150e = 0,5c pkm
Frame ( 4 jaar) 30.000km a 1350e = 4,5c pkm
Groep ( 4 jaar) 30.000km a 600e = 2c pkm
Diverse onderdelen (4 jaar) 30.000km 300e = 1c pkm
Dat is al 20cent per kilometer.
Heb ik onderweg nog niets gegeten. En volgens mij ben ik nog veel meer vergeten. Met alleen wat water kost een uurtje fietsen mijn 6 euro.
-
- Forum-lid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 jun 2010 13:02
Is subjectief natuurlijk wat rationeel is ? is dat 1 euro per km of is dat inderdaad 7 euro per kilometer.ferry1982 schreef:als ike me daar mee bezig moet gaan houden dan kan je volgens mij beter thuis blijven zitten. Want er is dan geen rationele reden meer te vinden voor sommige onderdelen.
Logisch zou je zeggen dat je 1 euro per kilometer acceptabel is. Als je gaat snookeren of dergelijke ban je ook vlug 30 euro per uur kwijt. Dus tegen 1 euro en 30km/uur ben je hetzelfde kwijt.
Alleen hoe meer dat je fietst hoe goedkoper dat het word. Dus als je 5.000 km per jaar zou fietsen is 5.000 euro/jaar goed verdedigbaar bij je vrouw of niet ?
+1 !Ik hou het niet bij en het interesseert mij eigenlijk ook niet wat m'n hobby kost.
Wat ik wel weet is dat ik meer kilometers op m'n fietsen maak dan in m'n auto. En dat die laatste me meer kost per jaar en dus zeker per kilometer.
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
de prijs per km boeit mij ook niet echt ik was alleen benieuwd naar wat de kosten waren tot nu toe omdat mij vrouw wat zat te mopperen, want dacht zij dat ik meer had uitgegeven.
Maar ja de grootste besparing die ik nu achteraf zie is dat ik nooit een ligfiets had moeten kopen, begrijp me niet verkeerd het is een prachtige fiets maar voor die 3k had ik een veel beter een mooie carbon racer kunnen kopen. Daarbij moet ik zeggen dat ik gewoon weg liever op de racer zit, meer overzicht en minder kamikaze gevoel dan bij de ligfiets want mensen staren je na en letten daardoor niet op of zien je over het hoofd.
Toen ik een anderhalf jaar geleden voor de keuze stond van de aankoop heb ik een racer en een ligfiets gereden, de racer was zo anders, de ligfiets leek comfortabeler en net zo makkelijk alleen de werkelijkheid is toch anders. Een ligfiets is alleen voor het open land binnen de bebouwde kom is hij als een vis op het droge, daarbij is het zelfmoord om ermee in het donker te rijden. Automobilisten zien je slecht en gaan er niet van uit dat je met je benen voor je hoofd zit dus nemen massaal de bocht te kort om je heen met als gevolg dat je zeker in het donker regelmatig nog net niet van je fiets afgereden wordt. Daarbij heb ik avid schijfremmen op de ligfiets waar ik me groen en geel aan erger omdat die achter constant aanloopt en niet afgesteld krijg.
Maar ja de grootste besparing die ik nu achteraf zie is dat ik nooit een ligfiets had moeten kopen, begrijp me niet verkeerd het is een prachtige fiets maar voor die 3k had ik een veel beter een mooie carbon racer kunnen kopen. Daarbij moet ik zeggen dat ik gewoon weg liever op de racer zit, meer overzicht en minder kamikaze gevoel dan bij de ligfiets want mensen staren je na en letten daardoor niet op of zien je over het hoofd.
Toen ik een anderhalf jaar geleden voor de keuze stond van de aankoop heb ik een racer en een ligfiets gereden, de racer was zo anders, de ligfiets leek comfortabeler en net zo makkelijk alleen de werkelijkheid is toch anders. Een ligfiets is alleen voor het open land binnen de bebouwde kom is hij als een vis op het droge, daarbij is het zelfmoord om ermee in het donker te rijden. Automobilisten zien je slecht en gaan er niet van uit dat je met je benen voor je hoofd zit dus nemen massaal de bocht te kort om je heen met als gevolg dat je zeker in het donker regelmatig nog net niet van je fiets afgereden wordt. Daarbij heb ik avid schijfremmen op de ligfiets waar ik me groen en geel aan erger omdat die achter constant aanloopt en niet afgesteld krijg.
enjoy the ride
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Om de prijs per kilometer te drukken, rijd ik zoveel mogelijk kilometers per jaar. Op mijn tijdritfiets maak ik ieder jaar sinds de aankoop zo'n 3000 km. Dat drukt de prijs al aanzienlijk
Overigens moet je, om een realistisch beeld te krijgen ook een aantal andere factoren meerekenen, zoals: Je eet meer als je veel fietst, je leeft gemiddeld langer, wat ook geld kost. Als je valt, kunnen er medische kosten bijkomen. Fietskleding kost geld, maar als je veel fietst draag je ook minder gewone kleding, wat weer een besparing oplevert. Rijd je veel korte ritjes, zul je vaker gebruik maken van de douche, dan iemand die lage ritten fietst.
Ook leuk zou het zijn hoeveel iemands leven per kilometer kost. Van kruipen, zitten in de buggy, autorijden, vliegen, lopen, fietsen, brommer, motor, door de winkelstraat slenteren, in huis rondlopen omdat je je sleutels kwijt bent.
Ik denk dat je kunt zeggen: "Hoe drukker, hoe goedkoper je leven per kilometer is".
Overigens moet je, om een realistisch beeld te krijgen ook een aantal andere factoren meerekenen, zoals: Je eet meer als je veel fietst, je leeft gemiddeld langer, wat ook geld kost. Als je valt, kunnen er medische kosten bijkomen. Fietskleding kost geld, maar als je veel fietst draag je ook minder gewone kleding, wat weer een besparing oplevert. Rijd je veel korte ritjes, zul je vaker gebruik maken van de douche, dan iemand die lage ritten fietst.
Ook leuk zou het zijn hoeveel iemands leven per kilometer kost. Van kruipen, zitten in de buggy, autorijden, vliegen, lopen, fietsen, brommer, motor, door de winkelstraat slenteren, in huis rondlopen omdat je je sleutels kwijt bent.
Ik denk dat je kunt zeggen: "Hoe drukker, hoe goedkoper je leven per kilometer is".
- lenidentite
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 13 apr 2011 14:40
Prijs per km vind ik niet zo interessant. Ik smeer het meer uit over de jaren en houd het per maand bij in excel.
Ik probeer de fietskosten binnen mijn reiskosten (90e) van het werk te houden, en dat lukt goed. Met die kosten doe ik dan alles. Sparen voor een nieuwe racer, lekke band, onderhoud, lidmaatschappen, med keuring, kleding etc. Daarnaast ook de kosten voor mijn stadsfiets (voor woonwerk) gaan er ook vanaf, t/m nieuwe regenpakken en onderhoudsbeurten.
Ik kan makkelijk uit met de kosten, houd er aan over voor nog weer andere hobby´s.
Fietsen lijkt vrij duur. Echter als ik het vergelijk met een andere sport, pas dan valt het me mee (hangt er wel een beetje vanaf of je super-materiaal wilt of wat gewoner (ik zit in de middenklasse, eenvoudig bbb-bril, simpel sidischoentjes en basic girohelmpje, ultegragroepje etc etc))
Vergelijk het eens met de sportschool (+ kosten voor dat materiaal), tennis, paardrijden etc.etc. Dan is fietsen echt niet de duurste, althans dat hoeft het niet te zijn.
Ik probeer de fietskosten binnen mijn reiskosten (90e) van het werk te houden, en dat lukt goed. Met die kosten doe ik dan alles. Sparen voor een nieuwe racer, lekke band, onderhoud, lidmaatschappen, med keuring, kleding etc. Daarnaast ook de kosten voor mijn stadsfiets (voor woonwerk) gaan er ook vanaf, t/m nieuwe regenpakken en onderhoudsbeurten.
Ik kan makkelijk uit met de kosten, houd er aan over voor nog weer andere hobby´s.
Fietsen lijkt vrij duur. Echter als ik het vergelijk met een andere sport, pas dan valt het me mee (hangt er wel een beetje vanaf of je super-materiaal wilt of wat gewoner (ik zit in de middenklasse, eenvoudig bbb-bril, simpel sidischoentjes en basic girohelmpje, ultegragroepje etc etc))
Vergelijk het eens met de sportschool (+ kosten voor dat materiaal), tennis, paardrijden etc.etc. Dan is fietsen echt niet de duurste, althans dat hoeft het niet te zijn.
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!
MTB 0,13 per kilometer sinds aanschaf in 2003, 10.000 km, fiets 799 rest slijtage onderdelen
Racert ´pekel´ 0,15 per kilometer sinds aanschaf in 2004 15.000 km, fiets 699, rest slijtage delen
Racert ´mooi weer´ 0,20 per kilometer sinds aanschaf in 2009 7.000 km, fiets 1100 rest slijtage onderdelen
Kosten kleding reken ik niet mee.
de pekel fiets heeft het meeste in absolute zin gekost, aanschaf was het goedkoopst € 700, maar 2 nieuwe wielsets, mudguards, nieuwe shifters, 2x nieuw zadel en heel veel slijtage onderdelen doen het totaal aardig oplopen. 2x zoveel aan vervangingsonderdelen als aan de fiets zelf uitgegeven. Maar ik rijdt met die fiets ook in de winter en pekel vreet je materiaal letterlijk op
Totaal in 9 jaar ongeveer 5.000 in 9 jaar, 0,15 per km. Woon-werk ritje kost 44 x 0,15 = € 6,75 (€ 8,80 op de mooi weer fiets )
Tsja, het is maar een simpel excelletje met de trainingen, materiaalkosten erin. Je bent (financial) controller of je bent het niet... en als ik het goed heb is het een heel stuk goedkoper dan de auto en/of OV. Het is iets langzamer als de auto (Nijmegen-Arnhem) en OV verbinding is te lastig (locatie Arnhem slecht 1 bus per uur) en ik heb dit jaar (nieuwe baan sinds mei 2010) weer een bereconditie
Maar zo bekeken is een lekker toerritje vanm 200km een kostbare zaak....
Racert ´pekel´ 0,15 per kilometer sinds aanschaf in 2004 15.000 km, fiets 699, rest slijtage delen
Racert ´mooi weer´ 0,20 per kilometer sinds aanschaf in 2009 7.000 km, fiets 1100 rest slijtage onderdelen
Kosten kleding reken ik niet mee.
de pekel fiets heeft het meeste in absolute zin gekost, aanschaf was het goedkoopst € 700, maar 2 nieuwe wielsets, mudguards, nieuwe shifters, 2x nieuw zadel en heel veel slijtage onderdelen doen het totaal aardig oplopen. 2x zoveel aan vervangingsonderdelen als aan de fiets zelf uitgegeven. Maar ik rijdt met die fiets ook in de winter en pekel vreet je materiaal letterlijk op
Totaal in 9 jaar ongeveer 5.000 in 9 jaar, 0,15 per km. Woon-werk ritje kost 44 x 0,15 = € 6,75 (€ 8,80 op de mooi weer fiets )
Tsja, het is maar een simpel excelletje met de trainingen, materiaalkosten erin. Je bent (financial) controller of je bent het niet... en als ik het goed heb is het een heel stuk goedkoper dan de auto en/of OV. Het is iets langzamer als de auto (Nijmegen-Arnhem) en OV verbinding is te lastig (locatie Arnhem slecht 1 bus per uur) en ik heb dit jaar (nieuwe baan sinds mei 2010) weer een bereconditie
Maar zo bekeken is een lekker toerritje vanm 200km een kostbare zaak....
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!
-
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19
Ook al heb ik begin dit jaar mijn fiets opgebouwd zit ik nu op 60ct per KM voor de cervelo. (alleen de fiets, niets te eten of iets dergelijks)
veel kilometers he...
PS: geen vrouw
veel kilometers he...
PS: geen vrouw
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3