race of cyclo?
Met die snelheid valt het wel mee hoor, het verschil t.o.v. een racefiets wordt met name bepaald door de banden (rolweerstand) en je houding (luchtweerstand). Voor de rest is een CX namelijk gewoon een racefiets met slechte remmen Ik zou voor een woonwerkfiets wel iets van 30mm nemen en dan kan een CX uitkomst bieden aangezien de meeste raceframes en -remmen niet genoeg ruimte daarvoor hebben. Zelf zou ik op mijn CX niet graag ritten van 150km maken omdat de houding anders is dan wat ik gewend ben van de racefiets maar als je die nog niet hebt is het een ander verhaal.
Bedankt voor de tip! Dacht al dat de snelheid voornamelijk door de banden zou komen, dit geeft natuurlijk wel iets meer comfort ook.
Waarom zou je voor woonwerk 30mm nemen? Is het voor comfort, lagere kans op lekrijden of voor grip op de weg bij nat weer? Dit spreekt inderdaad sterk in voordeel van CX die de mogelijkheid heeft dit soort banden te monteren. Tot nu toe ook mensen horen zeggen dat 25mm all weather banden misschien ook al voldoende zijn zolang je niet bij sneeuw en ijs gaat fietsen.
Qua houding heb ik het voordeel van niet een bepaalde houding gewend zijn inderdaad, denk dat de cyclocross hier geen groot nadeel heeft voor mij.
Waarom zou je voor woonwerk 30mm nemen? Is het voor comfort, lagere kans op lekrijden of voor grip op de weg bij nat weer? Dit spreekt inderdaad sterk in voordeel van CX die de mogelijkheid heeft dit soort banden te monteren. Tot nu toe ook mensen horen zeggen dat 25mm all weather banden misschien ook al voldoende zijn zolang je niet bij sneeuw en ijs gaat fietsen.
Qua houding heb ik het voordeel van niet een bepaalde houding gewend zijn inderdaad, denk dat de cyclocross hier geen groot nadeel heeft voor mij.
Een 34 is idd erg klein. Ik heb op m'n crosser een 46-39 op m'n crosser en gebruik het buitenblad bijna nooit. Soms op de weg met wind mee ofzo.
Ohja, cantilevers zijn best prima qua remkracht. Ik heb voor cantilever en achter Tektro Oryx en ik kom slippend tot stilstand op de weg als ik vol rem
Ohja, cantilevers zijn best prima qua remkracht. Ik heb voor cantilever en achter Tektro Oryx en ik kom slippend tot stilstand op de weg als ik vol rem
Voorheen Tommeke14
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Even dit topic gebruiken want er is wel wat overeenkomst.
Op het moment heb ik een CAAD 10. Nou heb ik van het weekend een redelijk lange rit gemaakt door een gebeid wat grotendeels nieuw voor me was, van Bennekom via Arnhem en de Veluwe naar Zwolle. De route heb ik gereden via de gps, een Edge 800. Erg leuk om zo te rijden. De route was niet helemaal goed en bij Apeldoorn heb ik ergens over een kiezelpad door het bos gereden (met samengeknepen billen omdat de kans op lek rijden wat groter is) Nou vond ik dat heel erg leuk om de asfaltstukken wat af te wisselen met dit. Op zich niet zo vreemd want tot vorig jaar zomer had ik enkel een MTB.
Nu zat ik te denken aan een cyclocrosser met de afstelling meer richting een racer, een iets ander verzet en lagere voorkant. Deze fiets kan ik dan afhankelijk van de rit voorzien van de juiste banden (wellicht 2e wielset) Zo kan ik dan "zonder zorgen" overal fietsen, zegmaar ook de onverharde fietspaden meepakken. De MTB gebruiken met semi slicks zie ik niet zitten als ik 80+ km rijd met voornamelijk asfaltkilometers.
Zijn er mensen die hetzelfde doen met hun cyclocrosser?
Zo ja, wat is je ervaring?
En hoe is het om met een groep "echte racers" mee te fietsen? (m'n niveau is recreatief met vrienden, geen clubverband of wedstrijden)
Ik heb de Specialized Crux Disc Apex op het oog.
Op het moment heb ik een CAAD 10. Nou heb ik van het weekend een redelijk lange rit gemaakt door een gebeid wat grotendeels nieuw voor me was, van Bennekom via Arnhem en de Veluwe naar Zwolle. De route heb ik gereden via de gps, een Edge 800. Erg leuk om zo te rijden. De route was niet helemaal goed en bij Apeldoorn heb ik ergens over een kiezelpad door het bos gereden (met samengeknepen billen omdat de kans op lek rijden wat groter is) Nou vond ik dat heel erg leuk om de asfaltstukken wat af te wisselen met dit. Op zich niet zo vreemd want tot vorig jaar zomer had ik enkel een MTB.
Nu zat ik te denken aan een cyclocrosser met de afstelling meer richting een racer, een iets ander verzet en lagere voorkant. Deze fiets kan ik dan afhankelijk van de rit voorzien van de juiste banden (wellicht 2e wielset) Zo kan ik dan "zonder zorgen" overal fietsen, zegmaar ook de onverharde fietspaden meepakken. De MTB gebruiken met semi slicks zie ik niet zitten als ik 80+ km rijd met voornamelijk asfaltkilometers.
Zijn er mensen die hetzelfde doen met hun cyclocrosser?
Zo ja, wat is je ervaring?
En hoe is het om met een groep "echte racers" mee te fietsen? (m'n niveau is recreatief met vrienden, geen clubverband of wedstrijden)
Ik heb de Specialized Crux Disc Apex op het oog.
Rijd dit seizoen met een cyclocrosser om de winter door te komen. Pak nu regelmatig een bospaadje en rijd daarnaast mijn ritjes met mijn fietsmaten. Heb de crosser wel getweakt voor de weg door er Schwalbe Semi Slicks op te leggen en het cross verzet te vervangen voor een 48-38 met een 12-25 cassette achter.
Rijd prima zo, kan zonder problemen meekomen met mijn maten en je bent heel flexibel qua routes, asfalt, bospaden, slechte klinkerstraten...
Het is eigenlijk een allround fiets zo waar ik het hele jaar op zou kunnen rijden.
Rijd prima zo, kan zonder problemen meekomen met mijn maten en je bent heel flexibel qua routes, asfalt, bospaden, slechte klinkerstraten...
Het is eigenlijk een allround fiets zo waar ik het hele jaar op zou kunnen rijden.
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105