12-27 of 11-28
Ik zat met hetzelfde probleem.
Ik rijd met een compact en heb de 12-27 als volgt omgebouwd:
Ik heb de 12 eruit gehaald en een 13 sluitkrans gemonteerd.
De 14 heb ik ook eruit gehaald.
De 2 kransplaatsen heb ik opgevuld met een 18 en een 29.
Cassette-verloop is nu: 13-15-16-17-18-19-21-24-27-29
Ik kan nu met de 50 een prettige cadans creëren zowel met als zonder tegenwind.
En met 34-29 doe je niet onder voor een tripple.
Alleen in de afdalingen zou de 13 een probleem kunnen zijn als je van snoeihard dalen houdt. Ikzelf heb niet de drang om als een 'gek' mezelf naar beneden te doen knallen. Als ik op de 13 niet meer kan meetrappen gaat het hard zat voor mij.
Ik heb voor de zekerheid een lange kooi achterderrie gemonteerd maar misschien lukt het ook wel met de huidige generatie korte kooi derrie's omdat deze (volgens shimano) tot 28 tanden gaan en de praktijk leert dat je soms verder kunt gaan...
Misschien is mijn 'set-up' iets voor de TS.
Ik rijd met een compact en heb de 12-27 als volgt omgebouwd:
Ik heb de 12 eruit gehaald en een 13 sluitkrans gemonteerd.
De 14 heb ik ook eruit gehaald.
De 2 kransplaatsen heb ik opgevuld met een 18 en een 29.
Cassette-verloop is nu: 13-15-16-17-18-19-21-24-27-29
Ik kan nu met de 50 een prettige cadans creëren zowel met als zonder tegenwind.
En met 34-29 doe je niet onder voor een tripple.
Alleen in de afdalingen zou de 13 een probleem kunnen zijn als je van snoeihard dalen houdt. Ikzelf heb niet de drang om als een 'gek' mezelf naar beneden te doen knallen. Als ik op de 13 niet meer kan meetrappen gaat het hard zat voor mij.
Ik heb voor de zekerheid een lange kooi achterderrie gemonteerd maar misschien lukt het ook wel met de huidige generatie korte kooi derrie's omdat deze (volgens shimano) tot 28 tanden gaan en de praktijk leert dat je soms verder kunt gaan...
Misschien is mijn 'set-up' iets voor de TS.
BeOne Rosso
hoi allen, thanks voor de reacties tot nu toe. Stom dat ik was vergeten te zeggen dat ik een triple heb.
En verder bedoelde ik met souplesse niet dat ik hem perse op souplesse op moet fietsen maar meer dat ik het eerder van souplesse dan van veel kracht moet hebben. Maar met het geringe verschil tussen de 27 en 28 en het feit dat ik een triple heb denk ik dat ik voor de 12-27 ga. Heb liever een afstelling die ik hier ook kan gebruiken dan dat ik vaak moet sleutelen. Het verloop van de 27 spreekt me wat meer aan.
En maakt het dan nog uit als ik er een shimano 105 12-27 op zet?
En verder bedoelde ik met souplesse niet dat ik hem perse op souplesse op moet fietsen maar meer dat ik het eerder van souplesse dan van veel kracht moet hebben. Maar met het geringe verschil tussen de 27 en 28 en het feit dat ik een triple heb denk ik dat ik voor de 12-27 ga. Heb liever een afstelling die ik hier ook kan gebruiken dan dat ik vaak moet sleutelen. Het verloop van de 27 spreekt me wat meer aan.
En maakt het dan nog uit als ik er een shimano 105 12-27 op zet?
Het maakt niet uit of je 105 gebruikt, kwaliteit is gewoon goed.
Als de cassette die je er nu op hebt zitten nog goed is zou ik zelfs overwegen om alleen het laatste deel te vervangen.
Dat gedeelte gebruik je toch bijna nooit en zal niet snel slijten.
Als je huidige cassette na loop van tijd versleten is zet je gewoon de rest van de cassette erop want die is dan nog nieuw.
Ik heb een cassette gedeelte thuis liggen van 21-24-27 wat ik gebruik als ik moet gaan klimmen maar ik koop altijd 12-25 cassettes.
Die cassette gedeeltes kun je trouwens ook los kopen, http://www.rose.nl/artikel/shimano-ulte ... aid:477936" onclick="window.open(this.href);return false;.
Als de cassette die je er nu op hebt zitten nog goed is zou ik zelfs overwegen om alleen het laatste deel te vervangen.
Dat gedeelte gebruik je toch bijna nooit en zal niet snel slijten.
Als je huidige cassette na loop van tijd versleten is zet je gewoon de rest van de cassette erop want die is dan nog nieuw.
Ik heb een cassette gedeelte thuis liggen van 21-24-27 wat ik gebruik als ik moet gaan klimmen maar ik koop altijd 12-25 cassettes.
Die cassette gedeeltes kun je trouwens ook los kopen, http://www.rose.nl/artikel/shimano-ulte ... aid:477936" onclick="window.open(this.href);return false;.
Wat een gedoe...voor enkel het 18T-kransje... Laat dan het hele jaar rond de 12-27 zitten.theov schreef:Ik heb een cassette gedeelte thuis liggen van 21-24-27 wat ik gebruik als ik moet gaan klimmen maar ik koop altijd 12-25 cassettes.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Precies zoals AMC-fan zei; het gaat alleen om de laatste twee kransjes.litespeed schreef:Wat een gedoe...voor enkel het 18T-kransje... Laat dan het hele jaar rond de 12-27 zitten.theov schreef:Ik heb een cassette gedeelte thuis liggen van 21-24-27 wat ik gebruik als ik moet gaan klimmen maar ik koop altijd 12-25 cassettes.
En ik denk zelfs dat het meer psychisch is dan dat ik er makkelijker mee omhoog gaat.
Daarom rij ik altijd met de 12-25 cassette en is de 27 alleen voor als ik op vakantie ben.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Net terug uit de ardeche, dan krijgt je keuze ook een andere demensie.
In het Dolomieten met 11/28 en 50/34 gereden. Hier rijd ik met 12/23 en 39/50
Voor deze vakantie ook de 50/34 gestoken en de 11/28. Maar dan merk je wel de grote stappen van de 11/28. Ik miste wel meer dan de 18.
In het hooggebergte geen last van omdat ik daar toch snel op 34/28 of 25 reed. In de ardeche is het gewoon niet stijl en zou ik de volgende keer gewoon mijn 12/23 laten zitten, maar die had ik thuisgelaten (erg kansloos).
Ik denk dat ik er nog een 12/25 bij koop.
Moet zeggen dat de 11 wel van pas kwam om een beetje bij te trappen in de ook niet stijle afdalingen. Niet vaak maar heb hem toch een paar keer gebruikt. Had ik hem niet zou ik er ook nier rauwig om zijn geweest hoor.
In het Dolomieten met 11/28 en 50/34 gereden. Hier rijd ik met 12/23 en 39/50
Voor deze vakantie ook de 50/34 gestoken en de 11/28. Maar dan merk je wel de grote stappen van de 11/28. Ik miste wel meer dan de 18.
In het hooggebergte geen last van omdat ik daar toch snel op 34/28 of 25 reed. In de ardeche is het gewoon niet stijl en zou ik de volgende keer gewoon mijn 12/23 laten zitten, maar die had ik thuisgelaten (erg kansloos).
Ik denk dat ik er nog een 12/25 bij koop.
Moet zeggen dat de 11 wel van pas kwam om een beetje bij te trappen in de ook niet stijle afdalingen. Niet vaak maar heb hem toch een paar keer gebruikt. Had ik hem niet zou ik er ook nier rauwig om zijn geweest hoor.
Na het lezen van dit topic besloten een 12-27 aan te schaffen voor mijn tocht gisteren in de Ardennen.
Is inderdaad ideaal, want hier gewoon op het vlakke gebruikte ik de 23 en 25 toch niet en nu heb ik daarvoor de 24 en 27 in de plaats. Toen bleek dat de ultegra-versie van de 12-27 niet leverbaar was, heb ik gewoon de laatste 3 kransjes laten vervangen.. 21 bleef gelijk en 24/27 ipv 23/25. Fijne is dat ik nu gewoon overal met dezelfde cassette uit de voeten kan.
Moet eerlijk bekennen dat ik erg blij was dat ik die 27 had gisteren...
Is inderdaad ideaal, want hier gewoon op het vlakke gebruikte ik de 23 en 25 toch niet en nu heb ik daarvoor de 24 en 27 in de plaats. Toen bleek dat de ultegra-versie van de 12-27 niet leverbaar was, heb ik gewoon de laatste 3 kransjes laten vervangen.. 21 bleef gelijk en 24/27 ipv 23/25. Fijne is dat ik nu gewoon overal met dezelfde cassette uit de voeten kan.
Moet eerlijk bekennen dat ik erg blij was dat ik die 27 had gisteren...
If you are not confused, you are not well informed (Lord Falkland)
- stampertje
- Forum-lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
- Locatie: Madrid
hier is nog een Ultegra 12-27 te koop: http://www.bike-components.de/products/ ... sset-.html" onclick="window.open(this.href);return false;