Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

"Doorschieten" bij flink kracht zetten

Gebruikersavatar
superfrog
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:19
Locatie: Asolo, Italie

Gebruikersavatar superfrog 04 aug 2011 21:05

Haha, nou dat laat ik dus zeker even door de FM doen de eerste keer.. :oops:

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 05 aug 2011 21:10

Het lijkt me eigenlijk hoogst onwaarschijnlijk dat het het freeweel is, zeker als het alleen bij veel kracht zetten is. dan lijkt het mij gewoon de tandwielen...

Maar als hij aangeeft dat de ketting en cassette vervangen zijn kan het ook juist de tandwielen voor zijn die versleten zijn..
heeft hij het op bijde bladen? buitenblad en binnen blad??? (vaak is vervangen van 1 blad dan wel voldoende..)
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
superfrog
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:19
Locatie: Asolo, Italie

Gebruikersavatar superfrog 06 aug 2011 12:53

Ik heb het alleen als ik op het kleine blad kracht zet. Ik zal vanmiddag eens een foto maken van de tandwielen.. Hoop dat dat het is, lijkt me makkelijker vervangen ;)

Gebruikersavatar
superfrog
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:19
Locatie: Asolo, Italie

Gebruikersavatar superfrog 06 aug 2011 15:16

Nu dan eindelijk de lang beloofde foto's!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
superfrog
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:19
Locatie: Asolo, Italie

Gebruikersavatar superfrog 06 aug 2011 15:27

En dan gelijk even een vraag erachteraan...kan ik de tandwielen verwisselen zonder het crankstel te openen/verwijderen? :oops: (Domme vraag, ik weet het) Heb geen cranktrekker namelijk....

janjanssen-parijsnice
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 26 jul 2010 19:47

janjanssen-parijsnice 06 aug 2011 15:40

Ja, je kunt je tandwielen voor verwisselen zonder dat je de cranks verwijderd.

Gebruikersavatar
superfrog
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:19
Locatie: Asolo, Italie

Gebruikersavatar superfrog 06 aug 2011 15:47

Ah, pak van mn hart! ;) En, wat denk je van de staat van de voorbladen?

Gebruikersavatar
superfrog
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:19
Locatie: Asolo, Italie

Gebruikersavatar superfrog 07 aug 2011 18:27

Niemand? Wil eigenlijk maandag gelijk tandwielen halen als jullie ze als "versleten" betitelen. Dat doorschieten is echt niet tof :(

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 07 aug 2011 21:52

Je voorbladen lijken mij niet zodanig versleten dat die vervangen moeten worden.

Het doorschieten kan komen door één stijve schakel in je ketting, gebeurt wel eens als je de ketting los hebt gehad of een nieuwe monteert.
Om dit te zien doe dit: zet je fiets neer en draai langzaam achteruit met je trapper. Kijk onderwijl naar je derailleurwiletjes.Als je daar een schokje ziet kan dat duiden op een stijve schakel. De schakel los maken is niet moeilijk. Soms even aandraaien met een kettingpons maar meestal is de ketting een beetje haaks op de scharnierrichting buigen voldoende.

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 08 aug 2011 00:43

Het buitenblad ziet er niet fantastich uit maar het binnenblad zier uit juist best goed uit. Als je zegt dat het alleen op je binnenblad gebeurt is slijtage daarvan niet de oorzaak..

(let maar op op je buitenblad begin je de "haaievin" tanden te krijgen.. op je binnenblad nog niet....)

Bovenstaande optie kan ook zeker het probleem zijn...
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 08 aug 2011 07:24

Als het de body is, dan voelt het alsof je opeens in het luchtledige trapt (zonder weerstand dus), als het de cassette is, dan hoor je dat de ketting over het kransje schiet.

De cassette kan je heel eenvoudig met een Rohloff gereedschapje testen. Heb ik hier liggen, maar je zal wel niet bij mij in de buurt wonen (oosten)?

Voor mij i s de cassette de meest waarschijnlijke oorzaak. Ik heb wel met voorbladen gereden die bijna weggesleten waren, maar daar schoot de ketting NOOIT overheen.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
superfrog
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:19
Locatie: Asolo, Italie

Gebruikersavatar superfrog 08 aug 2011 09:39

diogenes schreef:Als het de body is, dan voelt het alsof je opeens in het luchtledige trapt (zonder weerstand dus)
Ah, dan is het dat dus zeker niet. Heb dit ooit in het verleden inderdaad wel een keer gehad, voelt heel anders. Nu voelt het echt alsof de ketting ergens overheen schiet (of voor, of achter).
De cassette kan je heel eenvoudig met een Rohloff gereedschapje testen. Heb ik hier liggen, maar je zal wel niet bij mij in de buurt wonen (oosten)?
Hmm, nee. Ik woon in Italie ;)
Voor mij i s de cassette de meest waarschijnlijke oorzaak. Ik heb wel met voorbladen gereden die bijna weggesleten waren, maar daar schoot de ketting NOOIT overheen.
Aha, ik zal vanmiddag/vanavond dan eens aan de lokale FM vragen of hij het voor me kan testen. Ik vind het zo raar, want die kerel die me deze fiets verkocht heeft, zegt dat er een nieuwe cassette (of zo goed als nieuwe) en nieuwe ketting opzit. Straks in de lunch pauze eerst maar eens die ketting controleren, wat hierboven vermeld staat.

Dank allen voor de hulp!!!

Plaats reactie