Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Fietsers-etiquette?

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 18 sep 2011 13:45

LOL :D

En toch ben ik er ook niet altijd van gediend. Als ik net ff last heb van teveel testosteron probeer ik iemand er wel af te rijden, soms rij ik mezelf dan ook wel eens in puin ;) komen ze je daarna weer lafjes inhalen op de snelheid die ze al reden... :evil:

Gebruikersavatar
immo
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:37

Gebruikersavatar immo 18 sep 2011 14:47

Ik vind het altijd wel fijn om een beetje rond te draaien, helaas kom ik zelden mensen tegen die hetzelfde tempo fietsen.

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 18 sep 2011 15:56

Ik vind het zelf ook bijzonder irritant als mensen stil bij mij in het wiel gaan hangen, een stukje is niet erg, maar als ze er kilometers blijven hangen..

Zelf krijg ik altijd veel motivatie als ik in de verte een wielrenner zie fietsen en merk dat ik er langzaam naartoe kan fietsen. Vaak moet ik dan veel geven en ben ik blij als ik er ben, dan blijf ik zelf wel even kort uit de wind hangen en klap er dan in 1x overheen bij een heuveltje of na een bocht oid. Soms rijden die renners echter net boven mijn eigen macht en dan blijf ik er of verder achter hangen, of ik vraag ze even of het goed is als ik stukje mee lift. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dan zei: nee, oprotten ;)

In de praktijk kom ik eigenlijk sowieso maar weinig renners tegen die dezelfde kant opgaan als ik, ze lijken altijd de andere kant op te rijden.. :mrgreen:
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 18 sep 2011 16:43

Van mij mag iedereen in mijn wiel hangen. Wel eens gehad dat ik aan het eind van het kanaal als ik afsla een half pelotonnetje in mijn wiel blijk te hebben, vind ik wel leuk.
Overnemen moeten ze echter niet doen: per definitie is er niveauverschil, anders had je elkaar niet ingehaald. Als ik hun heb ingehaald moeten ze zich niet voor mijn voorwiel gaan zitten forceren. Ik weet niet of ze kunnen sturen, en al helemaal niet met snot in de ogen. Andersom, als iemand mij inhaalt haak ik eigenlijk nooit aan. Ik pas mijn trainingstempo niet graag aan aan een ander. Kans is dat ik ofwel te comfortabel zit in zijn wiel, of anders te diep moet gaan om het wiel te houden.

Wat ik trouwens wel vervelend vind is iemand ingehaald hebben, hij gaat in mijn wiel zitten, en na een paar kilometer gaat hij tour de franceje spelen; staand op de pedalen, rode kop, diep in de beugels, fiets een en weer smijtend demarreren. Paar keer meegemaakt, 1x zelfs iemand die ook nog een bidon over zijn kop goot om het plaatje helemaal compleet te maken. Dan zie ik ineens een rode lap en is mijn enige doel om dat menneke op zijn plaats te zetten. Kinderachtig van mij, maar ik kan het echt niet laten...
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 18 sep 2011 18:01

Fiets ook graag alleen mijn rondjes. Merk inderdaad wel dat naar een andere fietser toe fietsen of ingehaald worden, en vervolgens mee gaan mij extra motiveert om dieper te gaan. Dan neem ik ook over, lekker voor het gemiddelde.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

basko
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 mar 2009 08:28

basko 23 sep 2011 23:27

Ach, communiceren.... das fijn! Laatst 20 km iemand uit de wind kunnen houden. Als hij overnam ging het voor mij te langzaam en ging ik weer op kop. Blijf dan wel m'n eigen tempo rijden en als hij/zij kan blijven aanhaken, prima, zelfs goed voor m'n ego, zo niet, dan rij ik door... Zelf bij iemand anders aanhaken doe ik amper, maar als ik het doe wordt er altijd een praatje gemaakt en waak ik ervoor niet in het rood te gaan om zelf m'n eigen ritje met plezier af te maken

bundes
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 09 mei 2006 14:22

bundes 24 sep 2011 18:48

Heb zo´n hekel aan die fietsers die ff boven hun macht gaan fietsen en dan in mn wiel gaan zitten zonder over te nemen. Vaak zijn t al iets oudere fietsers die dat doen.
Samen fietsen is prima, van mij profiteren niet. Overnemen of anders gewoon lekker alleen fietsen.
Vraag dan of ze over willen nemen en als ze dat niet doen trek ik een sprint of sla ik af

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 24 sep 2011 19:52

Gelukkig hebben de meeste mensen hier vaker iemand in het wiel dan andersom, wat bij mij de vraag oproept: zijn er hier alleen klasbakken actief, of houden de 'profiteurs' zich in dit topic gedeisd?

Hoe het ook zij: de meeste renners vinden het dus niet erg als langzamere fietsers in hun wiel meerijden. Daar sluit ik me bij aan. Ik zie werkelijk niet in wat er erg aan is als iemand in je wiel meelift.

Mensen die spontaan overnemen hebben niet altijd mijn voorkeur, maar ook hier kan ik niet erg wakker liggen. Als ze te veel in tempo zakken neem ik gewoon weer over. Communcatie - het is al gezegd - doet hier sowieso wonderen.

En mensen die na enig profiteren uit je wiel springen? Zelden meegemaakt eerlijk gezegd. Vind het persoonlijk niet echt heel heldhaftig gedrag, maar om me er nu over op te winden?

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 24 sep 2011 21:57

Of een bordje op je rug, verboden voor aanhangers ;)
Gelukkig hebben de meeste mensen hier vaker iemand in het wiel dan andersom, wat bij mij de vraag oproept: zijn er hier alleen klasbakken actief, of houden de 'profiteurs' zich in dit topic gedeisd?
Goede vraag ! Die vraag stel ik mij ook altijd af bij die topics over goed gedrag bij toertochten en agressie in het verkeer.... Je hoort nooit eens een tegen antwoord, net zoals hier, niemand die echt de stelling andersom in neemt.

RobdV1986
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 sep 2011 16:36

RobdV1986 25 sep 2011 23:07

Zelf vind ik het totaal niet erg als mensen op het vlakke even in mijn wiel aan hangen. Ze zullen het nodig hebben en, als ik het nodig heb, is het ook prima als ik daarop even hun wiel pak. Heuvelop vind ik echter een ander verhaal. Dan kan ik me flink ergeren als mensen niet overnemen, als ik daarom vraag.

Laatst tijdens een ritje met een maat wel iets vervelends meegemaakt: We reden achter elkaar, lekker stukje tempo rijden. Wij haalden met z'n 2en iemand in, die vervolgens koste wat kost TUSSEN ons in wilde fietsen, dus mij asociaal het midden van de weg op drukte. Weinig van gezegd, kop niet gek laten maken. Net voor de bebouwde kom verhoogde m'n maat de snelheid waarna die gast een sprint trok om als 1e het plaatsnaambord voorbij te gaan. Werd door m'n maat en ik niet echt op prijs gesteld.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 sep 2011 23:46

RobdV1986 schreef:Zelf vind ik het totaal niet erg als mensen op het vlakke even in mijn wiel aan hangen. Ze zullen het nodig hebben en, als ik het nodig heb, is het ook prima als ik daarop even hun wiel pak. Heuvelop vind ik echter een ander verhaal. Dan kan ik me flink ergeren als mensen niet overnemen, als ik daarom vraag.

... terwijl bergop de luchtweerstand een veel kleinere rol speelt dan op het vlakke, en het (behalve psychologisch) dus geen drol uitmaakt of je in je uppie klimt of in iemands wiel ;)

Goede nieuws is dus dat je iemand bergop veel makkelijker kunt lossen dan op het vlakke (mits jij sterker bent)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 25 sep 2011 23:57

Ik had vandag ook een vreemde ervaring. Je hoort wel van die peletons die koste wat het kost door en dorp heen denderen maar daar had ik een bepaald beeld bij.
Toen ik echter na mijn tochtje van 60km (niets bijzonders) even uitreed in mijn dorp, kwam er zo'n peleton briesend hijgend en stoempend en luidruchtig voorbij maar eigenlijk helemaal niet hard (minder dan 30km/h)
Zij reden echter verkeerd waardoor ik weer onschuldig voor hen kwam. Ik werd door de eerste twee ingehaald maar omdat het snelheidsverschil klein was, bleef ik er ongewenst achter rijden. Werd ik toch door die andere lui een soort van afgesneden omdat die perse klem op hun eigen maten wilden rijden?!
Inmiddels was ik al bijna thuis maar ik dacht echt pffffffffffffffff............... wat een stumpeds. Als je zo stoer wilt zijn dan gaan we wel en uurtje doortrappen om te kijken wie er overblijft!
(in gedachten ben ik superman ;-) )
Nou mannen uit Dunen met jullie rode teamleding, gedrag je voortaan als je te gast bent in andere dorpen!

Plaats reactie