trapas loopt stroef
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Zo zie je maar, die oude cartridge bracket assen waren ( zijn ) zo gek nog niet.
Ik snap nog steeds niet waar die buitenboordlagers goed voor zijn, behalve dan voor het spekken van de kas van de onderdelenfabrikant ...
Ik snap nog steeds niet waar die buitenboordlagers goed voor zijn, behalve dan voor het spekken van de kas van de onderdelenfabrikant ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
litespeed schreef: Je begrijpt het nog niet... Het gaat om het systeem. Mijn racert met GXP loopt redelijk soepel. Mijn TT met GXP loopt zeer stroef.
dus dan hangt het af van cup tot cup ? Kun je in de winkel ff alle doosjes gaan open doen en kijken welke het soepelste bolt ???
Als er dan meerdere zijn die zo stroef bollen, dan ben ik eigenlijk wel eens curieus hoeveel watt dat opslorpt. Ooit zal iemand daar wel eens een test met gedaan hebben.
Zijn cups met keramische lager dan een optie ?? Of loopt dat allemaal ongeveer hetzelfde (omwille van het design)
http://www.ceramicbiking.be/
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
perrush schreef:litespeed schreef: Je begrijpt het nog niet... Het gaat om het systeem. Mijn racert met GXP loopt redelijk soepel. Mijn TT met GXP loopt zeer stroef.
dus dan hangt het af van cup tot cup ? Kun je in de winkel ff alle doosjes gaan open doen en kijken welke het soepelste bolt ???
Nee, het verschilt niet zo zeer van cup tot cup, maar van de cup op het ene frame en de cup op het andere frame. Dit systeem is erg gevoelig voor de uitlijning van de bracketvlakken aan weerskanten. Die afhankelijkheid hadden ze er nooit in moeten stoppen. De oude cartridge assen (zowel van Shimano als de vierkante as van Campa) werken onafhankelijk van die vlakheid.
litespeed schreef:Nee, het verschilt niet zo zeer van cup tot cup, maar van de cup op het ene frame en de cup op het andere frame. Dit systeem is erg gevoelig voor de uitlijning van de bracketvlakken aan weerskanten. Die afhankelijkheid hadden ze er nooit in moeten stoppen. De oude cartridge assen (zowel van Shimano als de vierkante as van Campa) werken onafhankelijk van die vlakheid.
ha, kijk weer wat geleerd.
Maar ...
waarom lopen de cups op mijn scott (sram) dan veel soepeler deze deze op de merckx (ultegra) ... ... ZONDER dat er een as in zit. Als je met je vinger de binnenste ring ronddraait voel je al direct het verschil.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
perrush schreef:
waarom lopen de cups op mijn scott (sram) dan veel soepeler deze deze op de merckx (ultegra) ... ... ZONDER dat er een as in zit. Als je met je vinger de binnenste ring ronddraait voel je al direct het verschil.
Shimano beweert dat de weerstand onder druk telt, maar over het algemeen zijn Shimano lagers niet de beste. Als de prestaties tellen worden deze lagers meestal door keramische vervangen. Bij Campa zitten deze er al standaard in bij de betere modellen.
Je hoort dat idd vaak. Je moet de belasting onder druk meten, niet arbeidsloos. Maar ik zou dan toch graag een test daarvan zien. Persoonlijk geloof ik het niet zo. Iets dat niet goed bolt zonder druk gaat imho niet beter bollen onder druk. Zelfde discussie heb ik al gehad over slepende freewheelen ... maar das weer een andere zaak.
Keramische lagers ... tja, de één zegt dat dit beter is, de andere zegt dan weer dat de toerentallen bij het fietsen niet hoog genoeg zijn om nut te hebben. Nu is een BB met keramische lagers wel te overwegen. Zoiets val je niet makkelijk stuk, dus in principe moet je dat maar 1 keer om de zoveel km betalen.
Keramische lagers ... tja, de één zegt dat dit beter is, de andere zegt dan weer dat de toerentallen bij het fietsen niet hoog genoeg zijn om nut te hebben. Nu is een BB met keramische lagers wel te overwegen. Zoiets val je niet makkelijk stuk, dus in principe moet je dat maar 1 keer om de zoveel km betalen.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb hetzelfde met mijn FSA crank in een Cannondale SSix frame met BB30. Een slinger aan de crank (zonder ketting), nog geen twee keer rond. Ik hoor ook een suizend geluid.
Het kan 100 keer waar zijn dat het nauwelijks weerstand oplevert, vreemd is het wel. Als we onze fiets tiptop in orde maken, willen we dat alles perfect soepel loopt, toch? Wiellagers, derailleurwieltjes, alles lopen we langs. We willen het niet voelen en ook niet horen. En de crank-as, waar alle kracht van de goed getrainde benen doorheen gaat, mag dan wel stroef lopen? Lijkt me niet.
Het kan 100 keer waar zijn dat het nauwelijks weerstand oplevert, vreemd is het wel. Als we onze fiets tiptop in orde maken, willen we dat alles perfect soepel loopt, toch? Wiellagers, derailleurwieltjes, alles lopen we langs. We willen het niet voelen en ook niet horen. En de crank-as, waar alle kracht van de goed getrainde benen doorheen gaat, mag dan wel stroef lopen? Lijkt me niet.
Cannondale Supersix Evo Ultegra, upgraded.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
In veel gevallen is het niet het lager zelf dat de weerstand veroorzaakt, maar het vet in het lager.
Het zou dus zo maar zo kunnen zijn dat Shimano meer of dikker vet in zijn lagers heeft dan een ander merk.
Dit hoeft dus helemaal geen nadeel te zijn. Misschien zelfs een voordeel.
Pas wanneer een lager korrelig loopt moet je je zorgen gaan maken.
Een slinger aan je crank zonder ketting is wel de meest nutteloze test die je kunt uitvoeren, alhoewel het wel mooi staat als jet in een videofragment wilt uploaden naar Youtube. Dat dan weer wel.
Het zou dus zo maar zo kunnen zijn dat Shimano meer of dikker vet in zijn lagers heeft dan een ander merk.
Dit hoeft dus helemaal geen nadeel te zijn. Misschien zelfs een voordeel.
Pas wanneer een lager korrelig loopt moet je je zorgen gaan maken.
Een slinger aan je crank zonder ketting is wel de meest nutteloze test die je kunt uitvoeren, alhoewel het wel mooi staat als jet in een videofragment wilt uploaden naar Youtube. Dat dan weer wel.
De kogellagers zelf veroorzaken geen weerstand van enige betekenis, het zijn altijd stug vet en/of afdichtingen.
Afdichtingen weg en motorolie erin en je cranks "spinnen forever".
Afdichtingen weg en motorolie erin en je cranks "spinnen forever".
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
+1
En dat is mooi voor een PR op de binnenbaan, maar buit'n in de reg'n is een ander verhaal