Trainen met harde wind
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Mijn D1 ligt daar ook
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45
Wat natuurlijk ook helpt is lekker diep in de beugels zitten (train je deze houding ook meteen) en erop blijven letten dat je licht blijft trappen min. 90 rpm.
Ik vind harde tegenwind ook vervelend, op de een of andere manier motiveert het me niet. Geef mij maar de bergen waartegen ik kan vechten...
Ik vind harde tegenwind ook vervelend, op de een of andere manier motiveert het me niet. Geef mij maar de bergen waartegen ik kan vechten...
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Doe ik ook. Wind is de "Nederlands berg". Maak gebruik van het feit dat het zwaar fietst tegen de wind in. Juist dan kun je in een blokje van een kilometer al je energie kwijt. Je wilt er toch sterker van worden? Nou, dan heeft het weinig nut om met een pielverzetje tegen de wind in te rijden, en op de terugweg (met wind mee) jezelf wijs te maken dat je lekker bezig bent.gamiel schreef:Simpel: intervallen doe je gewoon door afwisselend tegen (intensief) en met wind mee (herstellen) te rijden. .
Op de website van zitvlees.nl kan je zo'n mooi overzicht maken van je trainingszones bij gegeven omslagpunt. @Nuitkor en @superrose: bedoelen jullie hier met je hartslagen de getallen in de maximaal- of middenkolom?
Ik heb mijn max hf. vastgelegd in de heuvels. Die klopt aardig met de berekeningen die er voor zijn. Daarna op zitvlees.nl de karvonen methode toegepast. Mijn max hf is 193 en mijn rustpols was een maand geleden 65 (ongetraind). Op zitvlees.nl wordt dan aangegeven wat je onder en boven hartslag per zonde is. (H,D1,D2,D3,W). Mijn D1 ligt tussen de 142 en 155 en dat klopt aardig. Ik kan met hf 150-155 nog gewoon praten en makkelijk 150km fietsen (zoals vandaag).carel schreef:Op de website van zitvlees.nl kan je zo'n mooi overzicht maken van je trainingszones bij gegeven omslagpunt. @Nuitkor en @superrose: bedoelen jullie hier met je hartslagen de getallen in de maximaal- of middenkolom?
Ik ga dit jaar nog een inspanningstest met lactaat meting doen zodat ik nauwkeurige waardes heb.
Hopelijk heb je er wat aan.
@iedereen: Bedankt voor alle adviezen!!
Ik weet nu wel wat ik fout deed. Tegen de wind meen hard te fietsen waardoor ik mezelf gek maak. Ik moet er genoegen meenemen dat tegen windkracht 6 het nou eenmaal wat langzamer gaat.
De hartslag moet mijn kmteller zijn en me gewoon aan mijn hfzone houden.
Gelukkig heb ik een Polar waarbij ik zelf de scherm indeling kan kiezen. 1 scherm laat alleen mijn hartslag zien en welke zone ik zit. Hierdoor heb ik geen weet van de snelheid en kan ik mezelf niet gek maken
De hartslag moet mijn kmteller zijn en me gewoon aan mijn hfzone houden.
Gelukkig heb ik een Polar waarbij ik zelf de scherm indeling kan kiezen. 1 scherm laat alleen mijn hartslag zien en welke zone ik zit. Hierdoor heb ik geen weet van de snelheid en kan ik mezelf niet gek maken
Ik heb de zitvlees-site nog eens bezocht en ook de Karvonen test ingevuld. Daar komen toch andere hartslagwaardes uit dan de tabel waarin je een Hf-omslagpunt kan invullen. Welke moet ik nu aanhouden? Uit een inspanningstest met lactaatmeting weet ik mijn omslagpunt (143) en Hf-max=164 (leeftijd=58j en ik slik een betablokker na een hartoperatie in 2004). Kan iemand wat meer duidlijkheid verschaffen over die tabellen?
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Best lastig he, dat fietsen.....NuitKor schreef: Hierdoor heb ik geen weet van de snelheid en kan ik mezelf niet gek maken
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- Jeroen Vermeeren
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
- Locatie: Rotterdam
- Contact
robbebopper schreef:Doe ik ook. Wind is de "Nederlands berg". Maak gebruik van het feit dat het zwaar fietst tegen de wind in. Juist dan kun je in een blokje van een kilometer al je energie kwijt. Je wilt er toch sterker van worden? Nou, dan heeft het weinig nut om met een pielverzetje tegen de wind in te rijden, en op de terugweg (met wind mee) jezelf wijs te maken dat je lekker bezig bent.gamiel schreef:Simpel: intervallen doe je gewoon door afwisselend tegen (intensief) en met wind mee (herstellen) te rijden. .
Exactly! Als je goed 'wind tegen' wilt leren fietsen, de raad van Robbebopper volgen en je niet te veel laten (af)leiden door je hartslag. Vergelijk het maar met een wedstrijd rijden of competitie tijdens een cyclo: als je meewilt blijven gaan in een groep, zal je gewoon bij tijd en wijle moeten harken op hoger verzet met medium-hoog cadans. Door juist 'in het rood' te gaan verleg je je grenzen. En als je dit vaker doet, ga je ook sneller herstellen van echt diep gaan. En dat maakt je op zn beurt weer sterker wind tegen of als je in een groep kop-over-kop gaat rijden! Succes!
Precies, benut de wind. Met een relatief groot verzet wind tegen: kracht trainen. En dan met een relatief klein verzet, met wind mee, op souplesse trainen.robbebopper schreef:Doe ik ook. Wind is de "Nederlands berg". Maak gebruik van het feit dat het zwaar fietst tegen de wind in. Juist dan kun je in een blokje van een kilometer al je energie kwijt. Je wilt er toch sterker van worden? Nou, dan heeft het weinig nut om met een pielverzetje tegen de wind in te rijden, en op de terugweg (met wind mee) jezelf wijs te maken dat je lekker bezig bent.gamiel schreef:Simpel: intervallen doe je gewoon door afwisselend tegen (intensief) en met wind mee (herstellen) te rijden. .