Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gevaarlijke verkeersmaatregelen

whocares
Forum-lid

whocares 22 sep 2011 16:40

immo schreef:Tractoren die grote stukken modder achterlaten op de weg.
Die kun je aansprakelijk stellen . Ze zijn namelijk verplicht deze op te ruimen of borden te plaatsen zodat je gewaarschuwd word .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 22 sep 2011 17:05

Het feit dat er steeds vaker fietspaden aan slechts 1 kant van de weg worden gelegd die dan door beide rijrichtingen gebruikt moeten worden. Dit betekent dat er door 1 rijrichting 2x (aan begin en aan eind van het fietspad) de weg overgestoken moet worden. Ik kom dit in de Achterhoek steeds vaker tegen (zeker afgekeken van de nachbarn....)

Slartybartfast
Forum-lid
Contact

Slartybartfast 22 sep 2011 17:54

Vorige week is mijn fietsmaatje bijna aangereden in de Buurt van Ouderkerk a/d Amstel (Holendrechterweg, komend vanaf Abcoude om precies te zijn) door een tegenliggende automobilist. Voor de mensen die deze omgeving kennen zal het vast bekend voorkomen; kronkelige, smalle (niet breed genoeg voor 2 rijstroken) wegen waar je vanwege hagen/muurtjes in de binnenbocht niet kan zien wat er eventueel aankomt.
Stevens SCF 2009 Ultegra 6600
http://www.jcsportrevalidatie.nl

mrbolshoi
Forum-lid

mrbolshoi 22 sep 2011 20:23

redbull-erik schreef:De gevaarlijkste en meest voorkomende verkeerssituaties zijn imho onoverzichtelijke uitritten/zijwegen die uitkomen op een fietspad langs een voorrangsweg. Probleem is meestal dat hoge beplanting of schuttingen doorlopen tot aan de rand van de weg.
Als er een auto uit zo'n zijweg komt staat ie al met de neus op het fietspad voordat de bestuurder kan zien of er fietsers aankomen. Ik kan de aanrijdingen die ik in dergelijke situaties heb zien gebeuren al niet meer op twee handen tellen.
Ik ken die situaties, maar dan ga je toch even aan de linkerzijde van het fietspad fietsen? scheelt een dikke meter en helpt echt wel.

@ alle bovenstaande reacties: Wat is er mis met je aanpassen aan de omgeving? Vrijwel alle bovengenoemde situaties vinden plaats in dorpen en steden. Ik vind het niet meer dan normaal dat je daar niet als een dolle doorheen gaat waar het niet toelaatbaar is. Sprintjes trekken doe ik wel op de afgelegen wegen.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 sep 2011 20:48

Oneens met mrbolshoi.

Zelfs op afgelegen wegen komen gevaarlijke situaties voor. Op het fietspad naast het spoor van Weesp naar Muiderberg wil ik nog wel eens hard fietsen. Het stuk rijdt ik vaak met wind en het is een lekker afgelegen fietspad naast het spoor. Maar er zitten wel paar scherpe onnodige bochten in, een hobbel hobbel bruggetje en een slecht zichtbaar paaltje midden op de weg.

Als kruispunten gewoon overzichtelijke zouden zijn en er zouden geen obstakels op de weg staan, dan werd alles in een keer stuk veiliger. En dan kun je nog steeds rustig door de bebouwde kom fietsen. Ik minder graag vaart voor kleine kinderen. Ik heb echter een hekel aan remmen voor stomme drempels.
Live fast; die young. mijn blog

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 22 sep 2011 22:28

ik heb een bloedhekel aan die overijverige gemeentes die een of ander stukje asfalt gerepareerd hebben en dan de hele bocht volknetteren met een dikke laag grind... hierdoor kun je raar op je snavel terechtkomen...
Afbeelding

whocares
Forum-lid

whocares 23 sep 2011 06:51

In Helmond , bedrijventerrein BZOB , hebben ze laatst een fietspad voorzien van een nieuw laag asfalt . Het fietspad gaat onder de weg door . Maar ze hadden ws teveel grind/split gekocht en hebben dat allemaal erover gegooid . In het tunnelgedeelte is het oppassen geblazen . Er is een dun spoor gevormd ,die berijdbaar is , de rest heeft zich erlangs opgehoopt . Leuk als je in een afdaling ineens daarin terecht komt .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 sep 2011 14:15

whocares schreef:
Die kun je aansprakelijk stellen . Ze zijn namelijk verplicht deze op te ruimen of borden te plaatsen zodat je gewaarschuwd word .
Borden staan er bijna altijd wel als ze echt bezig zijn, maar het lijkt mij verstandig om ook gewoon zelf goed op te letten. Het is voor die jongens namelijk onmogelijk om werkelijk alles op te ruimen tijdens de oogstwerkzaamheden.
Uiteraard moeten ze de grootste brokken opruimen, maar het blijft een lastig verhaal. Als je in sept-nov door het boerenland rijdt dien je er als weggebruiker gewoon rekening mee te houden imho.
Less is bore

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 23 sep 2011 15:11

Ik ben altijd nogal angstig als ik van de gemeente over een hele smalle fietsstrook moet langs heel veel geparkeerde auto's. Je kunt nooit zien of er halfverwege niet iemand in een auto zit die gaat uitstappen, en dan ineens een deur open doet.

Oh, en ik heb een keer een snakebite opgelopen op een betonnen plaat die ze tijdelijk naast een afgesloten stuk weg hadden gelegd.
zegt iemand die daar bezig was "jah, je bent niet de eerste hoor, hahaha"

Dude
Forum-lid

Dude 23 sep 2011 23:02

ophetkantje schreef:De vele, zelfs heel vele punten waar men het fietspad eerst een stuk van de weg laat wegbuigen waar het langs loopt, waardoor je meer de zijweg oversteekt, dan rechtdoorgaand verkeer bent. Dit is zo ongelooflijk onduidelijk voor iedereen, fietsers en automobilisten, dat niemand meer weet wier er voorrang heeft. Ook kom je door deze constructie als fietser veelal in de dode hoek van auto's terecht, waardoor je ook echt niet meet gezien wordt. Zeker bij rotondes is het echt een crime. Verder mag heel Geldrop met al zijn fietspaden als een grote gevaarlijke verkeersmaatregel gezien worden. Wie interesse heeft mag wel een keer met me rondrijden, minimaal 2 bijna aanrijdingen binnen 5 minuten gegarandeert.
Ik heb het hier laatst eens met een collega over gehad (werk bij een adviesbureau in infrastructuur). Ik heb namelijk dezelfde klacht. De haakse aansluiting is juist bedacht om het overzicht voor de automobilist te vergroten en dit vooral om het dode hoek probleem te vermijden. Voor wielrenners met een hogere snelheid is het echter irritant dat je pas laat overzicht krijgt wat er van rechts komt. Ook is het vervelend dat je soms wel en soms niet voorrang hebt (ook bij rotondes trouwens) en hier is nog al eens variatie in naar gelang de Gemeente waar je rijdt.
Abide.

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 24 sep 2011 00:32

Wat ik het engste vind zijn, door heggen, huizen e.d.op de hoek, totaal onoverzichtelijke zijwegen waar automobilisten met verstand op nul van rechts uitknallen over het fietspad heen omdat ze anders niet snel genoeg denken zicht te hebben op het verkeer op de voorrangsweg.

Dus in die situatie altijd met de handen preventief aan de remgrepen en snelheid minderen, anders is het echt Russisch roulette.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

farelli
Forum-lid

farelli 25 sep 2011 14:19

daniel1975 schreef:
whocares schreef:
Borden staan er bijna altijd wel als ze echt bezig zijn, maar het lijkt mij verstandig om ook gewoon zelf goed op te letten. Het is voor die jongens namelijk onmogelijk om werkelijk alles op te ruimen tijdens de oogstwerkzaamheden.
Uiteraard moeten ze de grootste brokken opruimen, maar het blijft een lastig verhaal. Als je in sept-nov door het boerenland rijdt dien je er als weggebruiker gewoon rekening mee te houden imho.
Boeren plaatsen nooit borden. In ieder gevasl niet in de regio waar whocaes en og wonen en fietsen. Er is een enorm verschil tussen de verschillende boeren. Sommigen ruimen heel keurig alles op. Anderen maken er altijd een zooi van en laten dit liggen.
En natuurlijk is het verstandig om er op te participeren, maar dat doet toch elke ervaren fietser...
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Plaats reactie