Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

giant defy vs giant tcr

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 30 aug 2011 09:14

drestar schreef:wouw man! dat heb je zeer mooi gedaan, zo wil ik dat ook en ik vind het nog mooi staan ook,
love it :P

maar onder welke hoek heb je de stuurpen? ging die er zo op? het lijkt wel of je de buis waar de stuurpen op zit langer hebt gemaakt?

en welke maat fiets heb je?

ik zelf ben 1 meter 83 met binnenbeenlengte 88cm en ben van plan een M/L te gaan kopen,waarbij de zadelpen net zo ver uitsteekt als bij jou op de foto als mijn been bijna gestrekt is als ik erop zit en de trapper naar beneden staat,

en ik vond de tcr echt wel een lekkere fiets, merkte weinig verschil met de defy behalve de stuurhoogte

Je moet een natuurlijk goed aan laten meten, maar lijkt dat een M / L een beetje aan de kleine kant zal zijn, ik ben 1,78 met een BBL van 82 a 83 cm en rijd op een TCR1 in de maat M / L, ik zit hier perfect op..

Heb een bij salden gekocht en ze hebben mij helemaal nagemeten en toen passend op de fiets, de L was zeker te groot en de M was voor mij te klein.

Zoals gezegd is de TCR1 wel redelijk race georienteerd, daar moet je van houden, dus erop zitten moet je zo wie zo

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 30 aug 2011 09:43

Misschien moet je ook eens naar andere merken kijken. Volgens mij heb je bij Giant al snel een sportieve zit te pakken (lage vorkbuis, dus laag stuur). In mijn zoektocht kwam ik een aantal fietsen tegen met een vrij lange vorkbuis. Dit waren de Bulls Desert Falcon (en waarschijnlijk ook de Harrier), een aantal Trek fietsen en ook Haibike. Allemaal ook erg mooie fietsen, doch niet de looks van de TCR natuurlijk. Ik denk alleen dat een goede zit belangrijker is dan de looks... De Bulls en de Haibike moeten volgens mij ook prima verkrijgbaar zijn met 105 (10 speed dus) met het budget wat je hebt.

Overigens bestaan er inderdaad stuurpennen met een grotere hoek. Deze zijn wat lastiger verkrijgbaar en zullen vrijwel nooit op voorraad zijn. Het ziet er ook absoluut niet uit en je fiets gaat er zoals eerder gezegd, niet beter door sturen. Ik heb zelf ruim een jaar rondgereden op een tweedehands met zo'n achterlijke stuurpen. Inmiddels ben ik toch blij met mijn nieuwe fiets met de juiste maat.

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 30 aug 2011 10:14

oke allen bedankt,dus jullie denken dat een M/L sowieso te klein voor mij is,ik vond idd ook wel een beetje dat de fiets erg klein uitviel,heb er ook expres mee in de spiegeling van ramen gefietst om me eigen er eens op te bekijken en vond hem klein staan ten opzichte van mezelf,

ik vind jullie adviezen heel goed en logisch klinken,en idd, ik vind de giant tcr een hele mooie fiets,maar het is natuurlijk veel belangrijker hoe je op een fiets zit, ik ga als beginner 900 euro uitgeven en het is niet de bedoeling dat ik het rijden op een racefiets straks niet leuk ga vinden omdat ik overal last van ga krijgen,ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik door al die jaren op de sportschool dat ik getraint heb met zware gewichten wat slijtage op mijn nek heb opgelopen. heb aan het testen van gister ook al een beetje last voel ik vandaag,(heb dan best toch wel redelijk veel rondjes gefietst omdat ik er maar niet uitkwam)ik moet dus niet teveel mijn hoofd achterover gaan houden,ik ben nu 38 jaar en heb ook al een hernia in de rug gehad en vervelende schouderblessure's waarvan ik aan de rechterschouder nog last heb,maar ik ga vandaag nog naar een Bulls Desert Falcon kijken,er eens een stukje op fietsen met het stuur zo hoog mogelijk en dan kijken hoe dat zit, ik vind de bulls maar een gewonere fiets om te zien vergeleken bij de giant tcr maar voor hetzelfde geld zit er weer wel een ultegra op,

over de defy ben ik ook nog gaan nadenken,maar ,daar zou ik dan 825 euro voor moeten betalen ,maar het houd me een beetje tegen dat er tiagra op zit en het 9 speed is, dan vind ik die prijs best hoog vergeleken met de tcr die ik voor 900 euro kan kopen al 10 speed is met 105 erop, ik kan wel gaan wachten tot er nieuwe modellen zijn maar ik wil er niet meer geld aan uitgeven dan 900 euro,en nu gaat alles van 2011 weg met kortingen en kan ik hopelijk in september nog een mooie maand fietsen,

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 30 aug 2011 10:37

drestar schreef:oke allen bedankt,dus jullie denken dat een M/L sowieso te klein voor mij is,ik vond idd ook wel een beetje dat de fiets erg klein uitviel,heb er ook expres mee in de spiegeling van ramen gefietst om me eigen er eens op te bekijken en vond hem klein staan ten opzichte van mezelf,

ik vind jullie adviezen heel goed en logisch klinken,en idd, ik vind de giant tcr een hele mooie fiets,maar het is natuurlijk veel belangrijker hoe je op een fiets zit, ik ga als beginner 900 euro uitgeven en het is niet de bedoeling dat ik het rijden op een racefiets straks niet leuk ga vinden omdat ik overal last van ga krijgen,ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik door al die jaren op de sportschool dat ik getraint heb met zware gewichten wat slijtage op mijn nek heb opgelopen. heb aan het testen van gister ook al een beetje last voel ik vandaag,(heb dan best toch wel redelijk veel rondjes gefietst omdat ik er maar niet uitkwam)ik moet dus niet teveel mijn hoofd achterover gaan houden,ik ben nu 38 jaar en heb ook al een hernia in de rug gehad en vervelende schouderblessure's waarvan ik aan de rechterschouder nog last heb,maar ik ga vandaag nog naar een Bulls Desert Falcon kijken,er eens een stukje op fietsen met het stuur zo hoog mogelijk en dan kijken hoe dat zit, ik vind de bulls maar een gewonere fiets om te zien vergeleken bij de giant tcr maar voor hetzelfde geld zit er weer wel een ultegra op,

over de defy ben ik ook nog gaan nadenken,maar ,daar zou ik dan 825 euro voor moeten betalen ,maar het houd me een beetje tegen dat er tiagra op zit en het 9 speed is, dan vind ik die prijs best hoog vergeleken met de tcr die ik voor 900 euro kan kopen al 10 speed is met 105 erop, ik kan wel gaan wachten tot er nieuwe modellen zijn maar ik wil er niet meer geld aan uitgeven dan 900 euro,en nu gaat alles van 2011 weg met kortingen en kan ik hopelijk in september nog een mooie maand fietsen,
In de ramen van een etalage kijken om te zien of je goed op een fiets zit, lijkt me geen goed idee. Laat een degelijke meting uitvoeren! Zeker gezien de lichamelijke problemen die je al eerder had!

De Bulls ziet er inderdaad wat gewoner uit. De TCR oogt wellicht wat sportiever en is wellicht ook wat sneller. Houd er echter rekening mee dat de snelste fietsen alles behalve comfortabel zijn!

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 30 aug 2011 11:30

de FM verkoper zei dat een M voor mij te klein was en een L te groot, dus daarom volgens hem een M/L ,nu kwam de afstand van de ligbuis wel overeen met de maatvoering die ik heb laten bereken bij zisemybike.com ,dus die afstand was wel goed, ook bij de zithoogte stak het zadel niet ver uit het frame,zadelhoogte vanuit het hart trapas op 72cm was goed voor mij,

ik denk dat het kiezen gaat worden tussen de Giant Defy en de Bulls Falcon Desert, welke van de twee zal technisch en geometrisch beter zijn voor iemand met langere benen (88cm) met een totale lengte van 1 meter 83 ??

ik merkte wel dat ik met de giant defy keihard een bocht in kon rijden,alleen die 9 speed vind ik erg jammer,
er is wel een 105 3x10 speed van maar dat is model 2010 (rabo uitvoering) die vind ik trouwens wel mooier dan de zwart met gele letters maar waar ga je die nog vinden voor 900 euro in maat L? en als er een model 2012 uitkomt met 3x10 speed zit die waarschijnlijk ver boven mijn budget,

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 30 aug 2011 12:05

Elk fietsmerk komt momenteel uit met de nieuwe collectie, het kan dus niet lang duren voordat Giant met een Defy 2012 komt en als daar de nieuwe Tiagra op zit dan heb je ook 10 speed. Ben blij te zien dat je je niet laat verblinden door de looks van de TCR. Gezien je fysieke problemen doe je er gewoon verstandig aan om verder te kijken dan de TCR.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 30 aug 2011 12:23

Ik weet niet of het je maat is,... maar is deze Cube Attempt niet een mooie fiets voor je?

Of deze Bulls Race pro (heb nog niet gekeken naar de geometrie van deze)

Om maar aan te geven dat op MP ook leuke dingen te koop zijn.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 30 aug 2011 12:39

Bulls Race Pro klinkt niet als een comfortbike ;)
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 30 aug 2011 12:43

is wel een mooie fiets maar framemaat 62 zal wel wat erg groot voor mij zijn met een lengte van 1 meter 83,(binnenbeen van 88cm) de ligbuis is volgens mij wel langer dan 55cm van midden/midden gemeten wat voor mij goed is, ik kan in mijn woonplaats bij de FM ook een nieuwe cube peloton kopen voor 850 euro, maar helaas ook in maat 62, heb er al opgezeten en vond het stuur iets te ver weg,

nu had ik ook weer wat moois gevonden ,deze http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 2AlwOYrHsA" onclick="window.open(this.href);return false;

ziet er erg comfortabel uit maar blijkt een fiets voor vrouwen te zijn, alsof er enkel vrouwen zijn die comfortabel willen rijden, :?

zoek dus eigenlijk echt een fiets met een wat hoger balhoofd en stuursetting,moet dan ook nog 3x10 speed minimaal tiagra zijn,en dan ben ik helemaal verkocht, :D

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 30 aug 2011 14:12

maar om nog even op mijn eerder gestelde vraag teug te komen?

ik denk dat het kiezen gaat worden tussen de Giant Defy en de Bulls Falcon Desert, welke van de twee zal technisch en geometrisch beter zijn voor iemand met langere benen (88cm) met een totale lengte van 1 meter 83 ??

Gebruikersavatar
drestar
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2011 21:08

Gebruikersavatar drestar 30 aug 2011 17:27

ben vanmiddag naar een andere fietsenmaken geweest en die vertelde me dat de geometrie van een Giant TCR iedereen past omdat het een gangbaar std modelletje is, volgens hem begint dat pas bij fietsen van 3000 euro , ook zou de collectie 2012 10 tot 15% duurder worden door de toestanden in de wereld zoals aardbevingen in japan, shimano gaat nu ook minder dus worden zulke zaken ook duurder, het is voor mij dus nu het moment om nog een fiets op de kop te tikken,

alles wat nu nog in de winkels van 2011 staat is er nog want de productie voor 2012 komt nu op gang,

ben vandaag niet naar de Bulls wezen kijken omdat het zowat de hele dag heeft geregent en daardoor proefrijden niet mogelijk was, morgen probeer ik het weer,

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16446
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 aug 2011 18:02

De Giant TCR hoort volgens Giant thuis in hun performance - competition range.
Ik denk niet dat Giant hier hun "comfortabele" fietsen mee bedoeld.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie