25mm: alleen meer comfort of ook meer grip
(thx lvgh)
Ik heb ondertussen ook nog een andere 25mm gevonden: Schwalbe Marathon (Plus).
Deze schijnen ook vrij robuust te zijn en verkrijgbaar vanaf 25mm met reflectieband.
Het profiel is wel vrij grof (té grof?) voor een raceband, 't is ook meer voor trekking.
En hij is nogal zwaar maar lijkt me wel geschikt voor mijn single speed op nat wegdek.
Ik twijfel nog tussen 25 en 28mm, aangezien m'n Crud Roadracer spatbordjes vrij smal zijn...
Ik heb ondertussen ook nog een andere 25mm gevonden: Schwalbe Marathon (Plus).
Deze schijnen ook vrij robuust te zijn en verkrijgbaar vanaf 25mm met reflectieband.
Het profiel is wel vrij grof (té grof?) voor een raceband, 't is ook meer voor trekking.
En hij is nogal zwaar maar lijkt me wel geschikt voor mijn single speed op nat wegdek.
Ik twijfel nog tussen 25 en 28mm, aangezien m'n Crud Roadracer spatbordjes vrij smal zijn...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Ik zou eerder voor Durano ( ook verkrijgbaar als Plus ) kiezen.
Ik heb ook een wielset met Durano banden voor regen en slechte wegen, voor 25 mm en achter 28 mm.
Na 2.000 km nog niet lek en nauwelijks slijtage zichtbaar.
Ik heb ook een wielset met Durano banden voor regen en slechte wegen, voor 25 mm en achter 28 mm.
Na 2.000 km nog niet lek en nauwelijks slijtage zichtbaar.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Ik heb vandaag Conti 4-season banden gemonteerd, voor gebruik als najaar-winterband. De 25mm 4-season is op het oog nauwelijks dikker dan mijn standaaard 23mm 4000s banden. De Conti-man had dit vooraf al gemeld. Volgens hem komt dit doordat de 4-season verstevigde wangen heeft, waardoor deze opgepompt veel minder zijdelings kan uitzetten dan de 4000s. Dit was voor hem ook een argument om bij de 4-season juist de 25mm dikte te adviseren (naast de mogelijkheid om bij een 25mm een iets lagere bandenspanning te gebruiken).
Na slechts een klein rondje fietsen kan ik nog niet goed beoordelen hoe de band rijdt. Eerste indruk is OK.
Na slechts een klein rondje fietsen kan ik nog niet goed beoordelen hoe de band rijdt. Eerste indruk is OK.
Rijd al een paar jaar in de winter met Conti 4-seasons, tot nu toe altijd met de 23 mm, heb nu de 25 mm besteld voor deze winter. Nog nooit mee lek gereden (op ettelijke duizenden kilometers), goede grip, zowel op droog als nat wegdek. Rijd wel iets minder soepel als de conti 4000s. Vind ze wel vrij duur, maar ze gaan wel vrij lang mee en zijn goed lekbestendig, dus wel hun geld waard.
Ik rij zomer en winter op de GP4000S, 25 mm, op 7 bar voor en 7,5 bar achter, bij 110 kg (fiets + fietser + kleding + bidonvulling).
Helemaal super tevreden, qua grip, comfort en lekbestendigheid.
Bovendien rolt het ook nog eens super en stlijtage is ook laag (elk jaar een nieuw setje in october, 8000 km per jaar).
Ik rij geen wedstrijden, wel trainingen, tochten, vacanties en woon-werk in weer en wind.
Enigste nadeel, aleen maar zwart/zwart.
Helemaal super tevreden, qua grip, comfort en lekbestendigheid.
Bovendien rolt het ook nog eens super en stlijtage is ook laag (elk jaar een nieuw setje in october, 8000 km per jaar).
Ik rij geen wedstrijden, wel trainingen, tochten, vacanties en woon-werk in weer en wind.
Enigste nadeel, aleen maar zwart/zwart.
ff een update van mijn kant. Ik ben aan het experimenteren geslagen en heb simpele Halfords bandjes gehaald 28mm. Lichtbruine zijkant met reflectiestreep (ziet er wel retro uit). Ik had ook nog oude 23mm GP's liggen. Hiervan de zijkanten afgeknipt zodat ik alleen het loopvlak overhoud. Dit zit dan weer tussen mijn binnenband en buitenband als extra beschermlaag. Het hele verhaal op 6 bar en ik moet zeggen het rijd niet verkeerd. In combinatie met een stalen Koga rijdt het behoorlijk rustig over de tegels/klinkers. Ik heb nog geen idee vwb de grip of hoe snel zo'n bandje uit Thailand slijt/uitdroogt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Amclassic-fan heeft me door
alleen over het comfort was ik misschien niet duidelijk, iig stuiter ik met m'n Desert Falcon op 23mm & 8 bar alle kanten op als ik over de kasseien fiets en met bovenvermeld setje onder m'n Koga heb ik dat een stuk minder.
Rolweerstand valt voor het gevoel wel mee. Ik ben met een groepje de Amerongse berg afgereden zonder te trappen als test en ik behield nagenoeg dezelfde snelheid als de anderen terwijl ik met mijn lengte meer tegenwind zou hebben (en ik weeg ook niet zwaar).
@poets
ik wielren nu ook in het donker dus dan kan ik geen lekke band gebruiken. Ik vond dit truukje op internet en vond het wel het proberen waard. Ik heb volgens de schuifmaat nu een "beschermlaag" van maximaal 7mm dik en reflectie.
(sry als ik teveel off-topic ga)
alleen over het comfort was ik misschien niet duidelijk, iig stuiter ik met m'n Desert Falcon op 23mm & 8 bar alle kanten op als ik over de kasseien fiets en met bovenvermeld setje onder m'n Koga heb ik dat een stuk minder.
Rolweerstand valt voor het gevoel wel mee. Ik ben met een groepje de Amerongse berg afgereden zonder te trappen als test en ik behield nagenoeg dezelfde snelheid als de anderen terwijl ik met mijn lengte meer tegenwind zou hebben (en ik weeg ook niet zwaar).
@poets
ik wielren nu ook in het donker dus dan kan ik geen lekke band gebruiken. Ik vond dit truukje op internet en vond het wel het proberen waard. Ik heb volgens de schuifmaat nu een "beschermlaag" van maximaal 7mm dik en reflectie.
(sry als ik teveel off-topic ga)
even over grip, mijn ervaring is anders dan wat ik hier lees:
Racebandjes hebben geen profiel nodig, omdat ze zo'n smal contact oppervlak hebben. Ze snijden als het ware door het water of door de modder heen. Als je het contact oppervlak breder en korter maakt, heb je dan wel meer grip? Als het regent leg je ook geen slicks onder je auto toch? Mijn schoen heeft bijvoorbeeld ook een groter contact oppervlak dan mijn schaats, maar op het ijs presteert mijn schaats toch een stuk beter dan mijn schoen.
Mijn ervaring: Vorig voorjaar had ik achter een 25mm bandje gemonteerd om comfortabel de RVV te fietsen, en mijn achterwiel slipte als een bezetene op de gladde modderige kasseihellingen. Dit had ik daarvoor, op 23mm bandjes nooit zo erg. Mijn fietsmaten hadden er ook geen last van en reden hard van me weg, wat normaal nooit was. Later in het seizoen, mijn 25mm was weer ingeruild voor een 23mm ben ik in soorgelijke gladde omstandigheden nog eens in die buurt gaan fietsen, en ik had veel meer grip, en gleed even weinig weg als mijn fietsmaten.
Ik ging er maar vanuit dat het verhaal waar ik mee begonnen ben de reden is van dit verschil. Zit dit dan tussen mijn oren? Ik denk eerlijk gezegd dat er een redeneringsfout gemaakt wordt als we stellen dat een breder contactoppervlak betere grip geeft. In droge omstandigheden wel misschien, maar bij gladde/natte omstandigheden niet.
Wat denken jullie ervan?
Racebandjes hebben geen profiel nodig, omdat ze zo'n smal contact oppervlak hebben. Ze snijden als het ware door het water of door de modder heen. Als je het contact oppervlak breder en korter maakt, heb je dan wel meer grip? Als het regent leg je ook geen slicks onder je auto toch? Mijn schoen heeft bijvoorbeeld ook een groter contact oppervlak dan mijn schaats, maar op het ijs presteert mijn schaats toch een stuk beter dan mijn schoen.
Mijn ervaring: Vorig voorjaar had ik achter een 25mm bandje gemonteerd om comfortabel de RVV te fietsen, en mijn achterwiel slipte als een bezetene op de gladde modderige kasseihellingen. Dit had ik daarvoor, op 23mm bandjes nooit zo erg. Mijn fietsmaten hadden er ook geen last van en reden hard van me weg, wat normaal nooit was. Later in het seizoen, mijn 25mm was weer ingeruild voor een 23mm ben ik in soorgelijke gladde omstandigheden nog eens in die buurt gaan fietsen, en ik had veel meer grip, en gleed even weinig weg als mijn fietsmaten.
Ik ging er maar vanuit dat het verhaal waar ik mee begonnen ben de reden is van dit verschil. Zit dit dan tussen mijn oren? Ik denk eerlijk gezegd dat er een redeneringsfout gemaakt wordt als we stellen dat een breder contactoppervlak betere grip geeft. In droge omstandigheden wel misschien, maar bij gladde/natte omstandigheden niet.
Wat denken jullie ervan?
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10