Mee eens, als je met carbon werkt moet je de momentsleutel gebruiken, anders heb je kans dat je het carbon onderdeel blijvend beschadigt!roonsmits schreef:Ieder heeft zijn eigen manier van werken.kilometervreter schreef:Meerde keren mijn fiets opgebouwd en de momentsleutel en torx niet nodig gehad.roonsmits schreef:... het juiste gereedschap hebt (met name een momentsleutel, torx en inbus) ...
Handig hoef je niet te zijn dat wordt je vanzelf als je het een paar keer hebt gedaan. (Voorwaarde is wel dat je niet onhandig bent maar zelfs dat kun je afleren)
Maar toen ik m'n Campy Athena 11 Carbon op m'n carbon frame monteerde, heb ik de Campagnolo manuals toch maar beter op gevolgd en heb ik toch echt wel profijt gehad van m'n moment sleutel.
Maar zoals ik al aangaf, niet iedereen werkt op de zelfde manier.
Zelf opbouwen fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
"Met mate en pas vaster draaien als het los gaat"? Dus wanneer je zadelpen je frame in klapt, of wanneer je stuur uit je handen schiet, even iets vaster zetten? Goed advies..
Nee, gewoon een proefritje maken en kijken of je zadelpen iets zakt of je stuur iets draait. Je eerst ritje hoeft niet perse een koers te zijn. Ik heb geregeld meegemaakt dat een zadelpen of stuur zakt of draait na een en ander vastgezet te hebben MET een momentsleutel (ja, zelfs na het gebruik van montagepasta), om vervolgens gewoon weer aan de slag te gaan met een simpele inbussleutel.
Als ik sommige post hier lees, dan lijkt het welhaast dat om een fiets op te bouwen je het beste het gehele assortiment van Park Tool in kunt slaan. De laatste jaren heb ik geregeld met gereedschap gewerkt dat niet bedoeld was voor fietsen. Een deel daarvan heb ik met de tijd vervangen voor specifiek fietsgereedschap. Daarom kan ik zeggen dat ik wel enige ervaringen heb met gereedschappen en de kwaliteiten ervan.
Als je enig gevoel hebt voor kracht, dan is een momentsleutel IMHO niet noodzakelijk. Het zelfde geldt voor een kabelkniptang. Een tang van de Hornbach à 10 euro functioneert prima. De tang van Park Tool is ongetwijfeld beter, maar kost het viervoudige. Als ik ergens mijn geld in zou steken, dan zou het een goede set inbussleutels zijn. De goedkopere willen nog wel eens de inbusbouten slopen, omdat ze te snel slijten. Een goed setje inbussleutels hoeft echter niet meer dan 10 euro te kosten.
Als ik sommige post hier lees, dan lijkt het welhaast dat om een fiets op te bouwen je het beste het gehele assortiment van Park Tool in kunt slaan. De laatste jaren heb ik geregeld met gereedschap gewerkt dat niet bedoeld was voor fietsen. Een deel daarvan heb ik met de tijd vervangen voor specifiek fietsgereedschap. Daarom kan ik zeggen dat ik wel enige ervaringen heb met gereedschappen en de kwaliteiten ervan.
Als je enig gevoel hebt voor kracht, dan is een momentsleutel IMHO niet noodzakelijk. Het zelfde geldt voor een kabelkniptang. Een tang van de Hornbach à 10 euro functioneert prima. De tang van Park Tool is ongetwijfeld beter, maar kost het viervoudige. Als ik ergens mijn geld in zou steken, dan zou het een goede set inbussleutels zijn. De goedkopere willen nog wel eens de inbusbouten slopen, omdat ze te snel slijten. Een goed setje inbussleutels hoeft echter niet meer dan 10 euro te kosten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Slechte adviezen is nog altijd minder erg dan het slechte voorbeeld. Misschien wordt het tijd je Avatar eens te wijzigen.havana schreef:Zelden zoveel slechte adviezen in één post gelezen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Hmm die is inderdaad wel handig ja.53x11 schreef:Zweep niet, maar die afnemer heb je toch echt nodig om de lockring vast te draaien (en sowieso zijn beide tools wel erg handig om te hebben, maar dat staat hierboven ook al)kilometervreter schreef: Voor het opbouwen van een fiets heb je een kettingzweep en afnemer niet nodig maar is wel erg handig.
Dat heb ik werkelijk nog nooit gehad. Alleen als je met een nijptang uit de hand probeert de kabel door te knippen is dit een probleem. Een kabelknipper is vanuit dat oogpunt zeker niet zaligmakend. En een goede kabelknipper is prijzig.53x11 schreef:Een goede scherpe nijptang wil nog wel werken, maar de kans op rafelen van de kabel is wel erg groot. Het doorknippen van de rembuitenkabel zou ik nooit doen met een nijptang (je drukt de huls plat namelijk). Een kabelkniptang kost ook de wereld nietkilometervreter schreef: Een kettingpons en een schroevendraaier heb ik meestal wel nodig. Een kabelknipper heb ik niet. Ik gebruik een nijptang en een hamer. Een schaar is ook handig evenals een brackettool.
Dank53x11 schreef:Goede tip; als ik iets gehaast monteer gaat het 5 van de 10 keer mis. Kabels monteren en afstellen is een precies klusje. Het afstellen moet je trouwens na een maandje ofzo nogmaals doen, er zit altijd wel een beetje slack in namelijk (al schijnen er ook tooltjes te bestaan om de kabels meteen maximaal strak te trekken; onnodige investering IMHO)kilometervreter schreef: Tip neem de tijd. Het kost sowieso meer tijd dan je denkt. De onderdelen zijn zo gemonteerd. Een stuurlintje wikkelen vergt enige handigheid. En de kabels monteren kost meer tijd dan je denk.
Weet jij welk schroefje je moet aandraaien? H en L. High gearing en low gearing zou ik zeggen maar het is precies andersom. Of niet? Kortom ik doe dit niet dagelijks.53x11 schreef:Als je eenmaal snapt hoe het werkt is dit geen probleem meer toch? Afstellen bereik derrie inderdaad 1x goed doen en daarna niet meer aankomenkilometervreter schreef: Het enige waarvoor ik de beschrijving erbij pak is voor de lengte van de ketting en het afstellen van de achterderailleur. Als dit echter een keer is gedaan hoef je nooit meer aan de schroefjes te zitten en alleen de kabel losser of strakker te zetten.
Voor de lengte van de ketting weet ik het inmiddels wel en anders leg ik de oude ketting er naast.
Een hamer is inderdaad niet zo handig. Een balhoofd gaat echter meer dan 40.000km mee dus dat hoeft niet zo heel vaak te worden vervangen.53x11 schreef:De meeste nieuwe fietsen hebben een geintegreerd balhoofd, daar heb je geen tools voor nodig. Een niet geintegreerd balhoofd kun je met twee plankjes en een stuk draadeind heel precies monteren hoor, meerdere keren gedaan. Die hamer zou ik inderdaad niet gebruikenkilometervreter schreef: Als je het balhoofd zelf wil doen heb je een balhoofdpers nodig. Twee plankjes en een hamer kan ook maar is riskant.
Ik ben het met Rey eens over de momentsleutel, maar het flauwe is: Ik heb in het lab al zo vaak een momentsleutel in mijn handen gehad, dat ik redelijk aan kan voelen wat 5Nm, 10Nm en 40Nm is. En dus heb ik hem thuis niet nodig. Maar juist iemand die nog nooit een fiets in elkaar heeft gezet en hier nog geen gevoel voor heeft kan wel wat voordeel halen uit zo'n sleutel.
Absoluut 100% noodzakelijk: een goede set inbussleutels, bracket tool, cassette tool, montage vet, en afhankelijk van het balhoofd een balhoofdpers of draadeind met wat plankjes en wat beleid of gewoon je twee duimen. Verder een huis-tuin-en-keuken schaar voor het stuurlint en elektra tape om het eindje vast te zetten (dat tape wat ze standaard mee leveren is echt *&^%$).
Mijn beste aankoop van de laatste tijd in tools: een goede kabel kniptang (maar de rest hierboven heb ik al een tijdje...)
En ik heb geen momentsleutel...
Ik heb dit allemaal al, en mijn
Absoluut 100% noodzakelijk: een goede set inbussleutels, bracket tool, cassette tool, montage vet, en afhankelijk van het balhoofd een balhoofdpers of draadeind met wat plankjes en wat beleid of gewoon je twee duimen. Verder een huis-tuin-en-keuken schaar voor het stuurlint en elektra tape om het eindje vast te zetten (dat tape wat ze standaard mee leveren is echt *&^%$).
Mijn beste aankoop van de laatste tijd in tools: een goede kabel kniptang (maar de rest hierboven heb ik al een tijdje...)
En ik heb geen momentsleutel...
Ik heb dit allemaal al, en mijn
Helemaal mee eens!mda1 schreef:t inbussleutels, bracket tool, cassette tool, montage vet, en afhankelijk van het balhoofd een balhoofdpers of draadeind met wat plankjes en wat beleid of gewoon je twee duimen. Verder een huis-tuin-en-keuken schaar voor het stuurlint en elektra tape om het eindje vast te zetten (dat tape wat ze standaard mee leveren is echt *&^%$).