Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD pedaal goed voor op racefiets beginner ?

montalbano
Forum-lid

montalbano 23 aug 2011 11:13

Ik heb bewust voor SPD (zonder SL) in combinatie met RT (Road Touring) schoenen gekozen waar de plaatjes in verzonken zitten, zodat er ook nog fatsoenlijk gelopen kan worden. Ik vind het heerlijk fietsen en meer dan acceptabel lopen.

franskarel
Forum-lid

franskarel 23 aug 2011 11:34

havana schreef :Ja, die bestaan nog maar worden nu verkocht onder de noemer 'spinningschoen'
Ook zijn er vandaag de dag MTB schoenen o.a. van Sidi,Specialized,enz.die op een even hoog niveau staan als raceschoenen.Lijken alleen wat zwaarder (logger) dan raceschoenen omdat er noppen onder de zool zitten waar de plaatjes tussen zitten.
Shimano heeft in zijn assortiment spd pedalen (PD-A520,PD-A530, PD-A600) zitten met een wat groter platform zodat je niet alleen maar op het spd plaatje steunt.
Ik ben overgestapt (als tourrijder) van spd-sl naar spd en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.
Als pedalen gebruik ik de Shimano PD-A600 (Ultegra niveau) met Specialized Pro MTB schoenen.De Pro
schoenen hebben wel een carbon zool waardoor het plaatje sowieso minder snel gaat doordrukken alhoewel ik hier met goedkope Shimano schoenen ook geen last van had.
Laatst gewijzigd door franskarel op 23 aug 2011 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 23 aug 2011 11:55

Bij toertochten zie je inderdaad een hoop SPD. Volgens mij puur omdat er schoenen zijn waarin deze plaatjes verzonken zitten zodat je er nog fatsoenlijk op kunt lopen. Bij toertochten is dit soms wel fijn. Bij de start, finish, controlepunten en eventueel een terras loop je toch al snel een flink stuk.

Een nog niet genoemd van SPD-SL is volgens mij de zijdelingse speling die je hebt (bij de gele plaatjes, niet bij de rode). Die heb je bij SPD volgens mij helemaal niet. Bij niet perfect afgestelde plaatjes zul je dan (in theorie) wat minder snel last van blessures moeten krijgen.

Ik rijd overigens met SPD-SL. Lopen is even wennen maar is best wel te doen. Mijn schoenen hebben ook bij de hak een verhoging waardoor de voet redelijk horizontaal komt te staan. Met traplopen moet je wel enigzins oppassen.

giantpeloton
Forum-lid

giantpeloton 23 aug 2011 12:23

Heb voor mijn fietsen bewust voor SPD gekozen. Ik moet voor en na elke rit toch de trap gebruiken, wil binnen ook wel eens de schoenen aan kunnen doen en ook als ik een stuk moet lopen wil ik dat niet als een eend doen:) Ik fiets met Specialized Tahoe MTB schoenen en A-530 pedalen en heb geen klachten, maar mijn langste rit is nooit meer dan dan 3uur geweest. MTB pedalen hebben vaak aan twee zijden de mogelijkheid om in te klikken itt de race pedalen.
Ken ook een aantal serieuze hardfietsers op leeftijd:) die voor het loopcomfort dit jaar allemaal op SPD zijn overgestapt en die gasten fietsen geen m langzamer.

Onderschat trouwens ook het feit dat met MTB schoenen op je RACE fiets rijden voor veel mensen not done is, en ze op SPD SL blijven rijden omdat het er beter uitziet.
Laatst gewijzigd door giantpeloton op 23 aug 2011 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

RichardZ
Forum-lid

RichardZ 23 aug 2011 12:55

Ik rijd als toerrijder ook (al jaren) met SPD pedalen. Tegenwoordig Shimano A520, die een wat breder platform hebben. Mijn schoenen zijn van Sidi, eigenlijk MTB schoenen, die er uit zien als raceschoenen met noppen. Je loopt dus niet op de plaatjes maar op de noppen van de zool. Zowel over de kwaliteiten op de fiets als op de grond geen klachten. Laatst moest ik noodgedwongen (don't ask) een paar kilometer lopen met de fiets aan de hand. Dat ging zonder problemen.

Overigens is het niet waar dat, zoals hierboven iemand schreef, SPD plaatjes geen speling kennen zoals de gele SPD-SL plaatjes. Volgens mij verkoopt Shimano zelfs drie varianten: zonder speling, met een beetje speling en met veel speling. Bij de pedalen zat standaard een setje met "een beetje" speling. Uitklikken gaat soepel genoeg. Inklikken vind ik bij deze combinatie van schoenen/pedalen soms een beetje zoeken. Met mijn oude schoenen en tweezijdige pedalen had ik daar minder last van.
Laatst gewijzigd door RichardZ op 23 aug 2011 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas1969
Forum-lid

Bas1969 23 aug 2011 14:38

Wat een reacties ! Dank jullie wel....mijn twijfel is er nog. Is het nu zo dat je bij de SL meer speling hebt ? Dat lijkt mij namelijk wel fijner, maar daar kan ik als beginner nog geen oordeel over hebben. Ik lees veel mensen die vallen in de eerste weken wegens niet makkelijk in..of uitklikken. Is SL wat dat betreft ook veiliger? .....lastig...

RichardZ
Forum-lid

RichardZ 23 aug 2011 14:57

Bas1969 schreef:Ik lees veel mensen die vallen in de eerste weken wegens niet makkelijk in..of uitklikken. Is SL wat dat betreft ook veiliger? .....lastig...
Gewoon proberen en de eerste weken een beetje oppassen, vooral bij stoplichten e.d. Het wordt vanzelf een gewoonte om een voet uit te klikken voordat je stilstaat (en niet te wachten tot je stilstaat :D )

Bij mijn eerste setje klikpedalen had ik de spanning zo laag gezet dat ik eigenlijk nauwelijks vastzat. Na een tijdje heb ik ze strakker gezet.
Voor dat eerste setje heb ik nog even met toeclips gereden. Dat voelde pas echt onveilig in het verkeer.

Bas1969
Forum-lid

Bas1969 23 aug 2011 15:25

Ja, en al op tijd beginnen met uitklikken denk ik...rij jij met SPD ?

RichardZ
Forum-lid

RichardZ 23 aug 2011 15:41

Ik rijd met SPD en heb geen ervaring met SPD-SL.

Ik denk dat het vooral wennen is om vast te zitten aan je pedalen. Dat je moet anticiperen, tijdig uitklikken. Dat speelt bij alle typen klikpedalen. Wat dat betreft maakt het denk ik niet zoveel uit welk merk of type je kiest.

bibske
Forum-lid

bibske 23 aug 2011 17:12

Ik rij met SPD en Speedplay maar heb geen ervaring met SPD-SL. Ik vind SPD juist makkelijk uitklikken, je kan de veerspanning helemaal los zetten zoals al eerder gezegd. Speedplay heeft dat niet en gaat vooral in het begin erg moeilijk. Beide systemen geven redelijk tot veel bewegingsvrijheid wat ik erg prettig vind. SPD is zeker geen slechte keuze om te beginnen hoor, ik ben zelf overgestapt omdat... Ja waarom eigenlijk? Ik wilde nieuwe schoenen en geen MTB schoenen meer dus ook nieuwe pedalen en dan leek Speedplay wel wat. Niet echt gefundeerd dus :)

sorcees
Forum-lid

sorcees 29 aug 2011 12:10

Ik rij uitsluitend met SPD, zowel op de racefiets, de ATB als ook de singlespeed.
Ik heb maar 1 paar (goede) MTB schoenen, de neusnoppen eruit gedraaid en die lopen prima, ook bij regenweer op stalen trappen, als je daar 1x valt ben je voor altijd genezen van race schoenen.
Ik ben toerrijder en ook redelijk gefocused op veiligheid en met raceschoenen/plaatjes ben je niet echt veilig bezig (te voet dan).

goosman
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar goosman 29 aug 2011 12:23

Hier ook goede ervaringen met SPD, rijdt er al jaren mee zonder problemen, en heb er mijn huidige 2 fietsen én die van mijn dochter mee uitgerust. Zeker in combinatie met een schoen met stijve zool (zelf heb ik de Mavic Cyclotour) is er voldoende contactoppervlak. Zoals eerder gezegd is de veerspanning makkelijk instelbaar, levert geen enkel probleem met uitklikken. Een voordeeltje van SPD ten opzichte van SL is dat je er makkelijker inklikt, omdat de pedaalstand niet uitmaakt (je hebt 2 kanten waar je kunt inklikken).
Chi va piano, va sano e va lontano !

Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010

http://goosman41.blogspot.com

Plaats reactie