Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Goed zadel

jan-willem84
Forum-lid

Gebruikersavatar jan-willem84 14 sep 2011 11:46

Wat al wel genoemd is (maar ik benadruk het nog maar eens): laat de afstand tussen je zitbotjes meten. Geeft een inicatie voor de breedte van je zadel. Daarnaast goed om te kijken of je recht op je fiets zit. Ik heb nu een breder zadel dan ik nodig zou hebben (volgens mijn zitbotjesafstand) omdat ik niet helemaal recht op mijn fiets zit. Ik zat dus min of meer op één zitbotje... Probleem is nu verholpen.

Superstick
Forum-lid

Gebruikersavatar Superstick 14 sep 2011 12:51

Ik heb gelezen dat ze ergens in Soest dat soort metingen verrichten. Dus dat wil ik dit weekend ook laten doen. Overigens heb ik het idee dat ik inderdaad zeker niet recht op mijn fiets zit. Mijn rechterbeen wil (vooral als ik moe ben) wel eens naar binnenkomen, dan schuif ik soms heel lichtjes langs de bovenbuis. Altijd met rechts, nooit met links. Dus niet zo gek dat ik ook aan de rechterzijde die 'derde bal' heb. Enfin, ik zal me inderdaad laten opmeten. Het fietsen bevalt zo vreselijk goed, daar wil ik niet mee ophouden!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 sep 2011 15:43

[quote="Superstick"..Overigens heb ik het idee dat ik inderdaad zeker niet recht op mijn fiets zit. Mijn rechterbeen wil (vooral als ik moe ben) wel eens naar binnenkomen,.....![/quote]
Je hebt toch geen beenlengteverschil?
Heb je dat al eens laten meten?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Superstick
Forum-lid

Gebruikersavatar Superstick 14 sep 2011 20:12

Hmm, daar heb ik eigenlijk niet over nagedacht. Overigens heb ik als 11-jarig kind problemen gehad met mijn bekken. Toen hebben ze dat wel nagemeten, en was er geen verschil. Maar goed, ik ben natuurlijk een stukje gegroeid sinds die tijd, dus wie weet... Maar ik zal morgens eens bellen naar sport masters in Soest, die schijnen dat allemaal te meten en zo een goede houding + zadel voor je uit te kiezen. 'Because I'm worth it'. :D

Superstick
Forum-lid

Gebruikersavatar Superstick 16 sep 2011 23:00

Nog even een update: ik ben bij Sportmaster geweest in Soest. Volgens de advertentie in de Fiets is de winkel al open (althans, er staat nergens dat het niet zo is). Op de website staat zelfs dat ze op 6 september zouden zijn geopend. Echter waren ze dat niet helemaal, opening is aankomende donderdag (ik dacht al dat die Poolse meneer op die ladder met die verfbroek niet zoveel met fietsen had). ;)
Maar de eigenaar was wel binnen: Huub Stammes. Ze waren hartstikke vriendelijk (met nog een andere, jonge jongen) en legden mij uit dat ik donderdag kon langskomen. Met fiets en outfit. Ze plaatsen je fiets op een tacx en doen dan een voet- en/of zadeltest. Op de computer analyseren ze je 'drukpunten' en komen ze met een advies. Ik weer naar huis, en bedacht toen, laat ik ze eens vragen wat het kost. De kosten zijn 75 euro voor een voet- of zadeltest (145 euro als je het allebei laat doen). Als blijkt dat je een 'uniek achterste' hebt, kunnen ze een custom made zadel laten maken. Kost 300-350 euro en duurt drie weken. Klinkt mij meer als een laatste noodgreep, niet voor iemand die net is begonnen met fietsen en waarschijnlijk alleen maar last heeft vanwege een goedkoop en niet eens echt racefiets bestemd zadel. Dus ik denk dat ik gewoon naar de fm ga. Volgende maand is trouwens Bikemotion Benelux in de Jaarbeurs. Zouden ze daar niet wat gratis adviezen rondslingeren bij de verschillende stands?

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 16 sep 2011 23:18

Goeie optie is ook om 2e hands zadels te kopen op dit forum, dan kun je relatief goedkoop zelf testen. En bevalt het niet, hup weer verkopen. Zo ben ik ook (nog steeds een beetje) op zoek naar het ideale zadel.
Overigens heb ik er nog twee liggen die mij net niet helemaal top zaten.....dus bij interesse...PB
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 sep 2011 09:19

En als je echt problemen houdt met het gebied tussen piemel en anus, kijk dan eens naar ISM-zadels. Het heeft voor mij alle problemen opgelost (althans die problemen die door fietszadels werden veroorzaakt ;) )

Ze zijn niet goedkoop, niet erg mooi, maar het principe achter deze zadels werkt gewoon!
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 05 nov 2011 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

trek69
Forum-lid

trek69 17 sep 2011 12:05

Ik heb nog een goede Selle Italia Thoork zadel liggen met een uitsparing in het midden. Mocht je deze eens willen proberen. Weet niet of je een beetje in de buurt van Enschede woont. Mocht dat niet zo zijn kun je hem eventueel ook kopen. Mocht hij niet bevallen dan kun je hem altijd doorverkopen zoals plantagenet hierboven zegt. Bij interesse of het willen zien van foto's kun je een PB sturen.

roos1
Forum-lid

roos1 17 sep 2011 12:40

Even terug komen op de ISM zadels. Ik ben een vrouw. En ik had altijd last van slapende edele delen. Zo erg dat ik het niet eens door zou hebben als ik in mijn broek zou plassen.
Heb nu een ISM Adamo Century. En het probleem van slapende delen is weg. Echter vind ik zelf het zadel wel heel hard. Hierdoor heb ik even moeten wennen aan het zadel. Ik kan er nu redelijk lang op zitten. Maar ik moet er wel een goede broek bij hebben anders verga ik van de zit pijn.

Ik heb ook nog een ISM Adamo Peloton rood liggen. Maar deze heb ik nog niet geprobeerd. Deze moet ik nog monteren op mijn hybride
Gr Roos

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 17 sep 2011 12:47

trujillo schreef:Ik heb enkele maanden geleden de Specialized Toupé gekocht en hoewel die er behoorlijk hard uit ziet, zit die toch het meest comfortabel van de zadels die ik gehad heb. Ook bij lange afstanden.
De uitsparing in het midden heeft bij mij ook het probleem van de slapende delen opgelost.
Het gekke is dat mijn vorige zadel, de Selle Itatlia xo (http://www.bikesnparts.nl/Selle-Italia-XO-Gel-Flow" onclick="window.open(this.href);return false;) er veel comfortabeler uit ziet, maar helemaal niet zo comfortabel zit als mijn Toupé. Schijn bedriegt dus: mijn hardste zadel blijkt voor mij het comfortabelste...
Maar het is zoals met veel ander materiaal: wat voor de één goed zit, kan voor de ander een ramp zijn.
Met zo'n zadel van specialized heb ik dezelfde ervaring. Op het eerste gezicht lijkt het een oncomfortabel en hard zadel, maar ik zou echt niet anders meer willen. Daarnaast kun je deze zadels in verschillende breedtematen krijgen.

En uiteraard een fatsoenlijke koersbroek aanschaffen he.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

reverb
Forum-lid

reverb 17 sep 2011 15:37

Hier ook een tevreden Specialized gebruiker. Heb de Romin Expert. Zelfde vorm als de Toupe zo op het oog! Heerlijke zadels! Wil ook niet meer zonder!

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 sep 2011 17:10

zelfde hier, doe mij maar een plankje van specialized, daar rijd ik goed op
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie