Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Woon-werk verkeer fiets?

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 18 okt 2011 10:58

Daar had ik in eerste instantie ook last van. Na een tijdje wen je er aan, en blijven je benen gewoon trappen als je remt. Grappig genoeg merk ik dat ik ook bij mijn racefiets de benen minder vaak stil houd.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2011 14:01

rikkert schreef:Benen stilhouden om je fiets plat door de bocht te gooien is er niet bij.
Kortst mogelijke trapas voor minimale Q-factor, 165mm cranks en je kunt redelijk plat door de bocht hoor.

En als ik plotseling moet remmen is naast remmen mijn eerste reflex stoppen met trappen.
Dat leer je wel af :mrgreen:
En met klikpedalen en je handen stevig aan het stuur is stoppen met trappen niet direct dodelijk hoor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ReneeB
Forum-lid

ReneeB 03 nov 2011 17:23

Ik vind het doodenge dingen, ik begrijp de lol er ook niet zo van... Gaat het om de kick? En zijn die dingen eigenlijk niet verboden?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 nov 2011 18:24

ReneeB schreef:Ik vind het doodenge dingen, ik begrijp de lol er ook niet zo van... Gaat het om de kick?
Het voelt gewoon leuk, [cliché] je bent toch meer één met je fiets dan op een fiets met vrijloop [/cliché]
En zijn die dingen eigenlijk niet verboden?
Voor zover ik weet is een vrijloop niet verplicht :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Locomotief
Forum-lid

Locomotief 04 nov 2011 21:08

Voor woon-werk verkeer moet je een fiets kopen die tegen een stootje kan. Denk aan pekel in de winter en zo'n fiets ga je ook niet wekelijks schoonmaken. Ikzelf heb een woon-werk fiets met dikke banden, waarmee ik nog nooit lek gereden heb, en een Rohloff naaf. Dit schakelt subliem met kleine stapjes. Vergelijkbaar met een derailleur. Ook goede verlichting is belangrijk. Licht rijd de fiets niet met die dikke banden maar dat vind ik niet het belangrijkst. Je wilt niet met een lekke band in de regen langs de weg staan.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 nov 2011 23:54

Locomotief schreef:Voor woon-werk verkeer moet je een fiets kopen die tegen een stootje kan. Denk aan pekel in de winter en zo'n fiets ga je ook niet wekelijks schoonmaken. Ikzelf heb een woon-werk fiets met dikke banden, waarmee ik nog nooit lek gereden heb, en een Rohloff naaf. Dit schakelt subliem met kleine stapjes. Vergelijkbaar met een derailleur. Ook goede verlichting is belangrijk. Licht rijd de fiets niet met die dikke banden maar dat vind ik niet het belangrijkst. Je wilt niet met een lekke band in de regen langs de weg staan.
Ik reinig mijn woon-werk fiets bij slecht weer meerdere keren per week. Ik heb zo'n gardena onkruidspuit klaar staan met autoshampoo er in klaar staan, even afsproeien, sponsje er over en olie op de ketting en klaar. Dat is het werk niet. Mijn buitenbanden zijn op dit moment dresco's van de Formido. opvallend weinig rolweerstand en ik ben al duizenden km's lekvrij. ze bevallen mij eigenlijk beter dan de conti's contact die ik er daarvoor op had en ze kosten de helft.

Als ik nu weer voor een woonwerkfiets moest gaan zou ik erg twijfelen tussen een echte randoneur zoals de JJ Globe of iets heel anders zoals de Batavus venturo met nuvinci naaf. Hoewel ik die niet meer op de site van Batavus zie staan. ik zie nu wel de leonardo nuvinci maar dat is een heel wat minder sportieve fiets, en die zou ik dan wel wat aan moeten passen... wel een fiets die tegen een stootje kan.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

janthemaster
Forum-lid

janthemaster 29 nov 2011 14:13

Lijkt me niet dat ze verboden zijn. Zolang er maar een rem op zit. Dat je die dan vervolgens niet gebruikt is dan weer heel wat anders

janthemaster
Forum-lid

janthemaster 29 nov 2011 14:15

Ik ben btw bezig om een mtb fixed op te bouwen voor woon werk verkeer. Frame is een kona unit singlespeed frame

fietsjunks
Forum-lid
Contact

fietsjunks 05 dec 2011 21:46

Dit is voor mij de ideale fiets, lekker onderhouds vrij dankzij de Rohloffnaaf en de Gates carbon drive:

Santos Race Lite Foto's

Ik heb er inmiddels 5000 km mee gefietst en nog geen onderhoud nodig! Erg blij mee dus.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 05 dec 2011 22:12

Hoe bevalt het fietsen met zo'n aandrijfriem? Ik ben namelijk wel van zins om op termijn ook zoiets aan te schaffen als ideale woon- werkfiets.

Plaats reactie