Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag wil niet omhoog

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 01 sep 2011 21:46

60 is wel vrij hoog voor iemand die een tocht van 270km kan rijden, daar moet je toch behoorlijk voor getraind hebben en meestal is dan ook je rusthartslag wat lager, maar dit kan voor iedereen verschillen. Wel logisch is het dat je de dag(en) erna een lage hartslag hebt. Grote kans dat je inderdaad gewoon even goed moet uitrusten.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 01 sep 2011 22:10

mwah, mijn rust hartslag is 54, dat vind men ook hoog.

Maar inderdaad, doe lekker rustig aan, soms is rust het beste daar kom je dan sterker uit. Lekker de handjes op het stuur, uurtje de benen los trappen is goed voor de mens.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

edian
Forum-lid

edian 01 sep 2011 22:16

Ik zal in ieder geval de ontwikkelingen wat betreft rusthartslag even in de gaten houden. Zojuist 55 gemeten met bloeddrukmeter. Bloeddruk 107/73. Normaal heb ik een lagere onderdruk, kan dit ook met vermoeidheid te maken hebben?

De boodschap is in ieder geval duidelijk: rusten!
superrose schreef:mwah, mijn rust hartslag is 54, dat vind men ook hoog.

Maar inderdaad, doe lekker rustig aan, soms is rust het beste daar kom je dan sterker uit. Lekker de handjes op het stuur, uurtje de benen los trappen is goed voor de mens.
Ik dacht idd ook dat dit heel persoonsgebonden was en eigenlijk niet zo gek veel zegt. Maar misschien was het wel verstandig geweest om de rustpols een paar keer in goede conditie te meten :p
Laatst gewijzigd door edian op 01 sep 2011 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 sep 2011 22:18

Dit heeft meer met onnauwkeurigheid van de bloeddrukmeter te maken. Je bloeddruk is gewoon uitstekend. Of die onderdruk nu 65 of 73 is maakt geen snars uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

r21
Forum-lid

r21 02 sep 2011 17:48

Wat bedoel je met je hartslag wil niet omhoog? wil je 199 halen of?
Dan moet je eens een MTB pakken en een uitdagend parcours vol gas rijden met klimmetjes, mul zand etc. Dan kom je snel een eind.
Of op je racer 2 km proberen alles te geven.

Bij een lange tocht vind ik het logisch dat je hartslag ergens rond de 150 zit. Het is niet mogelijk om 100 km te fietsen met een hartslag van 180 zonder inzinking te krijgen.

Rusthartslag zegt heel weinig. Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op je rusthartslag. Lichaamsbouw, lengte, kracht van je hart, conditie etc. Vroeger zat ik tussen 34 en 40.
Nu meet ik het niet omdat ik het niet zo belangrijk vind.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 02 sep 2011 18:35

r21 schreef:Wat bedoel je met je hartslag wil niet omhoog? wil je 199 halen of?
Dan moet je eens een MTB pakken en een uitdagend parcours vol gas rijden met klimmetjes, mul zand etc. Dan kom je snel een eind.
Neehoor als je vermoeid ben kom je dan helemaal geen eind. Als mijn hartslag niet omhoog wil door vermoeidheid is-ie echt op elk moment 20-30 slagen lager dan normaal. Ook als ik voluit een klimmetje op rijd. Erg hard gaat het dan ook niet.

edian
Forum-lid

edian 02 sep 2011 20:08

r21 schreef:Wat bedoel je met je hartslag wil niet omhoog? wil je 199 halen of?
Geprobeerd, maar het voelde niet gewoon niet lekker aan.
r21 schreef:Bij een lange tocht vind ik het logisch dat je hartslag ergens rond de 150 zit. Het is niet mogelijk om 100 km te fietsen met een hartslag van 180 zonder inzinking te krijgen.
Dat snap ik.
r21 schreef:Rusthartslag zegt heel weinig. Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op je rusthartslag. Lichaamsbouw, lengte, kracht van je hart, conditie etc. Vroeger zat ik tussen 34 en 40.
Nu meet ik het niet omdat ik het niet zo belangrijk vind.
Idd dat is niet belangrijk in dit topic, want anders had dit topic wel "Wat is jou rustpols" geheten.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik heb wat rustiger aan gedaan en veel gerust! Vanmorgen zat mijn rustpols stukken lager dan de 60 die ik de dagen hiervoor had gemeten. Het lijkt er idd op dat het wat vermoeidheid was. Morgen ga ik weer eens op de fiets, kijken hoe het gevoel dan is!

eelcoz

eelcoz 02 sep 2011 21:52

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 sep 2011 08:14

edian schreef:Ik zal in ieder geval de ontwikkelingen wat betreft rusthartslag even in de gaten houden. Zojuist 55 gemeten met bloeddrukmeter. Bloeddruk 107/73. Normaal heb ik een lagere onderdruk, kan dit ook met vermoeidheid te maken hebben?

De boodschap is in ieder geval duidelijk: rusten!
superrose schreef:mwah, mijn rust hartslag is 54, dat vind men ook hoog.

Ik dacht idd ook dat dit heel persoonsgebonden was en eigenlijk niet zo gek veel zegt. Maar misschien was het wel verstandig geweest om de rustpols een paar keer in goede conditie te meten :p
Het is best wel goed om daar een gewoonte van te maken om het elke dag op een vast moment even te doen. Op een vast moment met vaste omstandigheden. Veel mensen doe dat direct als ze wakker worden, ik niet want ik schrik altijd een beetje wakker en dan gaat mijn hart alle kanten op. Maar elke dag tijdens het ontbijt even rustig zitten en het dan doen kan ook. iPhone en HTC hebben er zelfs een leuke app voor, hoe je niet te tellen of je hartslagmeter om te doen.

edian
Forum-lid

edian 03 sep 2011 08:35

Hoe heet dit appje?

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 sep 2011 18:07

op mijn htc is het instant heart rate

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 03 sep 2011 18:12

Verwacht er niet teveel van. Klopt namelijk vaak helemaal niets van.

Plaats reactie