"Doorschieten" bij flink kracht zetten
-
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19
Het lijkt me eigenlijk hoogst onwaarschijnlijk dat het het freeweel is, zeker als het alleen bij veel kracht zetten is. dan lijkt het mij gewoon de tandwielen...
Maar als hij aangeeft dat de ketting en cassette vervangen zijn kan het ook juist de tandwielen voor zijn die versleten zijn..
heeft hij het op bijde bladen? buitenblad en binnen blad??? (vaak is vervangen van 1 blad dan wel voldoende..)
Maar als hij aangeeft dat de ketting en cassette vervangen zijn kan het ook juist de tandwielen voor zijn die versleten zijn..
heeft hij het op bijde bladen? buitenblad en binnen blad??? (vaak is vervangen van 1 blad dan wel voldoende..)
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
-
- Forum-lid
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 26 jul 2010 19:47
Ja, je kunt je tandwielen voor verwisselen zonder dat je de cranks verwijderd.
Je voorbladen lijken mij niet zodanig versleten dat die vervangen moeten worden.
Het doorschieten kan komen door één stijve schakel in je ketting, gebeurt wel eens als je de ketting los hebt gehad of een nieuwe monteert.
Om dit te zien doe dit: zet je fiets neer en draai langzaam achteruit met je trapper. Kijk onderwijl naar je derailleurwiletjes.Als je daar een schokje ziet kan dat duiden op een stijve schakel. De schakel los maken is niet moeilijk. Soms even aandraaien met een kettingpons maar meestal is de ketting een beetje haaks op de scharnierrichting buigen voldoende.
Het doorschieten kan komen door één stijve schakel in je ketting, gebeurt wel eens als je de ketting los hebt gehad of een nieuwe monteert.
Om dit te zien doe dit: zet je fiets neer en draai langzaam achteruit met je trapper. Kijk onderwijl naar je derailleurwiletjes.Als je daar een schokje ziet kan dat duiden op een stijve schakel. De schakel los maken is niet moeilijk. Soms even aandraaien met een kettingpons maar meestal is de ketting een beetje haaks op de scharnierrichting buigen voldoende.
-
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19
Het buitenblad ziet er niet fantastich uit maar het binnenblad zier uit juist best goed uit. Als je zegt dat het alleen op je binnenblad gebeurt is slijtage daarvan niet de oorzaak..
(let maar op op je buitenblad begin je de "haaievin" tanden te krijgen.. op je binnenblad nog niet....)
Bovenstaande optie kan ook zeker het probleem zijn...
(let maar op op je buitenblad begin je de "haaievin" tanden te krijgen.. op je binnenblad nog niet....)
Bovenstaande optie kan ook zeker het probleem zijn...
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Als het de body is, dan voelt het alsof je opeens in het luchtledige trapt (zonder weerstand dus), als het de cassette is, dan hoor je dat de ketting over het kransje schiet.
De cassette kan je heel eenvoudig met een Rohloff gereedschapje testen. Heb ik hier liggen, maar je zal wel niet bij mij in de buurt wonen (oosten)?
Voor mij i s de cassette de meest waarschijnlijke oorzaak. Ik heb wel met voorbladen gereden die bijna weggesleten waren, maar daar schoot de ketting NOOIT overheen.
De cassette kan je heel eenvoudig met een Rohloff gereedschapje testen. Heb ik hier liggen, maar je zal wel niet bij mij in de buurt wonen (oosten)?
Voor mij i s de cassette de meest waarschijnlijke oorzaak. Ik heb wel met voorbladen gereden die bijna weggesleten waren, maar daar schoot de ketting NOOIT overheen.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Ah, dan is het dat dus zeker niet. Heb dit ooit in het verleden inderdaad wel een keer gehad, voelt heel anders. Nu voelt het echt alsof de ketting ergens overheen schiet (of voor, of achter).diogenes schreef:Als het de body is, dan voelt het alsof je opeens in het luchtledige trapt (zonder weerstand dus)
Hmm, nee. Ik woon in ItalieDe cassette kan je heel eenvoudig met een Rohloff gereedschapje testen. Heb ik hier liggen, maar je zal wel niet bij mij in de buurt wonen (oosten)?
Aha, ik zal vanmiddag/vanavond dan eens aan de lokale FM vragen of hij het voor me kan testen. Ik vind het zo raar, want die kerel die me deze fiets verkocht heeft, zegt dat er een nieuwe cassette (of zo goed als nieuwe) en nieuwe ketting opzit. Straks in de lunch pauze eerst maar eens die ketting controleren, wat hierboven vermeld staat.Voor mij i s de cassette de meest waarschijnlijke oorzaak. Ik heb wel met voorbladen gereden die bijna weggesleten waren, maar daar schoot de ketting NOOIT overheen.
Dank allen voor de hulp!!!