Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin (etrex vista hcx) valt uit op slecht wegdek

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 12 aug 2011 22:43

Kijk ook eens naar de batterijen. Er zijn firma's die hun batterijen een fractie korter produceren. Met deze batterijen krijg je veel sneller dit euvel. Ik ben helemaal overgestapt op batterijen die wat langer zijn, het probleem is gelijk opgelost.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 aug 2012 17:02

Kijk dat is altijd handig zo'n oude forumpost. Zo kan ik zien dat hij het precies een jaar en 7 dagen is blijven doen. sinds gisteren is het weer bal... :-(
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 aug 2012 19:24

Die van mij ligt inmiddels bij Garmin met precies deze klacht. Volgens de handelaar had hij er nog nooit van gehoord. Je zou hem ook naar Garmin kunnen opsturen. Wellicht dat het helpt als meerdere mensen klagen. Ik heb nu alvast een etrex 30 gekocht, die heeft hier tot nu toe totaal geen last van.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 aug 2012 20:51

Inmiddels weet ik dat het wel een bekend probleem is, dat was het vorig jaar al, maar de Garmin is nu uit garantie. (die is een jaar) Ik heb gehoord dat ze de E-trex niet repareren maar je (binnen) garantie gewoon een nieuwe geven. Dat heb ik dus vorig jaar gehad. Ik heb overigens Garmin gemaild, nadat ik een reactie van ze kreeg op een Tweet. Maar ik ben eerlijk... ik verwacht er niet teveel van.
Hoe lang heb je de E-trex 30?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 aug 2012 23:09

Er is een verschil tussen de garantietermijn van garmin en de wettelijke garantietermijn. Zeker als het een bekend probleem is dat terug te voeren is op een ontwerpfout. Ik heb al een keer een nieuwe etrex gehad omdat m'n oude niet waterdicht bleek te zijn. Mijn Etrex 30 heb ik nu een week of 3. Bevalt me nu al beter dan de Vista Hcx.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 31 aug 2012 06:55

Reactie gehad van Garmin dat ik de pennetjes bij de batterijen om moet buigen en stukje schuimrubber. Geprobeerd, maar dat werkte de vorige keer niet en inderdaad nu ook weer niet.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 04 sep 2012 21:18

Wederom contact gehad met Garmin, ze hebben aangegeven te bekijken of er nog een keer een nieuwe mijn kant op kan komen in ruil voor de defecte. ik hoop het. Want heb al wel een beetje rond zitten kijken voor een andere maar kom steeds bijna automatisch op weer een Garmin uit. hoewel Maggelan ook een optie lijkt en ik kwam onlangs de Holux Funtrek 130 pro http://www.seeyourheartbeat.com/holux-funtrek-130-pro" onclick="window.open(this.href);return false; tegen eigenlijk precies het apparaat voor mij mits... er open streetmap kaarten op kunnen en daar kom ik maar niet achter.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 04 sep 2012 22:10

Ook bij mij een 'aanbod' voor een nieuwe hcx tegen een gereduceerde prijs. Maar niets over de kennelijke ontwerpfout die bij meerdere mensen tot dezelfde klachten leidt.

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 10 sep 2012 16:07

k zie t berichtje nu pas maar....it is inderdaad een bekend probleem en ik heb het probleem bij 2 e-trexen inmiddels opgelost.

t probleem is dat de etrex uit 2 delen bestaat: een boven en een onder gedeelte.

In t bovengedeelte zit het display, de ontvangen, de printplaat etc. In het onderste gedeelte zitten de batterijen.

De batterijspanning wordt dmv 2 veertjes of 2 sleep/drukcontactjes vanuit dat batterijengedeelte op de printplaat overgebracht.

Op die printplaat zitten 2 kleine vierkantjes ge-etst waar dus die contactjes op drukken....alleen....

Na verloop van tijd worden die vierkantjes wat vuil, slijten een beetje waardoor de spanning bij een slecht wegdek even wegvalt alleen dan schakelt de GPS helemaal uit en kan je weer opnieuw beginnen etc.

De oplossing zou ik inderdaad alleen aanraden als er en geen garantie meer op t apparaat zit en als je lichtelijk handig bent.

de oplossing die ik heb toegepast is om een 'harde' verbinding tussen die 2 vierkante contactvlakjes en de batterijen te maken dmv 2 draadjes die ik aan die vlakjes heb vastgesoldeerd.

die draadjes door een klein gaatje naar de binnenkant vh batterijen gedeelte gebracht (in t midden zit een opstaand randje om de batterijen op z'n plaats te houden, bovenin kan je mooi een klein gaatje boren) en aan die naar buiten gebrachte draden een stukje massief, stijver draad solderen wat weer goed achter de batterijklemmetjes te steken is.

Zo krijg je een goede elektrische verbinding van de voedingsspanning.

Heb bij 2 etrexen dit gedaan (ook mijn opvolger van de eerste etrex die ik had had dit probleem) en bij beide is toen het probleem weg gegaan.
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 10 sep 2012 21:26

Dank je voor de tip. Hoe haal je de twee helften van elkaar af?

Het is inderdaad een uiterste oplossing. Ik ga toch eerst nog kijken of Ik 'm om kan ruilen. Als dat niet lukt is het wellicht een optie om jouw oplossing toe te passen.

@ ultra_ivo ik weet niet wat de gereduceerde prijs is geweest maar ik zie het eigenlijk niet zitten om geld uit te geven aan dit apparaat de kans dat je binnen een jaar weer een defecte hebt is meer dan reëel. Ik kan 'm nog wel gebruiken bij het wandelen en dan misschien maar een Bryton, Mio cycle of de eerder genoemde Holux voor op de fiets. Het is alleen zo jammer dat je over de Holux zo weinig te weten komt. Eigenlijk ben ik toch een beetje huiverig voor weer een Garmin geworden. Het enige is wel dat de Garmin de enige is waar je zover ik weet zelf andere kaarten op kunt zetten, en dan bedoel ik OSM. Van de Holux weet ik inmiddels wel dat je zelf kaarten kunt maken.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 10 sep 2012 22:45

2 helften van elkaar af:
haal de rubberen rand er af (doe dat met beleid, anders rekt ie te veel en krijg je m niet meer strak er op)

Dan zie je vanzelf de naad zitten van de 2 helften. Dat zit binnenin met een kliksysteem, moet je even goed naar kijken en met beleid gepast geweld gebruiken.......

rest zie je vanzelf.

In elkaar is makkelijk (klik) maar die rubberen band er weer omheen wat lastiger althans, dat ie ook weer blijft zitten.
ik heb dun dubbelzijdig plakband gebruikt na diverse andere lijmmiddelen gebruikt te hebben die niet werkten, dit werkt voor mij t beste.

Maar inderdaad, pas doen als er geen andere mogelijkheden meer zijn maar t is wel de oplossing voor t probleem.

succes,
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 11 sep 2012 10:36

Bij mij is de Etrex al weer 2 jaar vervangen door een Edge 800, maar ik kan me herinneren dat het probleem veroorzaakt werd door de bevestiging aan de afdekplaat van de batterijen, Een RAM mount houder monteren waar de Etrex in past en het probleem is voorbij.
[img=http://img140.imageshack.us/img140/5300 ... opy.th.jpg]
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Plaats reactie