Garantie op goedkope Shimano wielen?
Gewoon even vriendelijkl vragen of dat onder de garantie valt. Nee heb je al, ja kun je nog krijgen. Ik denk juist dat je contact met de FM beter wordt door er vriendelijk naar te vragen. Van die reparatie van een paar wordt de FM ook niet veel rijker. Van een goede reputatie (een FM die echt service biedt) wel.
Live fast; die young. mijn blog
Het vervangen van een spaak gaat trouwens heel snel. Een fietsenmaker doet dat binnen 10 minuten denk ik. Ik (ook een reparatiefoob) doe het ook in een kwartier (met het aandraaien van de nippel verdwijnt de slag vanzelf, is echt niet moeilijk). We hebben het niet over een enorm zwaar garantiegeval.
Nee, dat klopt. Helemaal gezien de nieuwprijs van het bewuste setje wielen... Ik heb zelf altijd gezegd dat ik pas nieuwe wielen zou kopen als ik dit setje kapot zou hebben gereden, maar ik vind het ook weer jammer om voor de winter een nieuwe set wielen te kopen, terwijl de huidige set gratis gerepareerd kan worden. Dan liever nog even een paar maanden door en in het voorjaar een nieuwe set erop.ponsteen schreef:We hebben het niet over een enorm zwaar garantiegeval.
Op die manier is het toch echt een kwestie van tijd voordat de volgende spaak breekt, zeker bij deze wielen. Kans is ook groot dat het wiel helemaal niet terug recht wordt door het aandraaien van 1 spaak.ponsteen schreef:Het vervangen van een spaak gaat trouwens heel snel. Een fietsenmaker doet dat binnen 10 minuten denk ik. Ik (ook een reparatiefoob) doe het ook in een kwartier (met het aandraaien van de nippel verdwijnt de slag vanzelf, is echt niet moeilijk). We hebben het niet over een enorm zwaar garantiegeval.
Zoals marsman al zei is een spaakbreuk na een jaar behoorlijk grijze zone. Shimano zelf zal er zich weinig van aantrekken.
Dus hangt het af van de fm. Als je op een gewone manier eens vraagt of het normaal is dat een spaak na een jaar breekt enzovoorts ga je volgens mij meer bereiken dan door meteen binnen te wandelen en te zeggen dat je dit in garantie moet hebben. Want denk nu niet dat als je die fm afblaft en hij het in garantie geeft dat je gewonnen hebt. De volgende keer dat je er moet zijn zal hij de score wel in evenwicht brengen![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Dus hangt het af van de fm. Als je op een gewone manier eens vraagt of het normaal is dat een spaak na een jaar breekt enzovoorts ga je volgens mij meer bereiken dan door meteen binnen te wandelen en te zeggen dat je dit in garantie moet hebben. Want denk nu niet dat als je die fm afblaft en hij het in garantie geeft dat je gewonnen hebt. De volgende keer dat je er moet zijn zal hij de score wel in evenwicht brengen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Dit is absoluut onjuiste informatie!!! Die 2 jaar is niets meer dan een europese richtlijn. Ieder land kan daar gewoon vanaf wijken en dat doet Nederland dan ook. Lees bijvoorbeeld eens op: http://www.conformiteit.nl/index.html. Daar zie je dat bij een defect binnen 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt. De verkoper moet wel een degelijk product leveren. Als dit product kapot gaat bij normaal gebruik, binnen de redelijke termijn dat dit product zou moeten meegaan, dan is de verkoper hiervoor aansprakelijk. Dit laatste gaat dus nog veel verder dan 2 jaar, helaas ligt dan wel de bewijslast bij de koper...marsman schreef:Op elk consumentenartikel heb je wettelijk recht op 2 jaar garantie, met uitzondering van onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
Maar dit alles doet hier niet ter zake. Als er binnen een jaar een spaak gebroken is, moet je gewoon terug naar je fietsenmaker. Een fatsoenlijke FM zal dat gewoon repareren. Ter indicatie, ik heb 3 jaar geleden eens een gebroken spaak laten vervangen (ver buiten garantie). Inclusief het richten en nalopen van de spaakspanning van de overige spaken koste mij dat het gigantische bedrag van 14 euro... Dat was welliswaar geen systeemwiel, maar het lijkt mij niet dat een spaak voor een dergelijk systeemwiel ineens heel veel duurder moet zijn.
Wat ik wel denk... De Shimano systeemwielen staan niet echt te boek als heel erg stevig. Als je 5000km in een jaar fietst, is het wellicht een overweging waard een mooier setje aan te schaffen?
Die plannen zijn er ook. Ik overweeg al langer Fulcrum R5-wielen (andere suggesties zijn ook welkom voor wielen tot +/- €200) aan te schaffen, maar had me voorgenomen eerst m'n oude wielen kapot te rijden. Nu het dan eindelijk zover is, vind ik het toch wat jammer om voor de winter een nieuwe set wielen te kopen. Dus laat ik liever m'n huidige set maken om in het voorjaar dan met een nieuw, fris setje te beginnen.StefanJ schreef:Wat ik wel denk... De Shimano systeemwielen staan niet echt te boek als heel erg stevig. Als je 5000km in een jaar fietst, is het wellicht een overweging waard een mooier setje aan te schaffen?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Hoe dan ook, gistermorgen fiets naar de fm gebracht. Gisteravond opgehaald. Hoefde niet om garantie of wat dan ook te vragen. Reparatie is gratis uitgevoerd. Zelfs de remblokjes zijn gratis vervangen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Overigens zag ik thuis dat er nog wel een heeeeele lichte slag in het wiel zat. Is het de moeite om hier nog weer mee terug te gaan naar de fm, of moet ik gewoon maar accepteren dat het een goedkope set wielen is, waarbij dit niet te voorkomen is?
Maar heb je nou al eens met je FM overlegd?
Spaakbreuk binnen een jaar lijkt mij duidelijk als je geen gekke dingen hebt gedaan krijg je bij een beetje FM gewoon garantie/coulance maakt niet uit als het maar goed komt.
Nu worden er toch een hoop woorden nodeloos vuil gemaakt aan speculatie.
Spaakbreuk binnen een jaar lijkt mij duidelijk als je geen gekke dingen hebt gedaan krijg je bij een beetje FM gewoon garantie/coulance maakt niet uit als het maar goed komt.
Nu worden er toch een hoop woorden nodeloos vuil gemaakt aan speculatie.
You should see me go downhill...
Sorry, had dat laatste stukje van je voorlaatste posting om vage redenen gemist.klaasjenl schreef:Ik snap je vraag niet echt. Toen ik de fiets ophaalde bleek het euvel dus gratis te zijn verholpen. Wat had ik dan nog moeten overleggen?zweef schreef:Maar heb je nou al eens met je FM overlegd?
Ik heb inmiddels koffie gehad
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
You should see me go downhill...
En ik dacht dat ik het gisteren laat had gemaakt...zweef schreef:Sorry, had dat laatste stukje van je voorlaatste posting om vage redenen gemist.klaasjenl schreef:Ik snap je vraag niet echt. Toen ik de fiets ophaalde bleek het euvel dus gratis te zijn verholpen. Wat had ik dan nog moeten overleggen?zweef schreef:Maar heb je nou al eens met je FM overlegd?
Ik heb inmiddels koffie gehad
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)