Fietsendrager
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Gamiel, je geeft 't zelf al aan. Als je een ski bocht maakt dan duwt jouw 70? 80? kg mee bij een snelheid van 60-70 km/h. Als je zo'n ski-bocht maakt staat de fiets rechter op, waardoor de positie steeds meer te vergelijken is met een fiets op 't dak. Al rij je met 160 km/h door dezelfde bocht met de auto (wat je nooit gaat lukken), dan komt er nog steeds maar een fractie van de krachten op de vork te staan.
@Surfzeeuw, carbon patten ga je niet versterken met glasvezel. Daar zou je de boel enkel mee verzwakken. De patten zijn gewoon van carbon met epoxy gemaakt, in de meeste gevallen is het pat gewoon een plaat carbon. Enkel een klein aantal extreem lichte vorken heeft holle patten.
@Surfzeeuw, carbon patten ga je niet versterken met glasvezel. Daar zou je de boel enkel mee verzwakken. De patten zijn gewoon van carbon met epoxy gemaakt, in de meeste gevallen is het pat gewoon een plaat carbon. Enkel een klein aantal extreem lichte vorken heeft holle patten.
En jij ben de alwetende? Flauw en goedkoop. Die opmerking kop ik graag terug. Ik wil best iets aannemen van een ander, maar niet zonder degelijke en toestbare onderbouwing. Denk dat alle anderen (inclusief jijzelf) die bijdragen aan dit topic net zoveel (of weinig) nuttige kennis en ervaring hebben op dit gebied.litespeed schreef:@gamiel: Je wordt niet gehinderd door enige kennis blijkt wel. Kan wel heel goed werken voor een frisse kijk op zaken, maar uiteindelijk moet je ook iets kunnen aannemen van een ander.
Kan jij me een berekening voorleggen met het verschil tussen belasting op je patten als ze 1) gefixeerd zijn in je dakdrager in een bocht en 2) rijdend op je fiets in een bocht?
Wat is dan de reden dat sommige fabrikanten beperkingen opleggen wat betreft vorkinklemming + carbonnen patten + drakdrager? Zijwaartse belasting (wrikken) misschien?
@ amc: in een bocht duwt mijn gewicht (84 kg ) idd op de vork, maar hoofdzakelijk in het verlengde van de vork. Het gaat mij meer om het verhaal zijdelingse belasting op je patten/vork gefixeerd in een dakdrager. De verticale component geloof ik wel.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Waarom zou ik met een berekening aan moeten komen (wat relatief veel tijd kost) als ik het kwalitatief al beargumenteerd heb? Dan ligt de beperking toch echt bij jou. Ik krijg overigens niet het idee dat je mijn berekening zou kunnen volgen als ik je postings hier lees.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Maar niet als je een ski bocht maakt. Want dan hou je de fiets rechter en komt dus de kracht zijwaarts op de vork terecht ipv in het verlengde.gamiel schreef: @ amc: in een bocht duwt mijn gewicht (84 kg ) idd op de vork, maar hoofdzakelijk in het verlengde van de vork. Het gaat mij meer om het verhaal zijdelingse belasting op je patten/vork gefixeerd in een dakdrager. De verticale component geloof ik wel.
Berekeningen maken leidt nergens toe in deze, je kan 't gewoon beredeneren.
Je hebt wel erg snel je mening klaar, onderschat mensen op basis van een paar posts, maar dat is meer jouw tekortkoming, zal me verder niet storen aan je toon.litespeed schreef:Waarom zou ik met een berekening aan moeten komen (wat relatief veel tijd kost) als ik het kwalitatief al beargumenteerd heb? Dan ligt de beperking toch echt bij jou. Ik krijg overigens niet het idee dat je mijn berekening zou kunnen volgen als ik je postings hier lees.
Je kwalitatieve agrument is te beperkt, je gaat voorbij aan zijdelingse belasting en trillingen igv inklemming van de voorvork op een dakdrager. Aangezien je je de berekening niet wilt of kunt leveren, blijft mijn vraag onbeantwoord. Jammer
Je gaat nog voorbij aan de volgende vraag: wat is dan de reden dat sommige fabrikanten beperkingen opleggen wat betreft vorkinklemming + carbonnen patten + drakdrager? Zijwaartse belasting (wrikken) misschien?
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Ik ben ook niet gehinderd door al teveel kennis
Maar anderen wel: enige onderbouwing met wat cijfers en tests:
http://velonews.competitor.com/2003/11/ ... forks_5212" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begon mij inmiddels ook af te vragen hoe het met die carbon padden zit.. de opmerking die ik maakte, was omdat de gebruiksaanwijzing bij mij vermeldde dat het setje daar niet geschikt voor is.
Nu heb ik nooit een fiets gehad met carbon padden, maar het lijkt er op, na wat zoeken, dat het probleem de vorm van de meeste carbon padden betreft. Die lijken meestal een extra opstaand randje te hebben die om de moer van je snelspanner heen valt. Volgens mij is de snelspanner van mij dakdrager grover uitgevoerd, en wellicht past het daarom niet netjes...
Maar anderen wel: enige onderbouwing met wat cijfers en tests:
http://velonews.competitor.com/2003/11/ ... forks_5212" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begon mij inmiddels ook af te vragen hoe het met die carbon padden zit.. de opmerking die ik maakte, was omdat de gebruiksaanwijzing bij mij vermeldde dat het setje daar niet geschikt voor is.
Nu heb ik nooit een fiets gehad met carbon padden, maar het lijkt er op, na wat zoeken, dat het probleem de vorm van de meeste carbon padden betreft. Die lijken meestal een extra opstaand randje te hebben die om de moer van je snelspanner heen valt. Volgens mij is de snelspanner van mij dakdrager grover uitgevoerd, en wellicht past het daarom niet netjes...
Leuk stukje. wel wat gedateerd, maar de essentie zal nog wel overeind staan. Hoewel de vorken van 10 jaar terug niet de vorken van vandaag zullen zijn ... De test gaat volgens mij alleen over alu dropouts en carbon vorken. Tijd voor een nieuwe test, met een carbon vork+ carbon drop-outmartijnm schreef:Ik ben ook niet gehinderd door al teveel kennis
Maar anderen wel: enige onderbouwing met wat cijfers en tests:
http://velonews.competitor.com/2003/11/ ... forks_5212" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat randje zit ook bij (heel veel) alu dropouts.martijnm schreef: Die lijken meestal een extra opstaand randje te hebben die om de moer van je snelspanner heen valt. Volgens mij is de snelspanner van mij dakdrager grover uitgevoerd, en wellicht past het daarom niet netjes...
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Ik vind deze uitspraak straffer. Jij kent de achtergronden van iedereen in dit topic?gamiel schreef:Denk dat alle anderen (inclusief jijzelf) die bijdragen aan dit topic net zoveel (of weinig) nuttige kennis en ervaring hebben op dit gebied.
Trillingen? Jij rijdt zonder vering in je auto?
Het zal idd wel een praktisch puntje zijn ipv hokusspokus-belastingen.
Nee, juist niet,en daarom maak ik geen onderscheid tussen het (vermoedelijk) hebben van wel en geen kennis. Jij deed dat als heel snel wel. Maar daar zal ik me maar niet meer aan storen.litespeed schreef:Ik vind deze uitspraak straffer. Jij kent de achtergronden van iedereen in dit topic?gamiel schreef:Denk dat alle anderen (inclusief jijzelf) die bijdragen aan dit topic net zoveel (of weinig) nuttige kennis en ervaring hebben op dit gebied.
Ooit wel eens goed gekeken naar een fiets die op een dakdrager staat bij een rijdende auto? Kom anders een keer langs, maken we een proefrit, desgewenst met jouw fiets op het dak.litespeed schreef: Trillingen? Jij rijdt zonder vering in je auto?
Ben trouwens benieuwd naar jouw auto, die schijnbaar zodanig is geveerd dat alles wat op het dak gemonteerd/gefixeerd is trillingsvrij een autoreis doorstaat. Welke Citroën is dat?
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26 jul 2011 18:11
Ik ben er wel uit hoor heren. Bedankt voor jullie bijdragen.
Groet!
Groet!
Dan ben ik toch benieuwd hoe je je fiets gaat vervoeren. Wat heb je besloten?Bianchi Infinito schreef:Ik ben er wel uit hoor heren. Bedankt voor jullie bijdragen.
Groet!
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.