Nick van Renovo heeft me enkele constructiefoto's van de liggende en staande achtervork in het beginstadium toegestuurd. Ik vond het erg leuk om te zien hoe deze onderdelen vorm krijgen:
"Attached are a few pictures: the chainstays are cut, but not laminated, and the seatstays are ready for CNC machining (which is why I shot them on the CNC table.)
Cheers,
Nick Wood
Renovo"
De datum dat het frame af is, is ook bekend, namelijk eind november of begin december. Aangezien het frame daarna naar English Cycles gaat voor de voorvork, zal ik het frame hopelijk aan het begin van 2012 in huis hebben. Ik kan in ieder geval niet wachten!
De wielen gaan opgebouwd worden door Force Wheelz. Ik had in eerste instantie mijn hoop gevestigd op Ernie Frieke, maar helaas gaf hij aan in principe geen wielen meer te bouwen van aangeleverde onderdelen. Om die reden ben ik verder gaan zoeken en na het lezen van goede ervaringen over Force Wheelz op dit forum, heb ik contact opgenomen met dit bedrijf. Ik kreeg direct een enthousiaste reactie terug en inmiddels zijn wij (Ryk Venema van Force Wheelz en ik) begonnen met het uitpluizen van de beschikbare informatie over het bouwen van houten velgen. Zo moeten houten velgen bijvoorbeeld gespaakt worden met relatief lage spaakspanning, om de veerkracht van het hout optimaal te benutten. Verder moeten de velgen na het op spanning brengen twee weken rusten, zodat het hout de tijd krijgt om te werken. Daarna moeten de wielen opnieuw (definitief) recht getrokken worden. Kortom, erg interessant.
Hier zijn de foto's van Nick:
