Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

stinkende schoenen

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 27 sep 2011 13:01

Ik had het ook na Limburgs mooiste. Niets hielp eigenlijk, totdat ik een emmer nam met water en een flinke lading Dettol. Schoenen er een uurtje ingezet, daarna goed laten drogen met kranten en weg was het probleem.

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 27 sep 2011 16:32

Gisteren een uurtje ge-RPM-t zonder airco in de zaal ;). Het water stond letterlijk in mijn schoenen!

Bij thuiskomst "de stoute schoenen" aangetrokken en kleding met schoenen (in een oud kussensloop) in de wasmachine gedaan. Uurtje later waren ze weer zo fris als wat. Even een uurtje met een warmtekacheltje bestraald en ze zijn weer droog.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 sep 2011 21:16

Sopje met Soda schijnt veel vervelende geuren weg te halen. Nooit getest op mijn fietsschoenen (die stinken niet bij mij)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 29 sep 2011 11:29

zorroi schreef:Sopje met Soda schijnt veel vervelende geuren weg te halen. Nooit getest op mijn fietsschoenen (die stinken niet bij mij)
Heb ik wel getest en dat werkte gewoon niet... Het verminderde de stank wel enigzins, maar dit was ook maar van korte duur. Dezelfde truc met Dettol deed wonderen. Iets duurder, maar nog steeds erg betaalbaar.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 29 sep 2011 11:44

StefanJ schreef:
zorroi schreef:Sopje met Soda schijnt veel vervelende geuren weg te halen. Nooit getest op mijn fietsschoenen (die stinken niet bij mij)
Heb ik wel getest en dat werkte gewoon niet... Het verminderde de stank wel enigzins, maar dit was ook maar van korte duur. Dezelfde truc met Dettol deed wonderen. Iets duurder, maar nog steeds erg betaalbaar.
Bedoel je dan Dettol Oplossing 4,9% Ontsmettingsmiddel? of de wasgel? Heb ook het Soda sopje geprobeerd, maar die krijgt de after-rain-geur er ook niet echt uit.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 29 sep 2011 13:02

tinoh schreef:
StefanJ schreef:
zorroi schreef:Sopje met Soda schijnt veel vervelende geuren weg te halen. Nooit getest op mijn fietsschoenen (die stinken niet bij mij)
Heb ik wel getest en dat werkte gewoon niet... Het verminderde de stank wel enigzins, maar dit was ook maar van korte duur. Dezelfde truc met Dettol deed wonderen. Iets duurder, maar nog steeds erg betaalbaar.
Bedoel je dan Dettol Oplossing 4,9% Ontsmettingsmiddel? of de wasgel? Heb ook het Soda sopje geprobeerd, maar die krijgt de after-rain-geur er ook niet echt uit.
Ik kreeg de tip dat het inderdaad de oplossing moest zijn, echter op dat moment stond de wasgel bij de AH in de aanbieding... Aangezien de werkzame stof hetzelfde is, besloot ik dat te proberen. Werkte perfect, maar ik zou dus voor die Dettol 4,9% Oplossing gaan.

Dettol is simpelweg bacteriedodend, die bacteriën zijn nu net de oorzaak van de stank.

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 02 okt 2011 23:09

voeten en schoenen schijnen ook te gaan stinken bij een schimmel infectie.
misschien regelmatig wat schimmeldodende poeder in je schoenen gooien

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 04 okt 2011 10:45

dixy100 schreef:voeten en schoenen schijnen ook te gaan stinken bij een schimmel infectie.
misschien regelmatig wat schimmeldodende poeder in je schoenen gooien
Absoluut waar, alleen dan heb je er dan niet een enkele keer last van na een zware regenrit :) Bij een schimmelinfectie zul je dit iets vaker hebben en ook bij al je schoenen.

GBJ Hillman 2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jul 2011 20:09

GBJ Hillman 2 13 okt 2011 09:26

kool486 schreef:mijn fietsschoenen stinken een uur in de wind, ondanks dat mijn vrouw ze uitgebreid gesopt heeft. hebben jullie suggesties om er wat aan te doen?
Het stinken komt doordat je toch wat zweet onder je voetzolen produceert, wat in de inlegzooltjes van je fietsschoenen gaat zitten. Veel fietsers trekken thuis hun schoenen uit en zetten ze weg met de zooltjes er nog in. Zweet wat in en onder de zooltjes zit gaat stinken omdat het niet kan luchten.

Dus doe bij thuiskomst je zooltjes uit je schoenen en laat de drogen. De zooltjes zelf kan je even in de wasmachine doen na een x aantal keren, en als het blijft ruiken gewoon een paar nieuwe zooltjes kopen. Schoenen zo af en toe eens een keertje in een emmer soda of sop kan ook geen kwaad.

Overigens lijkt het wel per merk te verschillen, ik heb een paar shimano schoenen die soms een uur in de wind roken, terwijl mijn Scott en Mavic schoen dit niet hebben.
Dankzij het "nieuwe" forum mijn vorige account kwijt.

Bart M
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 sep 2009 09:31

Bart M 13 okt 2011 12:13

Af en toe een beetje talkpoeder in je schoenen doen voor je ze aandoet.
Probleem opgelost!

epotheker
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:15
Locatie: Lonneker

epotheker 13 okt 2011 19:30

Zweet stinkt niet, het zijn de bacterien die de stank veroorzaken en deze gedijen nou eenmaal goed in een vochtig milieu met voldoende voedingsstoffen (zweet). Dettol is bactericide en is dus de aangewezen methode om de geur van schoenen te lijf te gaan. Dit geldt overigens ook voor "stinkvoeten" in zijn algemeenheid. Een wasbeurt met betadine scrub is het perfecte remedi.

Gebruikersavatar
Bar
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 aug 2011 20:08
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Bar 14 okt 2011 19:46

Met fietsschoenen heb ik het probleem nog niet gehad, maar wel met bergschoenen. Die laat ik dan altijd vollopen met een azijn/water mengsel. Nacht laten staan, wat er nog inzit aan vocht er uit kiepen en dan weer laten drogen. Dan is de zweetlucht echt weg.
Ook met kleding werkt dat. Sommige synthetische sportkleding mag je niet zo heet wassen, op den duur gaat de zweetlucht er dan ook niet goed meer uit. Nacht in de azijn, en dan is de zweetlucht verdwenen.

Plaats reactie