Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

velgrem vs schijfrem

materialist
Forum-lid

materialist 29 nov 2010 23:11

Ik heb nu zoon 5000km met schijfremmen achter me. In Turkije, Iran, Zwitserland,

Een geweldige uitvinding.

Om de hoek gaat het steil naar beneden en dan hoef je alleen maar licht te knijpen. Zo!... dat is nieuw.

Los daarvan eindelijk verlost van het gezeur van die kokend hete velgen waar je niet meer over hoeft na te denken

En nu lees ik hierboven dat ze niet goed zijn? Wat een onzin. Wie hierboven heeft er nog meer 5000km mee gereden?

Denk er nog even over na zou ik willen zeggen
Do kin der mar druk mei weze

tati
Forum-lid

tati 30 nov 2010 00:25

Materialist schreef:Ik heb nu zoon 5000km met schijfremmen achter me. In Turkije, Iran, Zwitserland,

Om de hoek gaat het steil naar beneden en dan hoef je alleen maar licht te knijpen. Zo!... dat is nieuw.

Los daarvan eindelijk verlost van het gezeur van die kokend hete velgen waar je niet meer over hoeft na te denken

En nu lees ik hierboven dat ze niet goed zijn? Wat een onzin. Wie hierboven heeft er nog meer 5000km mee gereden?

Ik heb er ook wel meer als 5000km mee gereden.
Meerdaagse marathon in Zuid-afrika, meerdaagse marathon duitsland-oosterijk-zwitserland-italie. Veel marathons in duitsland en belgie. Veel xc wedstrijden. Natuurlijk veel train/fun km's.

Zou echt geen velgremmen meer willen hebben.
Bij goede schijfremmen hoor je het heel misschien even aanlopen als je door de modder rijd. Na goed inremmen van de remblokken en het juiste type kiezen voor de weersomstandigheden gaan ze gewoon lang mee.
Je kunt langer de bocht in remmen zonder dat de fiets sterker de neiging heeft om weer rechtop te willen.
Je hebt geen last van aanlopende remmen als je een slag in je wiel rijdt.
Remkracht is toch wel iets hoger als met hs33 systeem.

Voor rondjes in Nederland voldoet hs33 gewoon goed, maar ga je meer hoogtemeters overwinnen is schijfrem wel prettig.
Natuurlijk kan het ook gewoon met hs33, vroeger fietste ze daar ook gewoon met cantiler remmetjes.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

materialist
Forum-lid

materialist 30 nov 2010 00:44

tati schreef:
Materialist schreef:Ik heb nu zoon 5000km met schijfremmen achter me. In Turkije, Iran, Zwitserland,

Ik heb er ook wel meer als 5000km mee gereden.
Meerdaagse marathon in Zuid-afrika, meerdaagse marathon duitsland-oosterijk-zwitserland-italie. Veel marathons in duitsland en belgie. Veel xc wedstrijden. Natuurlijk veel train/fun km's.

Zou echt geen velgremmen meer willen hebben.
Bij goede schijfremmen hoor je het heel misschien even aanlopen als je door de modder rijd. Na goed inremmen van de remblokken en het juiste type kiezen voor de weersomstandigheden gaan ze gewoon lang mee.
Je kunt langer de bocht in remmen zonder dat de fiets sterker de neiging heeft om weer rechtop te willen.
Je hebt geen last van aanlopende remmen als je een slag in je wiel rijdt.
Remkracht is toch wel iets hoger als met hs33 systeem.

Voor rondjes in Nederland voldoet hs33 gewoon goed, maar ga je meer hoogtemeters overwinnen is schijfrem wel prettig.
Natuurlijk kan het ook gewoon met hs33, vroeger fietste ze daar ook gewoon met cantiler remmetjes.

Dat wilde ik zeggen:-)
Do kin der mar druk mei weze

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 30 nov 2010 07:01

ik ga niet opbieden in km's maar het zijn er veel en zou zelf nooit meer met velgremmen willen rijden.
op onze vakantiefiets (santos tandem) met volle bepakking hebben we wel de hydraulische magura's: prima remmen natuurlijk maar met volle vakantiebepakking merk je de beperking wel. maar op het tandemforum zweer iedereen in de discussie bij de magura's. Geldt waarschijnlijk ook voor mezelf: wat je koopt rechtvaardig je achteraf.

@kaj: mijn huidige xmax slr (800 euro toen) zijn nog steeds goed na dik een jaar in de modder. mijn laatste velg met velgrem was bij mij na 1 jaar op. maar goed dat ligt helemaal aan de hoeveelheid km's, snelheid en omstandigheden natuurlijk
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 nov 2010 08:54

Voor de hierboven beschreven situaties voldoet een schijfrem het beste.
Voor de gemiddelde nederlandse winter-biker die niet naar het buitenland gaat is het echter met stip de velgrem!! Daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Less is bore

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 30 nov 2010 17:11

ReinR schreef:...
@kaj: mijn huidige xmax slr (800 euro toen) zijn nog steeds goed na dik een jaar in de modder. mijn laatste velg met velgrem was bij mij na 1 jaar op. maar goed dat ligt helemaal aan de hoeveelheid km's, snelheid en omstandigheden natuurlijk

Ik meen dat die SLR's een laagje keramiek op het remoppervlak hebben? Dan moet je ze niet vergelijken met de standaard alu velgen.

Ik zweer zelf trouwens ook bij schijven. Dat het af en toe hard gaat met de remblokken, neem ik voor lief.
Toevallig heb ik ook de beschikking over een Cannondale zonder disc-mounts, maar het remgedrag vind ik maar vaag in natte omstandigheden.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 02 dec 2010 20:38

ja suf van me: ik heb de xmax slr met disc ipv velgrem..
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie