Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke kaart bij Garmin Edge 800

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 17 jul 2011 14:58

Op deze site http://garmin.openstreetmap.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je zelf jouw gewenste kaart samenstellen. Je krijgt dan via email een link waar je diverse installatiemogelijkheden kunt downloaden, o.a. een installatieset voor Mapsource, maar ook een bestand die je direct op jouw Garmin kunt plaatsen. Voor mijn 705 is dat het bestand gmapsupp.img die in de Garmin map wordt geplaatst, bij de 800 kan de naam/folder verschillen. Bij het aansluiten via USB gedraagt de Edge zich als een USB stick.

Je kunt meerdere kaarten aanvragen, en die wisselen indien wenselijk. Ook zijn er programma's die van meerdere kaarten één grote kaart maken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jul 2011 17:25

Nogmaals, dit staat allemaal duidelijk uitgelegd in de FAQ in het Edge 800 topic.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?p=77482#p77482" onclick="window.open(this.href);return false;

Timetrial
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2011 17:09

Timetrial 17 jul 2011 18:45

VInd ik niet. Ik kon er niet duidelijk uit worden of ik persé een kaart moest kopen om zelf een route te maken, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jul 2011 20:27

Moet je toch eens leren lezen.
Een track is een exact spoor op het scherm, door jezelf of een ander eerder gereden of zelf getekend. Je ziet een lijn op het scherm, die je moet volgen. In principe heb je hiervoor niet eens een kaart nodig. Als je wel een (relevante) kaart geïnstalleerd hebt, dan tekent de Garmin de lijn in de kaart.

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 17 jul 2011 20:50

Ik gebruik met veel plezier de gratis openfietsmap (http://www.openfietsmap.nl, gebaseerd op openstreetmap. Voor NL zeker prima (gestest in/op de Veluwe, Utr. Heuvelrug, Rijk van Nijmegen/Kleve en Limburg). Voor Belgium heb ik een deel rond Sippenaeken, Montzen en Teuven gefietst. Daar ook geen wegen gemist. Nu was ik laatst de route van de Waalse Pijl aan het intekenen en daar vond voor het eerst een paar ontbrekende wegen. Mooie gelegenheid om zelf ook eens bij te dragen aan openstreetmaps, eens kijken hoe dat werkt.

Anyway, ik lees net dat je je gps voornamelijk voor de Ardennen wil gebruiken? Tsja, als je kunt leven met een paar ontbrekende wegen zou ik voor openfietsmap/openstreetmap kiezen (of desnoods zelf toevoegen). Anders wellicht voor City Navigator / Topo Benelux kiezen. Heb echter totaal geen ervaring met de kwaliteit van die kaarten.

Timetrial
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2011 17:09

Timetrial 17 jul 2011 21:34

havana schreef:Moet je toch eens leren lezen.
Een track is een exact spoor op het scherm, door jezelf of een ander eerder gereden of zelf getekend. Je ziet een lijn op het scherm, die je moet volgen. In principe heb je hiervoor niet eens een kaart nodig. Als je wel een (relevante) kaart geïnstalleerd hebt, dan tekent de Garmin de lijn in de kaart.
Het is dan toch niet duidelijk of je zonder kaart een weg ziet of wel? ZIe je een lijn zomaar in het wilde weg, of zie je een lijn op een kaart getekend? Als ik dus geen kaart installeer, dan zie ik alleen een lijn, meer niet?

Als ik op b.v. routeyou.com een route zelf maak, deze naar mijn Garmin upload zie ik dan de omgeving ook op de kaart, of zie ik alleen een lijn?

Sorry als ik irritant overkom, maar het is de eerste keer dat ik met n GPS ga werken.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 17 jul 2011 23:59

Wanneer je een track naar je Garmin stuurt, stuur je alleen een lijn. Die wordt over een eventueel in de Garmin aanwezige kaart gelegd.

Je kunt eerst gewoon de gratis kaarten gebruiken, bevalt het niet dan koop je alsnog de Garmin kaart. Koop je een Garmin kaart en je wilt thuis op de PC een route tekenen, neem dan NIET de versie op een geheugenkaartje, maar de DVD versie. De eerste werkt namelijk niet op de PC.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 18 jul 2011 00:02

havana schreef:Nogmaals, dit staat allemaal duidelijk uitgelegd in de FAQ in het Edge 800 topic.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?p=77482#p77482" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zelf veel aan jouw bijdragen over de Edge gehad. Maar voor het aanschaffen van kaarten is het nog veel uitzoek werk voordat je enigzins begrijpt waar het over gaat.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jul 2011 08:36

Als je in de GPS koopt voor in de Ardennen én je wil de Edge zelf de route laten berekenen dan is er IMHO maar één serieuze optie en dat is de City Navigator.

De OSM is namelijk niet perfect in die regio.

Als de Garmin 800 zelf een route wil laten berekenen op basis van een straatnaam moet je sowieso CN hebben, want in OSM kun je niet zoeken (verder dan "spell state/province" kom je niet).
Laatst gewijzigd door havana op 18 jul 2011 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Timetrial
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2011 17:09

Timetrial 18 jul 2011 10:28

Ja City Navigator zat ik ook al naar te kijken ja. Maar is het dan niet zo dat ik opeens op een snelweg beland ofzo?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jul 2011 10:37

Nee, zo lang je maar "vermijd snelwegen" e.d. uitzet.

Zoals eerder opgemerkt gebruiken niet veel Garmin-bezitters deze functionaliteit; het is veel handiger/leuker om vooraf je rit uit te stippelen.

Timetrial
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2011 17:09

Timetrial 18 jul 2011 10:46

Is het ook inderdaad. Ik ga m vandaag gewoon bestellen bij Garmin, zonder kaart. En kga gewoon voor deze keer Ardennen zelf de routes uitstippelen zonder een extra kaart, en dan kijk ik wel of het lukt... Ik kan ook dan dus nog van de routes die ik uitstippelen de kaarten in mn Garmin laden via Openfietsmap.nl

Ik zou dan ook de dvd versie bestellen inderdaad. Klopt het alleen dat je die dvd versie maar op één computer kan installeren: Ik werk namelijk bij Intersport, en heb al wat klanten gehad die bij het kopen van een nieuwe pc de dvd niet meer konden installeren op een nieuwe pc. Klopt dit=

Plaats reactie